יצוא הגז מאיראן לטורקיה ירד דרסטית מהשנה הקודמת

הנתונים הסטטיסטיים של רשות הרגולציה של שוק האנרגיה הטורקי מלמדים כי רוסיה והרפובליקה של אזרבייג'ן השתלטו כמעט לחלוטין על שוק הגז הטורקי  מאז הקיץ, ויצוא הגז של איראן לטורקיה ירד לפחות ממחצית בהשוואה לשנה לפני. 

על פי הנתונים הסטטיסטיים  ייצוא הגז האיראני למדינה זו כמעט הופסק מאז המחצית השנייה של 2023, ואיראן לא סיפקה שום גז לטורקיה לפחות בחודשי יולי וספטמבר.

נתון זה כולל את יבוא הגז של טורקיה ב-10 החודשים הראשונים של 2023, מה שמראה כי איראן מסרה רק 1.6 מיליון מ"ק של גז לטורקיה בממוצע בין יולי לאוקטובר.

בעשרת החודשים הראשונים של 2022 מכרה איראן לטורקיה יותר מ-27 מיליון מ"ק גז בסך הכל, שירד ב-50% ל-12.5 מיליון מ"ק ב-10 החודשים הראשונים של 2023.

 

מיולי עד אוקטובר, רוסיה והרפובליקה של אזרבייג'ן הגדילו כל אחת את יצוא הגז היומי שלהן לטורקיה ביותר מ-26%, והחליפו את הגז של איראן.

לא בדיוק ידוע אם איראן סיפקה גז לטורקיה בחודשים נובמבר ודצמבר, אך איראן מתמודדת עם גירעון גז עצום בעונות הקרות של השנה, ובשנים האחרונות היא הפסיקה לייצא גז לטורקיה מספר פעמים בעונות אלו.

בינתיים, ב-10 החודשים האחרונים של השנה שעברה, סך יצוא הגז הרוסי לטורקיה גדל ב-6% ל-61 מיליון מ"ק ויצוא הגז של אזרבייג'ן למדינה זו גדל ב-11% ל-27 מיליון מ"ק ביום.

טורקמניסטן גם הפסיקה לייצא גז לאיראן מתחילת השנה הזו והגבירה עוד את משבר הגירעון של איראן בחורף.

מדינה זו סיפקה יותר משישה מיליון מטרים מעוקבים של גז לאיראן מדי יום בעונות החמות של השנה.

 

לא ברור בדיוק מה מעמדו של יצוא הגז של איראן לעיראק, אבל בעונות הקרות של השנים האחרונות היא תמיד הפחיתה מאוד את אספקת הגז לעיראק.

במהלך החודשים האחרונים פתחה עיראק במשא ומתן עם טורקמניסטן להחלפת הגז של איראן וחתמה על הסכם, וגם טורקיה פתחה במשא ומתן עם אשגבאט ב-5 בדצמבר בשנה שעברה לייבוא ​​גז.

איראן התמודדה עם גירעון גז עצום בעונות הקרות של השנים האחרונות, אך הנתונים הסטטיסטיים של חברת הגז הלאומית ומשרד הנפט מלמדים כי גירעון הגז של איראן נצפה כיום בכל עונות השנה.

ייבוא ​​הגז היומי של טורקיה (קנה מידה: מיליון מ"ק)

קרדיט: רדיו פרדה     קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות