צה"ל חושף שימוש מעשי ראשון במערכת המרגמות "עוקץ ברזל" 120 מ"מ

ב-22 באוקטובר 2023 פרסם דובר צה"ל סרטון המציג את השימוש המבצעי הראשון במערכת "עוקץ הברזל ". הצילומים הראו פצצת מרגמה בקוטר 120 מ"מ מנטרלת משגר רקטות של האויב.

מערכת "עוקץ הברזל" משתמשת בפגזים של 120 מ"מ, קליבר המספק איזון בין טווח וכוח פגיעה. הוא משלב מערכות הנחייה, כולל הנחיית לייזר ו-GPS. הנחיית לייזר שימושית במיוחד עבור מטרות הנעות במהירות או כאשר נדרש דיוק קיצוני, בעוד GPS יעיל לירי לעבר מטרות קבועות או שנבחרו מראש. השילוב בין השניים מאפשר גמישות מבצעית בתרחישי לחימה שונים.

במונחים של מזעור נזקים היקפיים, "עוקץ הברזל" מתוכנן באמצעות אלגוריתמים מורכבים לחישוב המסלול. אלגוריתמים אלו לוקחים בחשבון משתנים כמו מהירות רוח, טמפרטורה וגורמים סביבתיים אחרים כדי להבטיח שהקליע יגיע ליעדו בסטייה מינימלית. דיוק זה מאפשר לקבוע את היקף הנזק, שהוא קריטי בסביבות עירוניות בהן הסיכון לפגיעה במבנים אזרחיים ולפגיעה בלא לוחמים הוא גבוה.

 

הפלטפורמה עצמה נועדה להשתלב במערכות קיימות של צה"ל. המשמעות היא שניתן לפרוס אותו בתיאום עם גורמים אחרים בצבא, כמו מטוסים, מל"טים או כוחות קרקעיים, למבצע מקיף וסינרגטי יותר.

הטווח המדויק ומפרטים טכניים אחרים של Iron Sting מסווגים בדרך כלל, אך המערכת תוארה כבעלת טווח ואפקט "משמעותיים" בפירסומים רישמיים.

בהודעה לעיתונות שלפני 2021, אלביט מערכות הדגישה את הדיוק של עוקץ הברזל, וציינה כי הוא "משנה את פני הלוחמה הקרקעית על ידי מתן כוח אש מדויק, יעיל ואורגני לחטיבות". המערכת עברה בדיקות מוצלחות והושלמה רשמית במרץ של אותה שנה.

שר הביטחון לשעבר בני גנץ הצהיר כי "עוקץ הברזל" עונה על הצרכים המבצעיים של צה"ל, ומאפשר לו לפגוע ביריבים החבויים בשטחים אזרחיים תוך הקפדה על כללי התנהגות משפטיים ואתיים ישראלים.

צבא ישראל חושף את השימוש המעשי הראשון במערכת המרגמות עוקץ ברזל 120 מ"מ

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונה: דובר צה"ל