הארטילריה חוזרת להיות מלכת הקרב

בשנים האחרונות, וזו גם המגמה הכללית בצבאות העולם, הארטילריה חוזרת להיות מלכת הקרב.

הדברים נכתבים ללא כל קשר למלחמת “חרבות הברזל”, היא המלחמה הנוכחית של מדינת ישראל, מלחמה שהחלה ב 7 לאוקטובר מצד ארגוני הטרור החצי מדינתיים ושות’, החמאס שבעזה והחיזבאללה שבלבנון.

במלחמות העולם של המאה הקודמת הארטילריה היתה אחראית ל כ- 60-80 אחוזים מכמות הנפגעים ומההרס והנזק. הארטילריה של התקופה אז היתה מלכת הקרב.

במהלך השנים שלאחר מלחמת העולם השניה,  השימוש בארטילריה בצבאות העולם היתה פחת משמעותית, בצבאות רבים הארטילריה הפכה לגורם שולי. במקביל גדל השימוש בטנקים, טילי נ”ט ובמטוסי הפצצה ומסק”רים.

לתהליך הזה היו מספר סיבות ולהערכתי העיקריות שבהם:

1, השינוי בדרך המלחמה העולמית.

המעבר ממלחמות התשה ארוכות, מלחמות סטטיות שמתרחשות על קווי עימות ארוכים, מלחמות שמתמשכות חודשים ושנים, למלחמות קצרות. מעבר למלחמות שמאופיינות בכך שהן מלחמות של תנועה ופעילות קצרה. מלחמות שמרביתם מוגדרות כסבבים, ימי קרב, תקריות קצרות, מב”מ וכד’. במלחמות קצרות ומוגבלות יש עדיפות לניידות וגמישות של המטוסים והטנקים וגם לפעילות של החי”ר.

2, התותח משגר חימוש שמוגדר כחימוש סטטיסטי.

לפגזים שמשוגרים מתותח יש בהגדרה פיזור רב ולכן הפגיעה בלא מעורבים רבה.

3, לפגזי התותחים, בהגדרה, טווח קצר יחסית ולכן כדי לתמוך בגיזרה רחבה צריך תותחים רבים ולתחזק את כל המערך התומך והלוגיסטי כדי לתחזק חזית רחבה. לכן הוחלט בכל צבאות המערב לזנוח את מרבית מערכי התותחים והמערכות הכבדות שנדרשות כדי להפעילם. כך ברבות השנים הארטילריה הפכה להיות לגורם סיוע משני בחשיבותו.

מדוע מתבצע כעת שינוי?

מלחמת רוסיה אוקראינה הנוכחית, היא החשובה במלחמות שהתרחשו בעולם מאז תום מלחמת העולם השניה, מלחמה זו החזירה את התותח לקידמת שדה הקרב.

הסתבר לעולם ששוב חוזר עידן המלחמות הקלאסיות הממושכות, לרוב, פרקי זמן של חודשים ושנים לעיתים, מלחמות שמתרחשות בגיזרה רחבה.

מסתבר שבמצב כזה של מלחמות ממושכות אין תחליף לתותח שמוצב על הקרקע, זמין לפעולה בכל עת, 24/7.

הסתבר שהתותחים הם כעת הגורם היעיל ביותר כאשר הם בולמים, כשנדרש, את מתקפות האויב, וכשנידרש מסייעים לכוחות שלנו לתקוף. במקביל יש בשנים האחרונות שיפור עצום בטכנולוגיה וביכולות של התותחים. שיפור שהוא הבסיס לרכש גדול של תותחים.

שיפור שמגדיל משמעותית את היעילות שלהם.

 

להלן פירוט של השיפורים החשובים:

1, הגדלת הטווח היעיל של הארטילריה הקלאסית מכ- 30 ל כ- 40 ק”מ ויותר.

בקרוב הטווח הנ”ל יוגדל שוב עד לטווח של כ 80 ק”מ, זאת באמצעות חימוש מיוחד. כאן התותח מחליף/מתגבר מטוסים וטילים כאשר עלות החימוש הארטילרי נמוכה משמעותית.

2, שיפור גדול של קצב האש של התותח ובמקביל באמצעות הטענה אוטומטית, הקטנת הצוות המפעיל של התותח לפחות ממחצית.

3, מעבר נרחב לשימוש בפגזים מדויקים.

כאן כבר ניתן לפגוע בפגז ראשון במטרות חשובות ולחסוך בפגזים רבים שסטטיסטית לא פוגעים במטרה וגם להחליף את השימוש בטילים יקרים. כבונוס נקבל את קיצור הזמן הנדרש לסגירת נטרול איומים.

4, הארטילריה בעולם משתמשת יותר יותר בטילים מדוייקים וארוכי טווח. כך ניתן לסגור מעגל אש במהירות וליירט סיכונים

כך ניתן לפגוע במהירות במטרות מרוחקות, לפגוע באמצעות ראש נפץ כבד.

5, הארטילריה בעולם משתמשת יותר ויותר בכטב”מים למודיעין, סימון מטרות ותקיפת מטרות.

הארטילריה חייבת להיכנס לתחום של השימוש במל”טים משוטטים/מתאבדים, זה הכיוון העולמי.

הארטילריה של צה”ל חייבת להאיץ את תהליכי ההתעצמות הכמותית והאיכותית שלה.

 

סיכום

ארטילריה חדישה ארוכת טווח, פגזים וטילים מדויקים, כטב”מים תוקפים וחלקם מתאבדים הם מכפיל כוח אדיר.

קרדיט: אלי בר און – מתמחה בכלכלה, טכנולוגיה של אמל”ח כטילים מדויקים ולייזרים רבי עוצמה, ראש צוות הגנה אקטיבית ואש מנגד של המכון לטרור של אוניברסיטת רייכמן ובחקר ביצועים.      קרדיט לתמונות: דובר צה”ל