חיזבאללה משתמש בטיל הנ"ט הכפול להתמודדות עם מערכת "מעיל רוח" הישראלי

כפי שדיווחה רשת PressTV ב-25 באוקטובר 2023, כוחות ישראליים, באמצעות מל"טים ויחידות ארטילריה, ביצעו סדרה של תקיפות בדרום לבנון בתגובה לפעולות חיזבאללה נגד מטרות בישראל. פעולות האיבה הללו כללו התקפה על טנק מרכבה ישראלי על ידי חיזבאללה, שהשתמש בטיל נ"ט מונחה מדגם " ת'ראללה " “ثار الله” כפול (ATGM) שתוכנן במיוחד כדי להתמודד עם מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח" (APS) המותקנת על טנקי המרכבה הישראליים.

לפי רשת חדשות אל-מיאדין, ביום רביעי שיגרו כלי טיס ישראליים טילים בסביבת הכפר כפר שובא, במרומי הכפר חלתא וחוות בסטארה הסמוכה לחוות שבעא. תקיפות אוויריות אלו היו בתגובה לפעולות חיזבאללה, לרבות פגיעה בעמדת ביראנית, עמדה ישראלית נוספת ליד העיירה נקורה בדרום לבנון, ותקיפתן על טנק ישראלי סמוך לאביבים, שגרמה לנפגעים בקרב צוות טנק המרכבה. אביבים ממוקמת פחות מקילומטר אחד מהקו הכחול, שהוא קו הגבול המפריד בין לבנון לישראל.

בימים האחרונים היו עדים למתיחות הולכת וגוברת בין ישראל לחיזבאללה, שהובילה לכך ששני הצדדים היו מעורבים במתקפות חוצות גבולות. רק יום אחד קודם לכן, תקף מסוק ישראלי עמדה ליד עיירת הגבול חולה, בעקבות שיגור טיל מלבנון שפגע במתקן צבאי ישראלי. לא היו דיווחים על נפגעים בתקיפה על האתר הצבאי הישראלי.

 

חיזבאללה פרסם אזהרה, ואיים ליצור ברית עם תנועת ההתנגדות הפלסטינית חמאס ובעלי בריתה אם כוחות ישראליים יגבירו את תוקפנותם נגד עזה או אם כוחות צבא זרים יתערבו כדי לסייע לישראל בסכסוך.

מערכת הטילים המונחים הכפולים נגד טנקים מדגם "ת'אראללה" (ATGM), שעלה לכותרות במהלך תרגילי יחידות נ"ט של חיזבאללה בלבנון ב-11 באוגוסט 2023, מייצגת תוספת חדשה ליכולות הנ"ט של חיזבאללה. מערכת "ת'ר אללה", המצוידת בטילים נגד טנקים 9M133 קורנט-M רוסיים, הידועים בדיוקם וביכולות לחדור שריון, כוללת שני משגרים, המאפשרים שיגור מהיר של שני טילים ברצף. יכולת אסטרטגית זו נועדה להתגבר על מערכת ההגנה האקטיבית (APS) המותקנת על טנקי המרכבה הישראלים, ונועדה ליירט ולנטרל איומים נגד הטנק.

 

האסטרטגיה של חיזבאללה כוללת ניצול זמן הטעינה מחדש של מערכת המעיל רוח, שדורש לפחות 1.5 שניות בין יירוטים כדי לטעון מחדש ביעילות. הדבר מותיר את המערכת פגיעה לטילים כפולים שנורו בהפרש זמן קטן של כרבע שנייה, מה שעלול לאפשר לטיל השני לפגוע בטנק. ראש הנפץ הטנדם של "ת'אר אללה" יכול לחדור ביעילות מטרות משוריינות, כולל כאלה עם המקבילה של כ-1.2 מטרים של שריון הומוגני (RHA). ראש הנפץ הראשון מצית כל שריון בעל "תגובת נפץ" (ERA) של המטרה, בעוד שראש הנפץ השני נועד לחדור לשריון הטנק.

ה-Kornet-M הוא טיל נ"ט מונחה מתוצרת רוסית המשמש במערכת ת'ר-אללה, היכול לפעול עם סוגים שונים של ראשי נפץ וטווח פגיעה של עד 10 קילומטרים. מערכת Thar Allah פועלת ביום ובלילה וניתנת לניידות קלה בשדה הקרב. מבחינה ויזואלית, מערכת Thar Allah מורכבת משני משגרי קורנט המורכבים על מתקן  בעל ארבע רגליים. המפעיל כורע מתחת לרפידות השיגור ומוגן מהפיצוץ האחורי של הקורנט במחסה מובנה קטן הניתן להסרה בקלות.

 

על פי הדיווחים, חיזבאללה רכש את מערכת הנ"ט "ת'ר אללה" ב-2015, ומאז היא הניבה תוצאות טובות בקרבות שונים, במיוחד באזורים ההרריים של דרום לבנון. עם זאת, למערכת יש את המגבלות שלה, במיוחד קיבולת התחמושת שלה של שלושה טילים בלבד בכל צד, מה שמדגיש את החשיבות של תקיפה ופריסה יעילה.

השם "ת'ר אללה" הוא בעל חשיבות תרבותית ודתית רבה, והוא קשור לאימאם חוסיין, שהוא דמות בולטת בקרב השיעים, ומסמל את הגמול האלוהי על שפיכת דמו של האימאם חוסיין. כינוי זה מייצג את המושג נקמה על רצח, וקשורה לנקמה על  מות הקדושים של האימאם חוסיין, שהוא מושג מרכזי באמונות השיעיות, ואחריו, לוחמי חיזבאללה.

חיזבאללה משתמש בטיל הנ"ט הכפול "ת'ר אללה" כדי להתעמת עם מערכת "הגביע" הפועלת על טנקי המרכבה הישראלים

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות