פיגוע נוסף שחיזבאללה עשה לחברה הלבנונית

היום נדבר מעט על לבנון, אבל תרשו לי לא לדבר על שכבר יותר מחודשיים לא מפסיק לירות על ישראל, וגם לא על שחיזבאללה ששנים בונה עצמו כדי להרוס את ישראל והורס בתהליך ההתעצמות שלו את לבנון.

גם לא נדבר על הפוליטיקה המורכבת של לבנון ועל מוסד הנשיאות, הממשלה והפרלמנט שכמו לבנון כולה, למעשה מוחזקים כבני ערובה ומשותקים ע”י חיזבאללה, וגם לא על הכלכלה הלבנונית שחיזבאללה הצליח להרוס, וגם לא על המערכות החינוך, הרפואה, המסחר והבנקאות המקבילות שבנה חיזבאללה בזמן שהוא הורס לשאר לבנון את המדינה ואת חייהם.

היום ננסה לראות מה שקורה קצת מעבר לגבול החם של לבנון, ולשים לב לדברים שעולים בשיח הלבנוני ולא קשורים לישראל, אבל קשורים בטבורם לארגון הטרור והפשע הפועל בחסות משטר המולות של איראן, ונדבר על פיגוע נוסף שחיזבאללה הצליח לגרום לחברה הלבנונית הנאנקת תחת עולו של ארגון החסות האיראני שרוצה להשמיד את ישראל, ובינתיים הצליח להרוס את לבנון.

 

בלבנון כמו מדינות אחרות, יש מי שעושים סיכומים שונים ומשונים לשנה החולפת ומשווים את הנתונים לשנים קודמות, ואחד הנתונים שצדו את עיני, שצץ ועלה בשיח הלבנוני לאו דווקא בסיכומי שנה, היה הזינוק של המכורים לסמים בלבנון.

הנושא הפך להיות נושא חם בעיתונות הלבנונית וברשתות החברתיות, וגם אם אין הסכמה על המספרים, כולם מסכימים שיש גידול חד במשתמשים בסמים, ושצעירים רבים נופלים לזרועות סוחרי הסמים.

ביני לביניכם זה לא באמת משנה אם מספר המכורים לסמים בלבנון זינק מאז 2019 “רק” פי 3 או שמספר הנרקומנים הלבנונים עלה פי 4 בארבע שנים האחרונות, כפי שנאמר ע”י גורמים המעורים בנושא.

אחת הבעיות הקשות היא לא עלייה (קטנה יחסית) בצריכת חשיש, שעדיין נחשב הסם הנצרך ביותר בלבנון, ואזכיר שגידול קנאביס והשימוש במוצריו (ושיווקו ברחבי השכונה) מהווה חלק בלתי נפרד מהנוף הלבנוני.

 

את הלבנונים מדאיג יותר הזינוק בצריכת סמים כמו קפטגון (שאותו חיזבאללה מייצר ומבריח בכמויות גדולות (מאוד) לכל העולם הערבי הסוני ואל מדנות אירופה) וגרוע יותר הזינוק בצריכת קריסטל מת’, שגם לייצורו והפצתו יש לחיזבאללה תפקיד מרכזי.

אם אתם חושבים שזה מספיק גרוע, מה שעוד יותר מדאיג את הרופאים, העמותות המנסות לעזור לנרקומנים, ולבנונים רבים שבני משפחתם נפלו קורבן לסמים החדשים, זה הזינוק החד בשימוש בקוקטיילים שונים ומשונים המשלבים סמים שונים, ובהם תערובות מבוססות כדורי קפטגון מעורבים בתרופות ו/או כימיקלים, תערובות של קריסטל מת’ שנטחן לאבקה ומוסיפים לו חומרים שונים.

הקפטגון ותערובות הסמים החדשות, גרמו לירידה בצריכת קוקטיילים שהיו מוכרים יותר בלבנון ושדומים למה שנקרא בארץ “סמי פיצוציות” (תערובות של עלי צמח דמיאנה גרוסים להם מוסיפים כימיקלים ותרופות ואפילו רעלים).

 

הקריסה הכלכלית של לבנון גרמה לכך שמכוני גמילה ועמותות שניסו לעזור לנרקומנים, כמו עמותת “ג’אד” (“جاد” = شباب ضد المخدرات = נוער נגד סמים) המטפלת בבני נוער שהתמכרו לסמים, כמעט לא מתפקדים כי פשוט אין להם כסף, ומי שלא סגר את שעריו, מתפקד חלקית ובטח שלא יכול לקלוט את כל הנרקומנים שמתרבים שחייהם נהרסים והם מנסים למצוא את הדרך להיגמל מהסמים.

המצוקה הכלכלית והחיים בלבנון שקורסת בזכות חיזבאללה לתהומות כמוקים יותר ויותר, ושדוחפת את הצעירים הלבנונים לנסות למצוא מפלט מהמציאות העגומה באמצעות סמים, מנוצלת ע”י סוחרי הסמים לפתות את הצרכנים החדשים במחירים זולים יחסית, והגורמים השונים מתלוננים שבלבנון ניתן לקנות גלולת קפטגון בפחות מעלות הייצור של הסם, ומחירה ברחוב הוא 50 עד 100 אלף לירות לבנוניות (כחצי דולר עד דולר אחד וקצת) בזמן שבמדינות המפרץ, מחיר כדור קפטגון מגיע ל 15 דולר.

 

יש מי שתוהים למי יש אינטרס למכור את הסמים במחיר כל כך זול שכל אחד יכול להרשות לעצמו, ובכך לגרום להתמכרות של עוד ועוד צעירים לבנונים, ויש מי שמצביע על התופעה שסוחרי הסמים מנצלים נערים צעירים כמוכרי הסמים ברחוב, והתשלום לסוחרי הרחוב הצעירים (מאוד, חלקם בני 13-14) מתבצע בגלולות קפטגון לשימוש עצמי של הנער המנוצל.

רבים בלבנון מבכים על גורלה של לבנון, ואני שואל את עצמי האם במקום לבכות ולנסות לברוח מלבנון, יהיו מי שיחליטו לעשות מעשה ולנסות לנטרל את הפצצה המתקתקת שנקראת חיזבאללה, שהרסה להם את המדינה ואת החיים, ובימים אלה ממש, משחק רולטה רוסית בגורל לבנון. שהרי אם חיזבאללה ימשיך לתקוף את מדינת ישראל, בסופו של דבר ישראל גם תגיב את התגובה המתבקשת, ותפגע באופן אנוש במי שמנסה לפגוע באזרחיה ולהשמיד את ישראל, ובמקרה זה, לבנון עלולה להיראות כמו רצועת עזה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון      קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות – אלשעשאע