מבזקי חדשות ליום 9-12-2023. מתעדכן

*- ישראל לא לבד: החות'ים הפנו איומים כנגד עוד שתי מדינות במפרץ…
מי שלא מנסה לרסן היום את החות'ים שמפעילים טרור ימי בים האדום יצטרך כנראה להתמודד עם איום גדול עוד יותר בעתיד. בהתייחס להצהרה ישראלית כי יש להקים קואליציה ימית בינלאומית לאבטחת תנועת הספינות בים האדום והים הערבי, השמיע הבכיר החות'י, מוחמד אל-בוח'יתי, במהלך ראיון לערוץ ערבי איומים ישירים על ערב הסעודית ואיחוד האמירויות. ספציפית הוא הזהיר מהשלכות מעורבותן האפשרית בקואליציה שכזו וכך הוא אמר: "אם זה יקרה, ההתקפות על הספינות לא ייפסקו, אלא יורחבו כך שיכללו גם שדות ומתקני נפט בשתי המדינות." והוסיף: "נתקוף את כל מכליות הנפט"

*- הירדנים בעד חרם? בבקשה…
גורמים במגזר הפרטי בירדן מזהירים כי האבטלה במשק המקומי צפויה לצמוח בקרוב אם החרם העממי שהוכרז על תוצרת אמריקאית, אמירותית וגם ישראלית יימשך. מאז ה-7 באוקטובר, בירדן מתקיים חרם עממי משמעותי על רקע המלחמה ברצועת עזה בטענה כי חברות אלה מסייעות למימון צה"ל.

עם זאת, במגזר הפרטי טוענים כי החרם פוגע במספר גדול של עסקים, סוכנים ומשווקים בירדן מה שיוביל בסופו של דבר לסגירת עסקים ולפיטורים. ממשלת ירדן עדיין לא פרסמה מסמך רשמי לגבי השלכות החרם אך מדווח כי הקימה וועדה מיוחדת לבחינת המצב והאמצעים להפחית את השפעת החרם על המגזר העסקי בירדן.

יצוין כי בנוסף לירדן, חרם עממי נרחב מתקיים בעוד מדינות ובראשן אלג'יריה כווית ותימן.

*- מה יקרה ברצועת עזה אם ישראל אכן תציף את המנהרות במי ים?
דומה שאין תסריט מפחיד יותר מבחינת העזתים מאשר הדיווחים שלישראל תכנית להציף את מנהרות חמאס במי ים. הפלסטינים מתחילים לצווח. השר לעבודות ציבוריות ושיכון, מוחמד זיארה, אמר: "הטבע החולי של אדמת רצועת עזה הופך אותה לפגיעה לסיכונים רבים אם מי ים יוזרמו למנהרות. תוכנית זו תוביל לקריסת התשתיות באזור שיוצף, במיוחד קריסת מבני מגורים". הוא גם התריע מפני סיכונים נוספים הקשורים לזיהום מי התהום.

נידאל אל-כילאני, מומחה לבנייה הנדסית וקרקע, אמר: "תוכנית כזו מסוכנת ביותר ותוביל לאסון גדול שיפגע בכל מבני המגורים ברצועת עזה ללא יוצא מן הכלל. הרצועה תהפוך לבלתי ראויה למגורים". הקרקע תהיה רוויה במים ולא תוכל לתמוך בתשתיות, הוא הסביר.

מומחה הקרקע והמים, עבדאלקאדר אל-ח'ראז, טוען שהתוכנית תחסל לחלוטין את איכות מי התהום וברצועה לא יהיו מים מתאימים לשימוש בני אדם.

*- איראן רוצה מארה"ב פיצויים בסך 50 מיליארד דולר
בית משפט באיראן פרסם היום פסק דין בתביעה שהוגשה לו כנגד ארה"ב על חיסולו של קאסם סלימאני, בכיר משמרות המהפכה שחוסל על ידי האמריקאים בעיראק לפני כארבע שנים. "בית הדין המשפטי ליחסים בינלאומיים, באמצעות סניף מספר 55 שלו בטהראן, קבע כי על הממשל האמריקאי ואנשי ממשל אמריקאיים לשלם פיצויים וקנס בגין נזקים מהותיים ומוסריים בגין פשעי ההתנקשות בשווי של 49.77 מיליארד דולר", נכתב בהודעת מערכת המשפט האיראנית היום.

יצוין כי התביעה בנושא חיסולו של סלימאני הוגשה נגד 42 אינדיבידואלים, כולל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וישויות אמריקאיות.

*- הנפגעת העיקרית מהטרור החות'י בים סוף?
האיום של החות'ים על תנועת השיט בים האדום היא לא בעיה ישראלית ויש מדינה אחת אחרת באזור שחשה את זה היטב בקופתה גם אם כרגע בצורה מינורית יחסית. מדובר במצרים. היום פורסם כי במהלך נובמבר, אז החלו מתקפות החות'ים כנגד ספינות "ישראליות" עברו בתעלה 2,264 ספינות, וזאת לעומת 2,345 ספינות בחודש הקודם, קרי אוקטובר 2023. זוהי ירידה של 3.5%. ירידת מספר הספינות מביאה גם לפגיעה בהכנסות של מצרים מתעלת סואץ: בנובמבר הן הסתכמו ב-854.7 מיליון דולר, לעומת 880.1 מיליון דולר באוקטובר, ירידה של כ-3%.

כרגע תעלת סואץ חווה ירידה במספרים קטנים יחסית אבל יש לזכור כי מתקפות החות'ים החלו לקראת סוף החודש שעבר (19 בנובמבר) ובתחילת השבוע הזה נראה כי נרשמה הסלמה.

*- החזון של מצרים לרצועה ביום שאחרי…ישראל תתקשה לקבלו
מקורות מצרים "הבקיאים בסוגיית ניהול משבר המלחמה ברצועת עזה" חושפים בשיחה לעיתון ערבי פרטים על החזון המצרי לעתיד הרצועה, ביום שאחרי. חזון זה מבוסס על "מיזוג תנועת חמאס ברשות הפלסטינית ושילובה בביטחון המסכל, תוך שמירה על מעמד אבו מאזן כנשיא כבוד." חזון זה נועד "למצוא נוסחה לדו קיום שאינו פוגע בביטחון הלאומי המצרי, הפלסטיני או הישראלי".

לפי המקורות, החזון המצרי כולל יצירת מפה חדשה, שהוכנה על ידי צוות מומחים המאפשרת "ארגון מחדש של המדינה הפלסטינית" ופירוק חלק מההתנחלויות הישראליות, בנוסף להקמת אזורי חיץ מפורזים בין השטח הפלסטיני לישראל.

לגבי צורת הממשל הפלסטיני הסבירו המקורות "שהחזון המצרי הרשמי מבוסס על רעיון של פיוס לאומי פלסטיני והקמת ממשלה טכנוקרטית. בין השמות שהוצעו להקמתה, ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר. סלאם פיאד, לשלב מעבר של 3 שנים". מצרים תערוב לממשלה כזו "יחד עם שותף ערבי או בינלאומי או האו"ם".

המקורות ציינו שמצרים "עלולה להיאלץ בשלב מסוים לקלוט עקורים שיברחו מרצועת עזה, ותהיה מחוייבת לפתוח את שעריה ע"פ החוק הבינלאומי".

*- מסימני התקופה: ירדן אישרה את התקציב הביטחוני הגדול בתולדותיה
התקציב שאישרה ירדן להוצאות ביטחוניות בשנה הבאה הן הגבוהות ביותר בהיסטוריה שלה. סך ההוצאות יגיעו ללמעלה מ-2 מיליארד דולר מתוך תקציב כולל של 17 מיליארד דולר. התקציב המוגדל הוא תוצאה של היערכות ירדנית לאתגרים הביטחוניים העומדים בפניה שכוללים את האיומים הפוטנציאלים מסוריה ומעיראק וכן ההשלכות כתוצאה מהמלחמה ברצועת עזה. פרשנים ערביים טוענים כי בירדן חוששים מתסריט ולפיו מאות אלפי פלסטינים מהגדה המערבית ייעקרו ממקומם על ידי ישראל. בירדן טוענים כי נוכח האתגרים הגוברים, הצבא הירדני חייב להתחדש וזה מצריך הגדלת התקציבים.

הגידול בתקציבים הביטחוניים יהיה לא רק בירדן אלא הוא צפוי בשאר מדינות האזור. כמו כן, כחלק מהסקת המסקנות של המלחמה בעזה, צפוי כי הצבאות באזור יירצו לחזק את היכולות "המסורתיות" שנזנחו לעומת המערכות הטכנולוגיות…

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון