מחקר: הזדקנות אברים בגוף האדם מתבצע בקצב שונה

הזדקנות היא תהליך טבעי המשפיע על כל האורגניזמים החיים, אולם הגיל הכרונולוגי של הפרט אינו משקף בהכרח את מצב האיברים הפנימיים.

חלק מהאיברים עשויים להזדקן יותר מאחרים, מה שמגביר את הסיכון למחלות כרוניות כמו אי ספיקת לב, אלצהיימר וסוכרת.לכן, ידיעת הגיל הביולוגי של האיברים, ולא הגיל הכרונולוגי, יכולה להיות שימושית למניעה וטיפול מוקדם.

במחקר חדש שפורסם ב-Nature, חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד השתמשו במודל למידת מכונה כדי לנתח את רמות החלבון בדם כדי לקבוע את הגיל הביולוגי של 11 איברים, מערכות איברים או רקמות בגוף.

 

"אנו יכולים להעריך את הגיל הביולוגי של כל איבר בגופו של אדם בריא, וזה יכול לעזור לנו לחזות את הסיכון לפתח מחלה הקשורה לאיבר זה", אמר טוני וייס-קורי, אחד הכותבים הראשיים של המחקר.

החוקרים מדדו 4,979 חלבונים בדגימות דם מ-5,676 אנשים בין הגילאים 20 ל-90. הם גילו ש-856 חלבונים, או 17.9% מהכלל, היו קשורים ספציפית לאיבר מסוים, כלומר ביטוי הגנים שלהם היה גבוה לפחות פי ארבעה מאשר בכל איבר אחר.

לאחר מכן הוכשר מודל למידת המכונה להשתמש בחלבונים אלה כקלט כדי להעריך את הגיל הכרונולוגי של איברים שונים, והם השוו את התוצאות עם שני מודלים אחרים, האחד משתמש בחלבוני פלזמה כלליים, והשני באמצעות כל החלבונים הזמינים.

עבור כל פרט, האלגוריתם חישב "פער גיל", שהוא מדד ההפרש בין גיל ביולוגי לגיל כרונולוגי. החוקרים מצאו שהפערים הללו משתנים בין איברים שונים, ומצביעים על רמות שונות של הזדקנות וסיכונים בריאותיים. מחקרים קודמים הראו שפערי גיל גדולים קשורים לסיכון מוגבר למוות.

לגבי איברים בודדים, החוקרים מצאו שלאנשים עם הזדקנות לב מהירה היה סיכון גבוה ב-250% לפתח אי ספיקת לב, כמו גם סיכון גבוה יותר להתקפי לב ולפרפור פרוזדורים.

 

עלייה בסטיית תקן אחת בפער הגילאים במוח מגדילה את הסיכון לירידה קוגניטיבית ב-34% במשך חמש שנים. הזדקנות המוח וכלי הדם חזו באופן עצמאי את מחלת האלצהיימר, ללא תלות ברמות של חלבון טאו, סמן ביולוגי של המחלה, והיו קשרים חזקים בין הזדקנות כליות חמורה, שהיא שתי סטיות תקן מעל הממוצע, לבין לחץ דם גבוה וסוכרת.

חוקרים אומרים שמחקר זה פותח אופקים חדשים למניעה וטיפול מוקדם במחלות הקשורות להזדקנות. ניתן לזהות איברים שמזדקנים מהר מדי ולהתמקד בהם בהתערבויות בריאותיות כגון שינויים באורח החיים או טיפולים תרופתיים.

ניתן גם לזהות חלבונים ספציפיים לאיברים המצביעים על הזדקנות מוגזמת ולהשתמש בהם כסמנים ביולוגיים לאבחון ולניטור. לדבריהם, גישה זו דורשת רק דגימת דם קטנה וניתן ליישם אותה בקלות במסגרות קליניות.

What Bryan Johnson Eats To Reverse Ageing 'I Was 45 Now I'm 18!' - YouTube

קרדיט: לבנט-סוכנויות    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות