תחום אחד בו ארה”ב מנצחת את איראן

ארה”ב ניצחה את איראן (אבל זה לא מה שהיה מעניין…)
נכון שזו נראית כמו עוד כותרת מפוצצת ודבילית של עורך לילה משועמם באתר עיתון זה או אחר או מאחד מחשבונות הקשקשת ברשתות החברתיות?

אבל במקרה הזה, מדובר בכותרת שבאמת מסכמת מה שהיה.
לא, לא מדובר בתקרית ביטחונית של צבא ארה”ב שהותקף ע”י משמרות המהפכה, אלא פשוט תוצאת משחק הכדורעף שהתקיים אתמול בעיר רוטרדם שבהולנד, במסגרת משחקי טורניר המוקדמות של ליגת האומות בכדורעף (https://en.volleyballworld.com/) לקבוצות גברים (Volleyball Men’s Nations League), בו נבחרת ארה”ב ניצחה את נבחרת איראן 3:0 (22-25, 18-25, 23-25).

בכל זאת יש תחום אחד בו ארה”ב מנצחת בזירות הבין לאומיות את איראן, וזה בספורט.
מאז שנת 2018 שבה ששתי המדינות מתמודדות במסגרת ליגת האומות בכדורעף, ארה”ב ניצחה ב 2018, ב 2019, והפסידה לאיראן ב 2021 וב 2022, ובמשחקי עבר במסגרות אחרות, חלקו שתי הנבחרות ניצחונות והפסדים.

אזכיר לכם שבמשחקי גביע העולם בכדורגל שהתקיימו בשנה שעברה בקטר, שאז ניצחה ארה”ב את איראן 1-0 (אבל למען ההגינות, אזכיר גם שאיראן ניצחה את ארה”ב במשחקי גביע העולם בכדורגל בשנת 1998…) וגם בגמר גביע העולם בהיאבקות לשנת 2022, ניצחה ארה”ב את איראן (ושוב למען ההגינות אזכיר שאיראן ניצחה את ארה”ב בגמר של 1998) ולא תופתעו אם אזכיר שארה”ב הביסה את איראן בכדורסל באולימפיאדת טוקיו ב 2020.

אבל בשביל הקוריוז אזכיר גם שאיראן לא תמיד הייתה מוכנה להתמודד מול קבוצת ספורט אמריקאית, ובשנת 2009 איראן כמארחת של טורניר בדמינגטון בינ”ל – טורניר פג’ר (مسابقات بین المللی بدمینتون فجر = Fajr International Badminton Tournament) הזמינה גם את נבחרת הנשים של ארה”ב, אבל ברגע האחרון סירבה להנפיק ויזות שספורטאיות האמריקאיות, ויש המלחשים שזה היה מסר מהמשטר האיראני שנועד להראות לנשיא ארה”ב החדש, ברק אובמה, שרק נכנס לתפקידו בתחילת אותה שנה, איך איראן “מדברת” עם ארה”ב…

ואם כבר קוריוזים, אציין שלפי תוכנית המשחקים המקורית, משחק הכדורעף בין ארה”ב לאיראן, היה אמור להתקיים באנהיים שבקליפורניה, אבל משום מה החליט מי שהחליט לעשות שינוי בתוכנית המקורית, והמשחק שחובבי הכדורעף יאמרו שהיה די מעניין .

למתעניינים, הנה קטעים מהמשחק:

 

אוסיף שאיראן ניצחה במשחקים הקודמים בטורניר, את נבחרות סין וגרמניה, ונוסף להפסד מול ארה”ב, הפסידה איראן גם לנבחרות יפן, פולין, איטליה, וסלובניה.

סבב משחקי המוקדמות בליגת האומות לגברים בכדורעף, החל ב 6 ביוני ויימשכו עד 9 ביולי, ומתקיימים בערים שונות בעולם, ומשחקי הגמר לגברים יתקיימו השנה בעיר גדנסק שבפולין, בין 19 ל 23 ביולי, ובניגוד לארה”ב, לא נראה שהשנה יש לנבחרת איראן סיכוי להגיע למשחקי הגמר.

סבב משחקי המוקדמות בליגת האומות לנשים בכדורעף, החל ב 30 במאי ויימשכו עד 27 ביוני, ומשחקי הגמר לנשים יתקיימו השנה בעיר ארלינגטון שבטקסס, ארה”ב, בין 12 ל 16 ביולי, ואציין שאיראן לא משתתפת בליגת הנשים לאומות בכדורעף.

 

מה שהיה סביב המשחק – זה מה שהיה מעניין
המשחק בין איראן לארה”ב הסתיים ללא אירועים מיוחדים על המגרש, אבל מה שהתרחש סביב המשחק, זה כבר סיפור אחר.

לא אתייחס לכיסוי התקשורתי באיראן למשחק, אבל אספר לכם שבמגרש וסביבו, התחולל מאבק של ממש בין האוהדים, אבל לא בין אוהדי נבחרת ארה”ב לאוהדי נבחרת איראן, אלא בין אוהדי נבחרת איראן הנמנים על תומכי המשטר, לבין אוהדי נבחרת איראן הנמנים על מתנגדי המשטר. היה קל לזהות מי מהאוהדים תומך או מתנגד למשטר, פשוט לפי הדגל אותו החזיק, דגל איראן מלפני המהפכה האסלאמית, או דגל הרפובליקה האסלאמית של איראן.

באולם נשמעו קריאות מוות לחמינאי, וקריאות בעד המחאה לחופש והחלפת המשטר (המחאה שבתקשורת המערבית מתעקשים לכנות מאחת החיג’אב) ונראו חיכוכים בין אוהדי איראן, שאף הגיעו לאלימות, וכשאחד מתומכי המשטר התגרה יותר מדי באוהדים מתנגדי המשטר שסביבו, זה נגמר בכך שהאידיוט שנשלח לעורר תסיסה ופילוג בין מתנגדי המשטר, פשוט חטף מכות, ואז התרחק מהם וניסה לצלם את מתנגדי המשטר להם הציק, הוא שוב חטף מכות.

 

נראו שדחיפות ומכות בין מתנגדי לאוהדי המשטר, החלו מול כל קבוצת מנגדי משטר שהחלו בקריאות נגד המשטר והמנהיג העליון, והיו מעורבים בהם גם נשים ולא רק גברים צעירים, ולא אתפלא שהם אכן נשלחו ע”י המשטר, כפי שטוענים מתנגדי המשטר במשחק. אציין שזו לא תהייה הפעם הראשונה ששליחי המשטר מעוררים פרובוקציות ותוקפים מתנגדי משטר באירועי ספורט (ראו את משחקי גביע העולם בכדורגל בקטר)

די ריחמתי על הסדרנים ההולנדים המנומסים, שהיו די חסרי אונים כאשר ניסו לא בהצלחה, להפריד ולחצוץ בין מתנגדי המשטר לתומכיו.

גם מחוץ לאולם היו מקרים בהם תקפו תומכי משטר המולות אוהדים איראנים ממתנגדי המשטר, ולא התביישו להרביץ לנשים וילדים, והמשטרה ההולנדית נאלצה להתערב, ומתנגדי המשטר היטיבו להגיע את מה שהם חושבים על המנהיג העליון, הנשיא, המולות ואנשי משמרות המהפכה (המכונים ע”י האיראנים: שכירי חרב ובוגדים ואנשים חסרי כבוד), והיה מי שאימץ את המנהג של המשטר להניח דגל ארה”ב וישראל על הרצפה, כדי שידרכו עליו, והניח את הדגל של הרפובליקה האסלאמית של איראן בכניסה לאולם בו התקיים המשחק, ומתנגדי המשטר דרכו עליו בהפגנתיות.

 

בינתיים באיראן, השגרע נמשכת
כן, שגרע. שהרי זו השגרה הרעה באירן. ואזכיר למי שחושבים שהמחאה לחופש ולהחלפת השלטון באיראן דוכאה והסתיימה, שגם בימים אלה גם מחוץ לרשת האינטרנט, ממשיכה המחאה ברחבי איראן, בעוצמות שונות ובדרכים שונות, ורואים הפגנות מחאה גדולות, כמו זו של אתמול בזהדאן (زاهدان = Zahedan) או ברסק (راسک = Rask) עם סיום תפילות יום שישי.

באיראן נמשכות מחאות שונות ומשונות מכל הסוגים, ממחאות נגד תאונות הדרכים הרבות, ועד למחאות נגד המחסור בתרופות, וכמובן המחאות על מחסור חריף במים. וכתמיד ממשיכות גם שביתות גמלאים, ועובדי רשויות ממשלתיות (אפילו אנשי הביטוח הלאומי האיראני, שמתלוננים שהמשכורות לא מספיקות) ועובדי מגזרים שונים (פלדה, נפט, ועוד).

לגבי המחסור במים, עליו כבר דיברתי לא פעם בעבר, אציין שלא מדובר רק על מחסור במים בטהראן שעלה מעט לכותרות העיתונות המערבית, אלא על ערים, עיירות וכפרים רבים באזורים נרחבים באיראן, שהגיעו למצב שיש אוכלוסיות שלמות שנאלצות לנטוש את בתיהם והמשקים החקלאיים, ולעבור כעקורים חסרי כל למקומות אחרים, בהם עוד יש מים לשתות…

 

המשטר מצדו ממשיך כדרכו ומפעיל לחץ על האיראנים, וממשיכים בהוצאות להורג, וכמובן שגם המעצרים נמשכים, וכך גם ירי בצעירים שרק נקלעו למקום הלא נכון, והמשטר ממשיך להפעיל מסכת איומים ולחצים על משפחות הקורבנות שלא יעזו לעשות הלוויה מתוקשרת, ושלא יחשבו לעשות ציון ימי שנה למות יקיריהם, ואם צריך, יעצרו בני משפחה ואפילו יהרסו וישרפו את מצבות הקורבנות .

ולחצים מופעלים גם על משפחות העצורים והאסירים, ועל רופאים שלא יעזו לספר את מה שהם יודעים או חלילה להנפיק תעודות רפואיות על מצב הפצועים או החולים הכלואים, או להנפיק תעודת פטירה ללא אישור המשטר. וכמובן שממשיכים להפעיל לחץ על הסטודנטים ומזמנים רבים מהם ל”וועדות משמעת”, ומסתבר שמרבית האישומים נוגעים בעבירות על קוד הלבוש. הסטודנטים מצידם מפגינים ומוחים על העונשים הכבדים שנגזרים עליהם.

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - اختتامیه مسابقات بین  المللی بدمینتون فجر در شیراز

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: מאהר ניוז