דיווח: ישראל משתמשת בתוכנות ריגול כדי לאתר חוטפים וחטופים בעזה

בסוף חודש אוקטובר דיווח האתר נציב.נט כי ישראל עוקבת בעזרת תוכנת הריגול “פגסוס” אחר בני הערובה בעזה.

 

היום, אתר האינטרנט “Axios” האמריקאי , בצטטו מקור יודע דבר, אמר כי סוכנויות ישראליות משתמשות, ככל הנראה, בתוכנת הריגול השנויה במחלוקת – “פגסוס” ,שיצרה קבוצת “NSO” הישראלית ,כדי לאתר נעדרים ,חטופים  וחוטפים בעזה בעקבות התקפת החמאס העקובה מדם ב-7 באוקטובר.

תוכנת “פגסוס” מאפשרת ריגול אחר טלפונים באמצעות גישה להודעות, נתונים, תמונות ואנשי קשר, וכן מאפשר הפעלת המיקרופון והמצלמה מרחוק.

בחודש שעבר דיווח בלומברג , ממקורות יודעי דבר, כי שירותי הביטחון הישראליים משתמשים בחברות המתמחות בייצור תוכנות ריגול, כולל NSO, כדי לסייע במעקב אחר בני ערובה המוחזקים על ידי תנועת חמאס.

 

קבוצת NSO נמצאת ברשימה השחורה בארצות הברית, מה שאוסר על סוכנויות פדרליות להשתמש בתוכנה שלה, והחברה פתחה בקמפיין לובינג גדול להסרת שמה מהרשימה הזו.

מקור המקורב לחברה אמר שלשום לאתר אקסיוס כי מספר סוכנויות ישראליות, ככל הנראה, משתמשות בתוכנת פגסוס, המסוגלת לפרוץ לטלפונים, “כדי לסייע במעקב אחר אנשים שנחטפו על ידי חמאס, כמו גם אחר אנשים שנעלמו במהלך המתקפה”.

אתר Axios אמר כי ניתן להשתמש בתוכנה כדי לעקוב אחר אותות הטלפון הסלולרי של האנשים על הקרקע במהלך התקיפה של חמאס, ולעקוב אחר האותות הללו לפני ואחרי התקיפה.

חברת NSO משתפת פעולה עם חברות אחרות ועובדים לשעבר כדי לעקוב ולפתוח את הטלפונים של אנשים שנהרגו או נעדרים וכן טלפונים של מחבלים, על פי הדיווח.

מקור אמר שהוא לא יודע אם לממשלת ישראל יש ערבויות שהתוכנית לא תשמש לריגול אחר פלסטינים בקנה מידה גדול.

ביולי 2021, חקירה בינלאומית חשפה רשימה של יותר מ-50,000 אנשים שריגלו אחריהם באמצעות התוכנה, כולל ראשי מדינות, עיתונאים ומתנגדי משטר. מהחקירה עלה כי היצרן מכר את התוכנה למדינות ומשטרים אוטוריטריים ברחבי העולם.

חמאס חטף יותר מ-240 בני אדם, בהם ישראלים, זרים ובעלי אזרחות כפולה, במהלך המתקפה חסרת התקדים שפתח על ערים ובסיסים בישראל, והביאה למותם של כ-1,200 בני אדם.

منظمة العفو الدولية تدعم بشكل قاطع نتائج مشروع بيغاسوس - منظمة العفو الدولية

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: אמנסטי וחברת אן אס או