המרד של וגנר: פריגוז’ין משאיר “צלקת” על פניו של פוטין

מאז יום שישי, רוסיה עדה למתיחות גדולה לאחר המרד המזוין של הקבוצה הצבאית וגנר בראשות יבגני פריגוז’ין, שהשתלט על העיר רוסטוב הסמוכה לאוקראינה והכריז על תנועה לכיוון הבירה מוסקבה.

השלטונות הרוסיים התכוננו לעימות אפשרי באמצעות פריסת ציוד וכוחות במוסקבה, והנשיא ולדימיר פוטין תיאר את מה שעשה פריגוז’ין כבגידה ודקירה בגב.

שלטונות חבל ליפצק, שנמצא כ-400 קילומטרים ממוסקבה, הודיעו כי לאזור זה נכנסו לוחמים מקבוצת וגנר.

זאת לאחר הצהרה של מקור ביטחוני רוסי לרויטרס, לפיה לוחמי וגנר השתלטו על מתקנים צבאיים בעיר וורונז’, כ-500 ק”מ דרומית למוסקבה.

אך ייתכן שהמצב נרגע כאשר פריגוז’ין הודיע ​​בהקלטת אודיו, לפי רויטרס, כי כוחותיו יפסיקו להתקדם לעבר מוסקבה.

גם מלשכת נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, נמסר כי יצר קשר עם ראש קבוצת וגנר שהסכים לא להחריף את המצב ולעצור את תנועות כוחותיו ברחבי רוסיה.

 

צלקת על פניו של פוטין

המומחה לענייני רוסיה, נביל רשוואן, אמר כי המשבר ברוסיה הוא “בעיה שנוצרה על ידי הנשיא הרוסי” כאשר יצר תחרות בין הצבא הרוסי לראש קבוצת וגנר.

הוא הוסיף בהצהרות לאלחורה: “פריג’ין הרגיש שהשיג ניצחון גדול בבכמוט, ואותת לפוטין שהוא עשה מה שהצבא לא יכול לעשות”, מה שמעיד שהדברים לא התנהלו כפי שציפה, והצביע על כך שמפקד וגנר מצפה לקבל משהו מהלחץ שלו על פוטין לאחר מעברו ברוסטוב, אך הנשיא הרוסי האשים אותו בבגידה ובמרידה, “כך שפריגוז’ין הבין אז שפוטין מעדיף את מנהיגי צבאו על פניו, ו ואז התרחש המרד הזה”.

בהתייחס להפוגה, מפקד וגנר הצהיר כי לוחמיו התקדמו למרחק של 200 קילומטרים ממוסקבה במהלך 24 השעות האחרונות.

ורשוואן המשיך, “יש מכות שמותירות צלקת, ומה שקרה ללא ספק ישאיר רושם כבד על פוטין ויחליש מאוד את מעמדו, פנימית וחיצונית”.

האנליסט הפוליטי אנדריי אנטיקוב, מצדו, סבר שלפריגוז’ין, כאיש עסקים, יש שאיפות פוליטיות ועם כ-25,000 לוחמים, “הוא חשב שהוא יכול לכפות את תנאיו על המדינה הרוסית, אבל התפיסה שלו הייתה שגויה”.

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: ליברטי דיילי