91 אתרים צבאיים רוסיים ואיראניים בדרום סוריה ובקרבת גבול ישראל. מפות

” מרכז ג’וסור למחקרים ” פרסם מפות אנליטיות שהראו את מיקומם של כוחות זרים בדרום סוריה, ואת האתרים הצבאיים של רוסיה ואיראן באזור.

המרכז אישר את נוכחותם של 91 אתרים צבאיים רוסיים ואיראניים במחוזות בדרום סוריה (דרעא, קוניטרה וסואיידה), מתוכם רק 9 מיועדים לכוחות רוסים, ו-82 מיועדים למיליציות איראניות.

 

המרכז גם ציין כי כוחות רוסים פרוסים ב-6 מקומות בדרעא וב-3 אתרים בסואיידה, בעוד שהם אינם נוכחים בקוניטרה, והסבירו כי משימותיהם מוגבלות לביצוע סיורים ופעולות גיוס לטובת חברות אבטחה פרטיות.

מצד שני, מיליציות איראניות פרוסות ב-43 אתרים בדרעא , ב-12 אתרים בסואידה ו-27 בקוניטרה, והמרכז מאשר כי הלוחמים מלאומים שונים קשורים למשמרות המהפכה ולחיזבאללה.

 

באשר למשימות של המיליציות האיראניות בדרום סוריה, נמסר מהמרכז כי הן מתבססות על תמיכה בכוחות המשטר, גיוס גורמים מקומיים לשורותיהם, הגנה על מחסני נשק ותחמושת ועל מערכות ההגנה האווירית האיראניות באזור, ביצוע פעולות איסוף מודיעין מול הכוחות הישראליים בגולן, וביצוע פעולות הברחת נשק ותחמושת וסמים לירדן ומשם למדינות המפרץ.

 

חשיבותו של דרום סוריה עבור רוסיה ואיראן

בנוגע לחשיבותו של דרום סוריה עבור רוסיה ואיראן, אומר המרכז כי שני הצדדים נהנים מהשפעתם באזור בגלל חשיבותו לביטחון האזורי.

המכון הסביר, “בזמן שבו רוסיה מציגה את עצמה כערבה לביטחון ויציבות האזור ומגבילה את ההשפעה האיראנית ואת הסיכונים שלהם, איראן מציגה את עצמה כבעלת שליטה בשטח עם כמות גדולה של השפעה בטווח  נושאים רחב. ”

שני הצדדים משתמשים גם ביכולות שלהם להביא יציבות לאזור או לחילופין באיום להביא כאוס לאזור , במשא ומתן עם מדינות האזור, שהחשובות שבהן הן ישראל, ירדן ומדינות המפרץ הערביות, כך לפי המרכז.

 

המרכז גם ציין כי ההשפעה הרוסית בדרום סוריה עולה ויורדת בהתאם ליחסים עם ישראל, וציין כי רוסיה מציגה את עצמה בפני מעצמות אזוריות כעריבה ליציבות ולהגבלת ההשפעה האיראנית.

בעוד ההשפעה האיראנית מתרחבת בדרום סוריה, תוך ניצול התפקיד הרוסי ההולך ופוחת, המרכז מצביע גם על כך שהמיליציות האיראניות מרחיבות בכוונה את מעגל הגיוס של מקומיים למיליציות שלהן באזור לצד היחידות הצבאיות או שרותי הביטחון. כוחות המזוהים עם המשטר הנאמנים לפרויקט האיראני, כמו דיוויזיה 4 והמודיעין הצבאי. ומודיעין חיל האוויר.

 

המרכז הגיע למסקנה שההיערכות האיראנית הגדולה בדרום סוריה מאשרת את היעדר לחץ רוסי אמיתי על איראן לצמצם את השפעתה באזור. הצפי הוא שהדבר נעשה בצורה מכוונת בשל הידרדרות היחסים עם ישראל והתחזקות היחסים עם טהרן. המכון גם שלל את ההערכה שרוסיה תנטוש האזור ותוציא את כוחותיה כי נוכחותה שם מספקת לה את היכולת לנהל משא ומתן מאוחר יותר עם ישראל.

קרדיט: נדאא פוסט ומכון ג’וסור למחקרים