האו"ם: ההתחממות העולמית בלתי ניתנת לעצירה גם אם תופחת פליטת גזי החממה

תוכנית הסביבה של האו"ם הודיעה ביום שני, 29 בנובמבר, כי גם אם ייושמו ההתחייבויות הנוכחיות של מדינות העולם להפחתת פליטת גזי חממה, הטמפרטורה העולמית תעלה ב-2.9 מעלות צלזיוס עד סוף המאה הזו והזהירה: " לא נותרה לנו דרך אחרת".

בדו"ח השנתי שלו על היקף פליטת גזי החממה ערב פסגת האקלים COP 28 בדובאי, הדגיש ארגון זה את חוסר היכולת והכישלון של צעדי העבר לבלום את ההתחממות הגלובלית.

בהצביעו על כך שהשנה היא "השנה החמה ביותר" בתולדות האנושות, הוסיפה התוכנית לאיכות הסביבה של האו"ם: "העולם עד להאצה מסוכנת של מהירות שבירת השיא והיקף ההתחממות בהשוואה לכל שיאי האקלים הקודמים".

תוך ציון ההתחייבויות של מדינות העולם בתחום הפחתת פליטת הפחמן הדו-חמצני, הזהיר ארגון זה כי כדור הארץ נמצא בנתיב בו הטמפרטורה תהיה חמה בין 2.5 ל-2.9 מעלות צלזיוס עד סוף המאה הנוכחית, ואם הפחתת הפליטות תישאר ברמה הנוכחית, ייתכן שההתחממות הגלובלית תגיע ל-3 מעלות צלזיוס.

 

דו"ח זה מזכיר כי מ-2021 עד 2022, נפח פליטת גזי החממה גדל ב-1.2 אחוזים והסיבה העיקרית לכך היא צריכה רבה יותר של דלקים מאובנים במגזר התעשיות.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא למשתתפי פסגת COP 28, שתתחיל ב-30 בנובמבר, להסכים על "פעולות לטובת האקלים שיהיו יותר יעילות ויותר עמוקות".

הוא הוסיף: "מנהיגי העולם אינם יכולים עוד להימנע מהנושא הזה. אין דרך אחרת עבורנו. "חוסר היכולת והכישלון של מנהיגות הם בגידה בפגיעים ואובדן הזדמנות גדולה".

מר גוטרס הוסיף כי העולם צריך לשנות את דרכו וביקש מפסגת "קופ 28" להראות באמצעות נקיטת צעדים נחרצים שהעולם מוכן להימנע מדלקים מזהמים כמו פחם, נפט וגז.

ההישג החשוב ביותר של הסכם האקלים של פריז ב-2015 היה הניסיון להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות מעל הרמה שהיתה בתקופה שלפני העידן המהפכה התעשייתית.

به بهانه‌ی برگزاری اجلاس تغییرات اقلیمی (COP۲۶)

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונה: אלקורסאני