קצין מודיעין סורי: ישראל שברה את כל הכללים בתקיפותיה בסוריה

שלושה מקורות חשפו לרויטרס כי בשאר אל-אסד לא מעודד תמיכה בחמאס לאחר שקיבל איומים מישראל דרך איחוד האמירויות, וגם חיזבאללה התייחס לאיומים אלו ברצינות.

קצין מודיעין סורי אמר לסוכנות כי התקיפות הישראליות פגעו בציוד צבאי הגנתי עוד לפני שהכוחות הספיקו להתקין אותם, וכי שדות התעופה בדמשק ובחאלב, שבהם איראן משתמשת להובלת נשק, אינם בשירות, כמעט כל הזמן, עקב התקיפות הישראליות. מקור מודיעין אזורי אמר כי ישראל אומרת לבשאר אל-אסד: “אתם מאפשרים לאיראנים ולחיזבאללה להעביר נשק ולהתבסס, אז אנחנו נחתוך את חבל ההצלה שלכם ואתם תמצאו את עצמכם בצרות”.

קצין המודיעין הסורי אמר: “איננו רוצים להכניס את עצמנו למצב של עימות או מלחמה גלויה עם ישראל”.

שני מקורות הבקיאים באיום הישראלי על בשאר אל-אסד אמרו כי איומי תגובה מישראל הועברו על ידי איחוד האמירויות. גורם רשמי באמירויות הכחיש. לא נמסרה תגובה ממשרד המידע הסורי לבקשת רויטרס להגיב על האשמות אלו.

קרדיט: רשתות חברתיות

 

המקור השלישי אמר: “חיזבאללה לקח את האיום הזה ברצינות כי זה היה עולה לו בכל מה שהם בנו בסוריה בשנים האחרונות”.

שישה מקורות יודעי דבר אמרו לרויטרס כי ישראל מבצעת גל חסר תקדים של תקיפות קטלניות בסוריה המכוונות למשאיות מטען, תשתיות ואנשים המעורבים באספקת הנשק של איראן לכוחות הפרוקסי שלה באזור.

המקורות, בהם קצין מודיעין צבאי סורי ומפקד בקואליציה האזורית התומכת במשטר (איראן), אמרו כי ישראל שינתה את האסטרטגיות שלה לאחר ה-7 באוקטובר והיא תוקפת ברציפות בעזה ובלבנון.

המקורות אמרו כי למרות שישראל פגעה במשך שנים במטרות הקשורות לאיראן בסוריה, כולל אזורים בהם פעילה קבוצת חיזבאללה הלבנונית, כעת היא יוצאת במתקפות אוויר קטלניות ותכופות יותר נגד העברות נשק איראניות ומערכות הגנה אוויריות בסוריה.

כלי טיס אחרים פגעו בתשתיות בדרום סוריה: בסיס הגנה אווירי הותקף ב-28 בדצמבר והושמדה מערכת הגנה נגד מטוסים.

 

מפקד הקואליציה האזורית ושני מקורות נוספים הבקיאים בנושא חיזבאללה אמרו כי ישראל נטשה את “כללי המשחק” הלא מוכרזים שאפיינו בעבר את תקיפותיה בסוריה, ונראה כי היא “כבר לא נזהרת” מגרימת אבדות כבדות לחיזבאללה שם.

“הם נהגו לירות יריות אזהרה – הם היו פוגעים ליד המשאית, האנשים שלנו היו יוצאים מהמשאית ואז היו פוגעים במשאית”, אמר המפקד, שתיאר תקיפות ישראל על העברות נשק שטופלו על ידי חיזבאללה לפני אוקטובר.

הוא ממשיך: “ועכשיו זה נגמר. ישראל יוצאת כעת לתקיפות אוויריות קטלניות יותר ותכופות יותר נגד העברות נשק ומערכות הגנה אווירית איראניות בסוריה. הם מפציצים את כולם ישירות. הם מפציצים על מנת להרוג”.

המערכה האווירית האינטנסיבית הובילה למותם של 19 אנשי חיזבאללה בסוריה בתוך שלושה חודשים, יותר מכפול ממספר ההרוגים בכל שנת 2023. יותר מ-130 אנשי חיזבאללה נהרגו גם בהפצצה הישראלית על דרום לבנון באותה תקופה.

 

גורם ישראלי בכיר אמר כי חיזבאללה החל את סבב הלחימה הזה בהתקפות ב-8 באוקטובר, וכי האסטרטגיה הישראלית היא של תגמול.

בתגובה לשאלה בחודש שעבר על תקיפה ישראלית בסוריה, אמר בכיר בצה”ל כי כוחות ישראליים פועלים ברחבי האזור ונוקטים “בכל האמצעים הנדרשים” כדי להראות את נחישותה של ישראל להגן על עצמה.

ישראל החלה לפגוע במטרות הקשורות לאיראן בסוריה לפני שנים, אך מקורות המכירים את התקיפות אמרו כי נראה שהיא נמנעה מהרג אנשי חיזבאללה אם היא יכלה.

קצין מודיעין מהאזור אמר שישראל חוששת שמניין ההרוגים הגבוה יוביל את חיזבאללה בלבנון להגיב נגד ישובים ישראלים הסמוכים לגבול.

 

הקצין הוסיף כי עם חילופי האש המתרחשים כעת על בסיס יומי בעקבות הפיגוע ב-7 באוקטובר, ישראל מוכנה להיות “פחות זהירה ופחות מאופקת בהריגת לוחמי חיזבאללה לבנונים בסוריה”.

בנאום בטלוויזיה ב-5 בינואר אמר מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה כי ארגונו איבדה”מספר לוחמים בהפצצות ישראליות בסוריה ובכמה מקומות בשלושת החודשים האחרונים”.

מפקד הקואליציה הפרו-סורית אמר כי בתקיפת מזל”ט ישראלית ב-8 בדצמבר נהרגו שלושה לוחמי חיזבאללה שתכננו פעולות אפשריות בצפון ישראל, ופשיטה נוספת על קונייטרה בדרום סוריה כוונה לשני לוחמי חיזבאללה האחראים להעברת נשק.

ארבעה נוספים נהרגו בסוף דצמבר בתקיפה על בניינים ומשאיות ששימשו מיליציות הנאמנות לאיראן לאורך הגבול המזרחי של סוריה עם עיראק.

התקיפות כוונו גם למשמרות המהפכה האיראנים בסוריה. בתחילת דצמבר נהרגו שני חברי משמרות המהפכה, ובתקיפה ב-25 בדצמבר חוסל יועץ בכיר למשמרות המהפכה שפיקח על התיאום הצבאי בין סוריה לאיראן.

קרדיט: בלדי ניוז    קרדיט לתמונה: סוכנות סאנ”א