מבזקי חדשות ליום 13-1-2024. מתעדכן

*- סוכנות הידיעות של דאע"ש הודיעה כי שני מחבלים מתאבדים של הארגון – שזוהו בשמות עומר אל-מווחד וסייף אללה אל-מג'אהד – ביצעו את הפיגוע אתמול בעיר כרמאן שבאיראן.

*- המודיעין האמריקאי יירט תשדורות שמאשרות כי ארגון המדינה האסלאמית-ח'ורסאן, השלוחה של דאע"ש באפגניסטן, עומד מאחורי פיגוע ההתאבדות המשולב ליד קברו של קאסם סולימאני בעיר כרמאן שבאיראן שבו נהרגו קרוב למאה בני אדם – כך דיווחה סוכנות רויטרס.

עם זאת, לא מדובר בפיגוע הקטלני ביותר שביצעה השלוחה הדאע"שית – באוגוסט 2021, בעיצומה של הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן, התפוצץ מחבל מתאבד של הארגון בכניסה לנמל התעופה הבינלאומי של קאבול וכתוצאה מהפיצוץ ומחילופי האש והמהומה בזירה נהרגו 169 אזרחים אפגנים ו-13 חיילים אמריקאים.

*- איחוד האמירויות הערביות הכריזה היום כי היא תשלח אסטרונאוט משלה לירח באחת המשימות המאוישות בעתיד כחלק מהשתתפותה במיזם הבינלאומי בהובלת ארה"ב להקמת תחנה מאוישת שתקיף את הירח.

במסגרת ההסכם עם נאס"א, מרכז החלל על שם מוחמד בן ראשד ישתלב בפרויקט גייטוויי (Gateway), התחנה המאוישת שאמורה להקיף את הירח כחלק מתוכנית ארטמיס שתנחית מחדש בני אדם על הירח בהמשך העשור.

במסגרת ההסכם, האמירויות תספק מנעל אוויר לתחנת גייטוויי, אשר יאפשר מעבר של אנשי צוות וציוד מדעי בין המודולים של התחנה, ואסטרונאוט אמירתי ישתתף באחת הנחיתות המאוישות העתידיות על פני הירח. (קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי)

*- בימים האחרונים, הוכרז חרם על רשת המאפיות המקומית בירדן "קבלאן" בגלל שאחד מבעליה ביקר את האסון שהביא חמאס על תושבי עזה. הוא אמר את הדברים למרות שמי שמסתכל בחשבונות של קבלאן ברשתות רואה הזדהות עם תושבי עזה וסבלם. ויש גם מי שתומך בקולות האלה כנגד חמאס. הנה דוגמה שמצאתי ב-X, דווקא מסעודיה אבל זכה לתמיכה מצד משתמשים בירדן:

"החטא היחיד של בעלי קבלאן שהוא הביע את דעתו נגד מה שעשה חמאס נגד תושבי עזה, הפשע נגדם ואיך חמאס הביא לעקירה ולהרג של חפים מפשע בעזה, וזוהי דעת חכמים.

כיום, למרבה הצער, יש בלבול בין ההתנגדות העממית הפלסטינית, על ידי תושביה הנכבדים של עזה, ובין חמאס, שנתמך על ידי איראן, עם השיעה שלה, שבעצם הרג את תושבי עזה והגדה המערבית. ומכיוון שאנשי חמאס בירדן מתסיסים נגד פרנסתם של אנשים, אז יש לדרוש את הפסקת כל ההפגנות והצעדות."

 

*- המתעשרים מהמלחמה בעזה
יש מי שמתעשר מהמשבר שנוצר ברצועת עזה והרצון של התושבים לברוח. מנהל סוכנות ידיעות בעזה בשם מוסטפא עיאש מספר בראיון כיצד ניתן לצאת ממנה בימים אלה. לדבריו, מי שרוצה צריך לפנות ל"מתאם" שהוא בעצם מבריח פלסטיני שיש לו קשר ישיר או עקיף עם המודיעין המצרי. המתאם גובה בין 6000 ל-10,000 דולר לכל עזתי כשמתוך סכום זה העמלה שלו היא 5% והשאר עובר לידי קציני המודיעין המצרי הנמצאים בצד המצרי של מעבר רפיח. תמורת הסכום הזה שהוא אדיר במונחים עזתיים הקצינים המצריים מכניסים את השם לרשימת היוצאים היומית. לפי עיאש גם מי שאין לו דרכון מקבל מסמכי נסיעה מצריים זמניים.

דברים אלה מצד אחד מעידים על הרצון בקרב עזתים לצאת ממנה רק שזה עסק יקר. מנגד, ההתנהלות המצרית הזו מראה את הסכנה שיש בהסתמכות על אותם קצינים מצריים שכמו שהם מאפשרים לצאת מעזה הם בוודאי קיבלו כסף כדי להכניס לרצועה בשנים עברו כל מה שחמאס היה צריך…

 

*- גם היום במצבו חמאס לא מאפשר גילויי התנגדות כלפיו
ארגון אמריקאי טוען כי מטיף במסגד ברצועת עזה נעצר על ידי חמושים של חמאס לאחר שסירב לשבח את הארגון. שיח' מוחמד מושתהא, מטיף במסגד "ד'ו אל-נורין" בשכונת שוגא'עיה במרכז רצועת עזה, סירב להנחיות שניתנו לו לדבר בשבח חמאס במהלך דרשה שנשא בבית ספר באזור, שם מצאו מחסה אלפי עקורים. לפי המידע שפורסם ב-30 בדצמבר הסתערו 30 חמושי חמאס על ביתו של השיח' וחטפו אותו באלימות בנוכחות משפחתו. רק ב-4 בינואר שיתף בנו של איש הדת את דבר מעצרו עם אתר חדשות אמריקני.

עלאא מוחמד מושתהא הבן של המטיף אמר: "אבי יודע את ההבדל בין טוב לרע. הוא ידע שסירובו לעבוד כשופר של חמאס עלול להוביל למותו, ובכל זאת הוא סירב".

 

*- האם חברות הספנות העולמיות "מקריבות" את ישראל במסגרת עסקה עם החות'ים?
חברות הספנות הגדולות בעולם ובהן מארסק, איי פי מולר והאפאג לויד הכחישו היום דיווחים ולפיהם הן מקיימות מו"מ עם החות'ים שיאפשר לספינותיהן להפליג בים האדום מבלי לשמש יעד לתקיפות של המורדים התימנים. הידיעות על עסקה אפשרית הובילו לירידת מניות החברות הללו מאחר שהסכם כזה משמעו ירידה במחירי השילוח.

הדיווחים הגיעו ממקור דני (איי פי מולר היא חברה דנית) ולפיהם מפגשים שהתקיימו עם החות'ים כבר הובילו להסכמה עקרונית על "מעבר בטוח". עם זאת הפרסום הדני לא פירט את שמות החברות המעורבות וגם על מה הוא נסמך. לפי הדיווח, תמורת המעבר הבטוח שיקבלו החברות העולמיות מהחות'ים הם יתחייבו לא לפעול בשוק הישראלי…

 

*- שלטון חמאס חי וקיים ברפיח
במקומות שצה"ל לא נמצא، חמאס עדיין שולט וביד רמה. רפיח היא דוגמה טובה לכך. אתמול בערב הודיע משרד הכלכלה ברצועה, ששייך לחמאס, על תחילת עבודה על "מנגנון פיקוח למכירת מצרכים בסיסיים" בכל מחוזות הרצועה. המנגנון יכלול מכירה בנוכחות משקיף ממשרד הכלכלה והיא תתבצע על פי מספר היחידות והמחירים המופיעים בטבלת הסחורות.

המשרד הדגיש שהוא אוסר מכירה לנשים וילדים, על מנת להסדיר את תהליך הקנייה והמכירה ולהפחית את תופעת הצפיפות.

לפי הודעת המשרד, המכירה בצורה זו החלה היום מהשעה 09:00. המשרד הבטיח את המשך הזרמת הסחורות ואת ההיצע בחנויות והבטיח להעניש מי שיחרוג מהמחירים.

הודעה זו מגיעה על רקע תלונות עקורים ברפיח שחלוקת הסיוע "אינה צודקת", מחירי המזון בשמיים וניכר היעדר הגנה על הצרכנים מצד הרשויות. בין השאר נטען על ידי העקורים כי מחיר פחית קולה מגיע ל-2.3 דולר, קילו סוכר 27 דולר ומחיר אוהל מגיע ל-485 דולר.

 

*- ברשת לועגים לחיזבאללה
קורת רוח במחנה הסוני מחיסול ג'וואד טויל, מפקד כוח רדוואן של חיזבאללה אתמול בדרום לבנון. עיתונאי בכיר המקורב לאופוזיציה הסורית העלה ל-X את התמונה הזו (העליונה) וטען כי זה מה שנותר מטויל לאחר החיסול. אחד המגיבים טען שזוהי תמונה של חיסול בכיר שיעי בעיראק על ידי האמריקאים בשבוע שעבר, אבל על כך הגיב משתמש אחר: "עכשיו אני מבין למה ראשי הציר (השיעי) עונדים טבעת לידם…"

ועדיין בהקשר לחיסולים, הבדיחה שהכי פופולארית ברשתות הולכת ככה: למה בדאחיה – מעוז חיזבאללה בדרום לבנון – אין להשיג בחנויות עבאיות (גלימות ארוכות לנשים)? מכיוון שמנהיגי הארגון החוששים מחיסול ישראלי מנסים להתחפש לנשים…

על השנאה לחזבאללה בכלל וטויל בפרט ניתן ללמוד מכך שתומכי האופוזיציה הסורית גם העלו לרשתות סרטונים המוכיחים כביכול שטויל השתתף במבצעים להטלת חביות נפץ ממטוסי משטר אסד על ריכוזים אזרחיים ולכן מרוצים מחיסולו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות