FT: המודיעין הישראלי 'התעלם' מאזהרות מדויקות אודות מתקפת החמאס

העיתון "פייננשל טיימס" ביום חמישי, בדיווח שמצטט שני מקורות הבקיאים בחקירת מתקפת הפתע של חמאס בדרום ישראל, כתב כי קצין מודיעין בכיר במטה פיקוד הדרום של ישראל תיאר את האזהרה המפורטת לגבי התקיפה כ"תרחיש פיקטיבי" והתעלם ממנו.

הארגון הקיצוני חמאס, שארה"ב והאיחוד האירופי רואים בו כארגון טרור, חצה ב-15 באוקטובר את הגדר המאובזרת שמפרידה בין ישראל לרצועת עזה, הרג יותר מאלף בני אדם ולקחו כ-250 בני ערובה.

חיילים ישראלים האמונים על ניתוח נתונים שנאספו על ידי ציוד אלקטרוני על גדר המערכת מסביב לרצועת עזה שלחו דיווח מפורט לקצין מודיעין בכיר שלהם במטה הצבא בדרום ישראל שבועות לפני התקיפה, כך לפי שני מקורות, שלא נקראו על ידי הפייננשל טיימס.

אחד המקורות הללו, המודע לפרטים המדויקים של הדיווח הזה, אמר לעיתון "פייננשל טיימס" כי הדיווח, שנשלח באמצעות מערכת תקשורת מאובטחת וצבאית, מכיל אזהרות ספציפיות ומפורטות, לרבות הכשרה של חמושי ארגון חמאס לפיצוץ עמדות גבול במספר מקומות, כניסה לשטח ישראל והשתלטות על קיבוצים סמוכים לרצועת עזה.

 

הכישלון במניעת מתקפה זו, שלפי ממשלת ישראל הותיר 1,200 קורבנות, הוא הכשל המודיעיני הגדול ביותר במדינה מאז המתקפה בו זמנית של צבאות מצרים וסוריה ב-1973, שזכתה לכינוי מלחמת יום הכיפורים.

החיילים המוצבים בעמדות השמירה של גדר המערכת ברצועת עזה, רובם נשים, צירפו בדו"ח מספר סרטונים של אנשי חמאס המתאמנים במתווה של לקיחת בני ערובה וציינו כי הן מאמינות כי פיגוע גדול עומד בפתח.

הסיבה לשליחת הדו"ח לדרגים הגבוהים יותר של אגף המודיעין של צה"ל הייתה שהחיילים המוצבים בגדר הגבול זיהו את אחד מבכירי המפקדים הצבאיים של חמאס באימון חברי קבוצה זו באמצעות הפניה לתמונת ארכיון וזהות ראשי חמאס במסמכי יחידת המודיעין הנגדי של הצבא.

חרבות ברזל, היום החמישי: 17 חיילים ושני צעירים מירושלים נרצחו, 8 נעדרים

 

תוך כדי הסבר על פרטי דו"ח המודיעין והתכתובות הקשורות לעיתון "פייננשל טיימס", אמר אחד המקורות המושכלים כי קצין המודיעין הבכיר בפיקוד הדרום כתב בתגובתו כי "זה לא יותר מתרחיש בדיוני" ובסופו של דבר לא ננקטו כל פעולה.

לפי ה"פייננשל טיימס", ערוץ כאן הישראלי דיווח ביום חמישי בערב פרטים על אזהרה דומה ששלחו חיילים זוטרים לקצינים הבכירים שלהם. על פי דיווח זה בתקשורת, הדיווח המודיעיני הזהיר גם מפני אפשרות של הפלת מטוס והנפת דגל חמאס בישראל.

המקור המושכל השני אמר לעיתון "פייננשל טיימס" כי דו"ח המודיעין לא נלקח ברצינות ואפשרות של ענישה משמעתית של הבכירים האשמים נבדקת כעת במוסדות הביטחון הישראליים.

שני הגורמים המודיעים ציינו כי הדיונים והחקירות של סוכנויות הביטחון הישראליות בנוגע לכשל המודיעיני האחרון מזכירים את הדיונים הקשורים לכשל המודיעיני של המדינה במלחמת 1973.

 

שני המקורות הדגישו כי הסיבה להתעלמות מדו"ח מודיעיני זה היא לא רק בכך שהוא הוכן על ידי אנשי צבא בדרגים נמוכים, אלא גם שהוא סותר את תפיסת ממשלת ישראל, שסברה כי באמצעות סגר קפדני על רצועת עזה ,הפצצת התשתית הצבאית של חמאס, היא מכילה את חמאס, וכן על ידי סיוע כספי מבחוץ היא שומרת את חמאס במצב רגוע. 

ממשלת ישראל חשבה שמאחר שמתקפה בסדר גודל כזה תוביל למלחמה רצינית, חמאס לעולם לא יערב את עצמו במלחמה כזו.

בתגובה לפניית הפייננשל טיימס להגיב, נמסר מצה"ל: "המפקדים והחיילים מתמקדים כרגע רק בהבסת חמאס. "לאחר תום המלחמה תיערך חקירה מלאה לבירור כל הפרטים".

דובר צה"ל מכריז על שם המבצע : "חרבות ברזל" - פורטל מצודה

קרדיט: רדיו פרדה     קרדיט לתמונות: דובר צהל