הכישלונות – תנאי להצלחה! (קצרצר לפרשת “וארא”)
אמר ר’ יונתן: הכישלונות – תנאי להצלחה!
משה רבנו מתחיל את שליחותו ברגל ימין, אבל כעבור זמן לא רב מתחילות הבעיות: הופעתו הראשונה לפני פרעה לא רק שאינה משיגה את מטרתה אלא שפרעה עוד מכביד בעקבותיה את עול העבודה על העם, והעם מאשים את משה ואהרן בכך. משה מביא את המכות על פרעה ועל מצרים, אולם המצב אינו משתנה, ובני ישראל נשארים משועבדים. בתחילת הפרשה משה אף משמיע קל-וחומר באוזני ה’: לאחר שעמו שלו לא שמעו אליו, איך ייתכן שפרעה יקשיב ויציית?
הכישלונות קורים למנהיגים, אומר הרב זקס. כך, לדוגמה, ראינו אצל לינקולן, צ’רצ’יל וגנדי. המנהיג האמיתי לומד מטעויותיו ומכישלונותיו וממשיך קדימה. וכך דווקא לאחר הנפילה הוא נהיה חכם יותר ונחוש יותר להשגת היעדים.
הרב יצחק הוטנר כתב מכתב לתלמידו שהיה מתוסכל מאי-הצלחתו בלימוד, ובו הסביר לו, שפתגם החכם באדם “שֶׁבַע יִפּוֹל צַדִּיק וָקָם” (משלי כ”ד, טז) אין פירושו שגם אם יהיו במקרה לצדיק שבע נפילות, הוא יתגבר, אלא: שכדי להצליח, הצדיק חייב ליפול שבע פעמים! הכישלונות הם אפוא תנאי הכרחי להצלחה, ולכן אַל לו לחכם להתייאש מכישלון, אלא לעשותו מנוף לתיקון ולעלייה. (ראו: הרב י’ זקס, שיעורים במנהיגות, עמ’ 53–56.)
בברכת שבת שלום, חודש טוב ובשורות טובות,
פרופסור עמוס פריש – ראש החוג לתנ”ך לשעבר – אוניברסיטת בר אילן
קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות