הוואשינגטון פוסט: “המלחמה בעזה ההרסנית ביותר במאה הנוכחית”

למרות שהמלחמה בעזה לא עלתה על 77 ימים, המערכה הצבאית הישראלית מגלה כי הנזק לרצועה עלה על כל הסכסוכים והמלחמות שהתרחשו במאה העשרים ואחת, כך לפי תחקיר שפרסם הוושינגטון פוסט .

המלחמה פרצה בעקבות תקיפה חסרת תקדים מבחינת היקף ועוצמה שביצעו חמושים של חמאס לאחר שהסתערו על הגבול בין עזה לדרום ישראל שגרמה להרג של כ-1,200 ישראלים ולחטיפת 250 בני אדם, מתוכם 129 עדיין עצור ברצועת עזה, לפי הרשויות הישראליות.

הפצצת התגמול הישראלית, עם אלפי פצצות מהיבשה, מהים ומהאוויר, הובילה למותם של 20,258 בני אדם בעזה, רובם נשים וילדים, ולפציעתם של יותר מ-53,000 נוספים, לפי משרד הבריאות של חמאס.

על פי התחקיר, ההרס שאירע ברצועת עזה והמהירות בה התרחש עולה על כל מלחמה שהתרחשה באזור, והוא עולה על מה שנהרס בקרבות המשטר הסורי בחאלב בשנים 2013 עד 2016. או אפילו המערכה שהובילה ארה”ב להביס את דאעש בעיראק ובסוריה ב-2017.

בתחקירו, העיתון הסתמך על השוואות בניתוח תמונת לוויין, נתוני תקיפות אוויריות והערכות של האו”ם, תוך ראיונות עם יותר מ-20 אנשים העובדים בסעד, שירותי בריאות ומומחים בתחמושת ולוחמה.

החקירה העלתה כי הצבא הישראלי “פתח תקיפות אוויריות חוזרות ונשנות בקנה מידה גדול ליד בתי חולים המוגנים כביכול על פי דיני המלחמה”, שכן תמונות ההרס ומיקום התקיפות האוויריות מראות כי הן היו קרובות לפחות ל- 28 בתי חולים בצפון עזה, ובמקרים מסוימים ישראל השתמשה בפצצות במשקל יותר מאלפיים פאונד, או כטון.

“אין אזור בטוח”, כך תיארה ראש הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, מירינה ספולאריץ’ איגר, את המצב בעזה לאחר ביקורה בתחילת דצמבר.

לדבריה, “לא עוברים אף רחוב מבלי לראות הרס של תשתיות, כולל בתי חולים”.

מאז תחילת המלחמה ועד עכשיו, כ-1.9 מיליון בני אדם, או יותר מ-85% מאוכלוסיית עזה, נאלצו לעזוב את בתיהם, העקירה הגדולה ביותר מאז 1948.

מצה”ל נמסר בתגובה ל”וושינגטון פוסט”: “בתגובה לתקיפות האכזריות של חמאס, צה”ל פועל לפירוק היכולות הצבאיות והמנהליות של חמאס. בניגוד מוחלט להתקפות המכוונות של חמאס על גברים, נשים וילדים ישראלים, צה”ל ממלא אחר החוק הבינלאומי ונוקט באמצעי זהירות אפשריים כדי להפחית את הפגיעה באזרחים”.

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות