מבזקי חדשות מהעולם ליום 9-12-2023

*- האיחוד האירופי הכניס את מפקדי הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף וסגנו מרוואן עיסא, לרשימת הטרוריסטים. כל נכסיהם במדינות החברות הוקפאו ונאסר על מוסדות באיחוד לספק להם משאבים פיננסיים כלשהם.

*- הממונה על תחום זכויות האדם במשרד החינוך האמריקאי, קתרין להמון, מגיבה על הצהרותיהן של הנשיאות של אוניברסיטאות הרווארד, פנסילבניה ו-MIT, בשימוע בקונגרס בדבר הקריאות לרצח עם של יהודים: "לא צריך שום הקשר. קריאה לרצח עם היא באופן קטגורי לא מקובלת ומפחידה וראויה לתגובה מיידית ויעילה. נקודה!", אמרה בוובינר של הקהילה היהודית.

להמון הוסיפה כי היא מעריכה שבקרוב תיפתח חקירה בחשד לאנטישמיות נגד MIT, וזאת אחרי שכבר נפתחה חקירה דומה נגד הרווארד ונגד אוניברסיטת פנסילבניה.

*- משטרת לונדון הודיעה כי היא תגביר את הסיורים ואת צעדי האבטחה במהלך חנוכה "כדי לתמוך בקהילה היהודית שאנחנו יודעים שחשה פגיעה בתקופה הזו בשל הסכסוך המתמשך בין ישראל לבין חמאס והעלייה בפשע השנאה האנטישמי בבריטניה".

"זה אומר שהקהילות היהודיות שלנו יראו יותר שוטרים במדים בשכונות שלהן, כמו גם סביב עסקים, בתי ספר ובתי כנסת", נמסר. "אנחנו רוצים להבטיח שכולם בטוחים וירגישו בטוחים לחגוג עם חבריהם ועם המשפחה".

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ארבעה אישים – שניים מלבנון, אחד מתימן ואחד מטורקיה – ועל תשע ישויות בשל סיוע למימון של "התוקפנות האזורית" של החות'ים בתימן.

לפי ההודעה, מדובר ברשת של חברות ובתי חלפנות כספים שקשורים לסעיד אל-ג'מאל, איש כספים של החות'ים ושל כוח קודס האיראני, אשר פעלה "לספק מטבע זר בשווי עשרות מיליוני דולרים שהגיע ממכירה וממשלוח של סחורות איראניות, בתמיכת כוח קודס של משמרות המהפכה".

*- שרת החוץ של קנדה, מלאני ג'ולי: "אנחנו מאמינים לנשים הישראליות"

ג'ולי הצהירה כי "שימוש באלימות מינית כטקטיקה מלחמתית זה פשע. אנחנו מגנים בתוקף אלימות מינית ומגדרית, כולל אונס, שבוצעו על ידי חמאס נגד נשים בישראל ב-7 באוקטובר. אנחנו מאמינים לנשים ישראליות. קנדה תמיד תתייצב נגד אלימות מינית ומגדרית ותפעל למען צדק עבור כל הקורבנות".

*- נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, וראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, הסכימו היום לפתוח דף חדש ביחסים בין המדינות ולפעול להפגת המתח בין שתי השותפות בנאט"ו, כאשר ארדואן הגיע לביקור בלתי שגרתי באתונה.

שני המנהיגים חתמו על הצהרת אתונה שבה נאמר בין השאר כי הם "מכירים ברצון המחודש לשיתוף פעולה בין הממשלות" וכי הם שואפים לפעול יחד "לטובת שתי החברות באווירה של ידידות ואמון הדדי". "הצדדים יתאמצו לפתור כל מחלוקת ביניהם באופן ידידותי באמצעות התייעצויות ישירות ביניהם או דרך אמצעים אחרים כפי שסופקו באמנת האו"ם", קבעה ההצהרה.

"יוון וטורקיה צריכות לחיות בשלום, למצוא פתרונות ומה שלא ניתן לפתור, הן צריכות למנוע יצירת משברים", אמר מיצוטקיס. "אין סוגיה בינינו שלא ניתן לפתור", הוסיף ארדואן. "כל עוד אנחנו מתמקדים בתמונה הרחבה ולא מסיימים כמו אלה שחוצים את הים וטובעים בנהר".

*- חבר מושבעים גדול בנבדה אישר הגשת כתב אישום נגד שישה חברים במפלגה הרפובליקנית במדינה, בהם היו"ר מייקל מקדונלד, על התחזות לאלקטורים והגשת תצהיר כוזב על ניצחונו של דונלד טראמפ בנבדה בבחירות לנשיאות 2020 על אף שג'ו ביידן היה המנצח.

"אנחנו לא יכולים לאפשר להתקפות על דמוקרטיה להמשיך ללא תגובה", אמר התובע הכללי של נבדה, אהרון פורד. "כתבי האישום הם תוצאה של חקירה ארוכה ומקיפה, ובעת שאנחנו מקדמים את התביעה, אני בטוח שמערכת המשפט שלנו תראה את הצדק נעשה".

כתבי אישום דומים נגד אלקטורים מזויפים הוגשו גם במישיגן ובג'ורג'יה.

*- נשיאת הרווארד, קלודין גיי, פרסמה הערב הודעה בעקבות הסערה של דבריה אמש בקונגרס כי האוניברסיטה רואה את הקריאות לרצח עם נגד יהודים כחלק מחופש הביטוי וכי היא פועלת רק אם "זה עובר למעשים".

"יש מי שבלבלו את הזכות לחופש ביטוי עם הרעיון שהרווארד תאפשר קריאות לאלימות נגד סטודנטים יהודיים", נאמר בהודעה שפורסמה מטעם גיי. "הרשו לי להיות ברורה: קריאות לאלימות או רצח עם נגד הקהילה היהודית, או נגד קבוצה דתית או אתנית כלשהי, הן מרושעות, אין להן מקום בהרווארד, ומי שמאיימים על הסטודנטים היהודים שלנו יתנו דין וחשבון".

*- חודשיים לאחר שנכנס להיסטוריה האמריקאית כיו"ר הקונגרס הראשון שמודח בהצבעה, קווין מקארתי הודיע כי הוא יעזוב את בית הנבחרים בסוף החודש "כדי לשרת את אמריקה בדרכים חדשות.

"אני יודע שהעבודה שלי רק מתחילה", כתב הפוליטיקאי הרפובליקני מקליפורניה בטור בוול סטריט ג'ורנל. "אני אמשיך לגייס את הטובים והמבריקים ביותר של ארצנו כדי שיתמודדו לתפקידים נבחרים. המפלגה הרפובליקנית מתרחבת בכל יום ואני מחויב להשאיל את הניסיון שלי כדי לתמוך בדור המנהיגים הבא".

*- "האבא" של ארצ'י באנקר איננו: התסריטאי והמפיק נורמן ליר, שיצר את הסיטקום "הכל נשאר במשפחה" בשנות השבעים וסדרות בת כדוגמת "הג'פרסונים" בנוסף לשורה ארוכה של סדרות פורצות דרך שהפכו לנכסי צאן ברזל של הטלוויזיה האמריקאית, הלך לעולמו בגיל 101 בלוס אנג'לס.

*- כלי תקשורת באוקראינה ציטטו גורמים שדיווחו כי שירות הביטחון האוקראיני ביצע הבוקר התקפה נרחבת באמצעות כטב"מים נגד יעדים רוסיים במזרח חצי האי קרים. לפי ההודעה, היו פגיעות בשתי מערכות מכ"ם, במערכת בקרה של יחידות טילים נגד מטוסים, בחנייה של מסוקים ובמסוף נפט. "כך שירות הביטחון שלנו מברך את הכובשים ביום המתנדבים הבינלאומי", הכריזו הגורמים.

*- המגזין טיים בחר בטיילור סוויפט לאישיות השנה לשנת 2023.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי      קריט לתמונה: טיים