תחקיר: וירוס המחשב Stuxnet הושתל ע"י מהנדס הולנדי במתקן הגרעיני נתנז

העיתון ההולנדי Volkskrant דיווח  כי וירוס המחשב Stuxnet שפגע במתקן הגרעיני Natanz באיראן בשנת 2010 הושתל על ידי מהנדס הולנדי.

Volkskrant כותב כי על פי תחקיר שערך, מהנדס בשם "אריק ואן סבן" שעבד עבור סוכנות הביון ההולנדית, הסתנן למתחם הגרעיני התת-קרקעי נתנז בשנת 2007 והתקין ציוד נגוע בתוכנה זדונית מתוחכמת זו.

לפי Volkskrant, דיווחים מצביעים על כך שבמבצע זה, ש"הובל על ידי ארה"ב וישראל", עלה יותר ממיליארד דולר לפיתוח תוכנה זדונית זו, וסביר להניח ש"אריק ואן סבן" שתל אותה במשאבת מים שהותקנה במתקן הגרעיני בנאתאנז.

StuxNet: Cyberwar (TV Movie 2011) - IMDb

קרדיט: IMDB

 

הדיווח של עיתון זה מבוסס על שנתיים של תחקיר וראיונות עם עשרות אנשים המעורבים בנושא זה, ביניהם 19 עובדי סוכנות הביון ההולנדית וסוכנות הביון הצבאית ההולנדית.

על פי דיווח זה, ממשלת הולנד באותה עת, כמו גם אף אחד מהצדדים במדינה זו, "בשום אופן" לא היה מודע לפעולה זו, וסוכנויות הביון ההולנדיות היו הארגונים היחידים שידעו שמדובר בחבלה בתוכנית הגרעין של איראן.

אלא שלפי ה-Volkskrant, גם סוכנויות הביון ההולנדיות לא ידעו שהן מתקינות וירוס מחשב חדש בשם Stuxnet במתקני הרפובליקה האסלאמית, ומקור מודיעיני אמר ל-Volkskrant כי "האמריקנים ניצלו אותנו לחלוטין".

חדירת נגיף ה"סטוקסנט" למתקני הגרעין בנתנז בשנת 2010 הרסה צנטריפוגות רבות ועיכבה את תוכנית הגרעין האיראנית בכמה שנים.

ישראל, ארצות הברית, הולנד וחברת סימנס הגרמנית מעולם לא אישרו את הקשר שלהן ל"מבצע אולימפי", שהיה שם הקוד להחדרת וירוס Stuxnet למתקן להעשרת אורניום בנתנז.

Stuxnet - CyberHoot Cyber Library

קרדיט: רדיו פרדה   קרדיט לתמונה: סייבר-הוט ורשתות חברתיות