מהלך אסטרטגי: חסימת מיצרי באב אל מנדב משנה הכל

חסימת מיצרי באב אל מנדב משנה הכל.
זו המשמעות המיידית של הודעת חברות הספנות הגדולות בעולם כי בעקבות המתקפות החוזרות ונשנות של התימנים החות’ים על הספינות שלהם, הספינות שלהם לא ישוטו יותר בים האדום במהלך דרכם לאירופה דרך תעלת סואץ.

כך אתמול, ובאחד מסוגים של מלחמה מקומית בין מדינת ישראל לארגוני הפרוקסי של איראן, עוד מלחמה שלא מזעזעת את הסדר העולמי. ההמשכות של המלחמה הזו הפכה באחת לבעיה בינלאומית גדולה. ממשלת ישראל ומערכת הביטחון יהיו חייבים כעת ומייד להתייחס להתפתחות האסטרטגית הזו.

باحتجاز صنعاء سفينة إسرائيلية.. خسائر العدو تفوق التوقعات : عين الحقيقة

קרדיט לתמונה: 24.נט

 

הסבר

המשמעות של חסימת מיצר באב אל מנדב לעולם היא בעיקר כלכלית.

הספינות שנושאות את הסחורות מהמזרח הרחוק לאירופה והפוך יאלצו כעת להקיף את יבשת אפריקה במקום לעבור בים האדום ובתעלת סואץ. כך נדרשת כבר היום תוספת זמן שייט של שבועיים עד שלושה לזמן שהיה נדרש עד עכשיו להובלה הימית.

جماعة الحوثي تنشر مشاهد لـ لحظة الإستيلاء على السفينة الإسرائيلية جلاكسي ليدر - YouTube

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

 

המשמעות

תוספת הוצ’ נוספות וכבדות של דלק, שכר, תחזוקה של הספינות, הביטוח הימי ועוד.

זו תוספת גדולה לעלות ההובלה הימית, תוספת שתגולגל על הצרכן הסופי בדרך כלל האזרח האירופאי הממורמר.

מכאן שתהיה התייקרות גדולה ומיידית של מחירי היבוא של הסחורות ממרכז היצור העולמי שלהם במזרח הרחוק למרכז הביקוש העולמי לסחורות באירופה. כך גם זמני אספקת הסחורות יתארכו ב כ שבועיים עד שלושה וזה גורם לעצירת שרשרת האספקה העולמית, עוד גורם לתייקרות נוספת.

בנוסף, צפויה התייקרות גדולה גם בעלויות ההובלה לאירופה של הנפט והגז הטבעי הנוזלי. מרביתו של הנפט, שהאירופאים צורכים, מופק באיזור הזה במדינות המפרץ הפרסי ומיוצא באמצעות מיכליות לאירופה. גם כאן צפויה התארכות גדולה של זמני אספקה, התארכות שגוררת את התייקרות ההובלה הימית.

חשוב, הפגיעה המיידית והקשה ביותר תהיה במצריים שכלכלתה הרעועה נשענת על ההכנסות ממעבר ספינות בתעלת סואץ היא התעלה הימית החשובה בעולם.

חשוב, ארה”ב מנהיגת העולם החופשי, מדינות נאט”ו, שהן כולן אירופאיות, וגם המעצמות של דרום מזרח אסיה, ובהם סין והודו ,לא יכולות לקבל את המצב הזה.

כך גם כל המדינות שגובלות במפרץ הפרסי, להוציא את איראן, שעומדת אחרי הטרור הימי הזה. כך גם מצריים הנפגעת המיידית וישראל שהיא מבחינת איראן הגורם לבעיה.

هذا الفيديو قديم ولا يظهر لحظة اختطاف الحوثيين لسفينة إسرائيليّة | في ميزان فرانس برس

קרדיט: רשתות חברתיות

 

האם זה טוב למדינת ישראל?

אין תשובה טובה לשאלה הזו.

נראה שבקרוב תכנס לפעולה קואליציה בין לאומית רבת עוצמה, קואליציה שתתן לארה”ב לגיטימציה לפעול בכוח, אם זה ידרש, כדי לפתוח את המיצרים למעבר חופשי.

מנגד, יגבר מאוד הלחץ הבינלאומי על ישראל להשגת הפסקת אש כוללת והסדר מדיני קצר טווח.

חשוב, יש לדעת שהאיראנים, שהם הגורם שיצר את המצב הזה (החות’ים הם רק גורם מבצע), רוצים להגן על ארגוני הטרור בני חסותם, ארגונים שבנו במשך שנים רבות והם מהווים את חומת המגן שלה. לכן האיראנים יתבעו כעת הפסקת אש וחזרה למצב שהיה כאן טרם פרוץ המלחמה.

להערכתי זו המשמעות של המהלך האיראני וכאן אין מקום לספק.

אסטרטגית, האיראנים לתפיסתם לא יאפשרו מימוש של הסכם הגנה אמריקאי, סעודי ישראלי. הסכם, שמבחינת תפיסתם את המצב, מכוון נגדם ומסכן מאוד את המשטר של משמרות המהפיכה ואת כל השגי המשטר הפונדמנטליסטי שלהם מאז הפלת השאח.

After 9 years of war, control of Yemen remains divided among 3 sides

 

קרדיט: אלי בר און – מתמחה בכלכלה, טכנולוגיה של אמל”ח כטילים מדויקים ולייזרים רבי עוצמה, ראש צוות הגנה אקטיבית ואש מנגד של המכון לטרור של אוניברסיטת רייכמן ובחקר ביצועים.       קרדיט לתמונה: אנאדולו