מופתעים? פקיסטן מספקת לישראל בחשאי פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ”מ

לפי מקורות מודיעין, פקיסטן סיפקה לישראל פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ”מ, למרות הסכסוך המתמשך שלה עם חמאס. גילוי זה מגיע למרות התנגדותה ההיסטורית של איסלמבאד לקיומה של מדינת ישראל וסירובה להכיר בה מהצד הדיפלומטי.

מהלך זה מעיד על קיומה של שרשרת אספקה ​​סודית לישראל, שכן בסיס אקרוטירי של חיל האוויר המלכותי הבריטי בקפריסין הפך למרכז צבאי מרכזי לאספקת תחמושת לישראל במהלך מלחמתה בחמאס.

בדיווחים קודמים של העיתון הישראלי “הארץ” הזכירו פרטים על נחיתתם של יותר מ-40 מטוסי תובלה אמריקאים ו-20 מטוסי תובלה בריטיים, בנוסף לשבעה מסוקי תובלה כבדים בבסיס חיל האוויר המלכותי הבריטי באקרוטירי, הנושאים ציוד, נשק וחיילים. הדו”ח מציין גם כי מטוסים אמריקאים נחתו בבסיס נבטים בדרום ישראל ובנתב”ג שליד תל אביב, כדי להעביר לצבא הישראלי נשק, לרבות משוריינים.

 

מעורבותה של פקיסטן בשרשרת אספקת נשק זו ראויה לציון במיוחד בהתחשב בעמדה ההיסטורית שלה כלפי ישראל. מאז הקמתה ב-1948, פקיסטן לא הכירה בישראל, עמדה המודגשת בביטוי על דרכוניה המציין במפורש שהיא לא כשירה לנסוע לישראל. ממשלת פקיסטן הדגישה בעקביות כי היא לא תנסה לנרמל את היחסים עם ישראל לפני הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות שלפני 1967, עם מזרח ירושלים כבירתה.

עם זאת, דווח על מקרים של אינטראקציות חשאיות בין פקיסטן לישראל, כולל האזהרה לכאורה של סוכנות הביון הפקיסטנית ISI לישראל בנוגע לפיגועי מומבאי ב-2008. הסכם אברהם 2020 והלחץ הבינלאומי שלאחר מכן הגבירו את הדיונים בפקיסטן על נורמליזציה של היחסים עם ישראל.

 

היחסים בין פקיסטן וישראל מקבלים מימד חדש לאור מכירות הנשק האחרונות. 

בספטמבר 2023, The Intercept דיווח על מכירת נשק חשאית מפקיסטן לארצות הברית , שאסלאמאבאד הכחישה, שנועדו ככל הנראה לצבא האוקראיני, כולל פגזים בקוטר 155 מ”מ.

התפתחות זו, אם תוכח, מעידה על שינוי משמעותי במדיניות החוץ ובתפקידה של פקיסטן בענייני צבא בינלאומיים, תוך איזון בין עמדתה המוצהרת של “נייטרליות קפדנית” במלחמת רוסיה-אוקראינה עם עסקאות נשק מאחורי הקלעים.

פקיסטן מספקת לישראל בחשאי פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ"מ

קרדיט: דפנס ערביכ     קרדיט לתמונה: דפנס ערביכ