למעשה לא חיכינו ליותר- אובמה מצייץ אזהרה לישראל: הרסתם והרגתם מספיק

נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, האיש שבסוף הקדנציה האחרונה שלו ניסה "להשליך את ישראל אל מתחת לגלגלי אוטובוס" ופגע בה בעוצמה "מתחת לחגורה" , הזהיר בציוץ ביום שני, 23 באוקטובר, כי חלק מהפעולות של ישראל במלחמה נגד חמאס, כמו אי מתן אפשרות למים ומזון להיכנס לעזה, עלולות להוביל לעמדה חמורה יותר של הפלסטינים "שתמשך  כמה דורות" ותתקבל תוצאה סופית הפוכה.

בציוץ זה, תוך הזדהות עם נפגעי הפיגוע הישראלים בחמאס הוא מזכיר כי "נראה שהנהגת חמאס מסתתרת בכוונה בין האזרחים, ובכך מסכנת את אותם אנשים שהם מתיימרים לייצג", הוסיף: "חשוב שהאסטרטגיה הצבאית של ישראל תעמוד בקריטריוני החוק הבינלאומי, לרבות חוקים המבקשים למנוע מוות או סבל של אזרחים במידת האפשר".

המלחמה הנוכחית החלה בעקבות מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ביום ה-7 באוקטובר, לפני פחות משלושה שבועות; תקיפה שבה נהרגו יותר מ-1,400 ישראלים, רובם אזרחים.

 

בתגובה למתקפה זו הורתה ישראל על פינוי החצי הצפוני של רצועת עזה וביצעה תקיפות אוויריות ללא הפסקה. ברצועת עזה יש יותר משני מיליון ו-200 אלף איש.

לאחר תום כהונתו, מר אובמה, שבדרך כלל מתייחס פחות לעימותים ומשברים במדיניות חוץ, אמר בציוץ החדש הזה שבא לידי ביטוי בתקשורת האמריקאית ביום שני: "העולם עוקב מקרוב אחר האירועים באזור וכל האסטרטגיה הצבאית של ישראל ש"התעלמות מהעלויות האנושיות עלולה בסופו של דבר להזיק".

נשיא ארה"ב לשעבר המשיך לכתוב כי "עד כה נהרגו אלפי פלסטינים בהפצצות על עזה, רבים מהם ילדים. מאות אלפי בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם. החלטת ממשלת ישראל לנתק מזון, מים וחשמל לאוכלוסייה האזרחית הנצורה לא רק מאיימת להחריף את המשבר ההומניטרי הגובר, אלא גם עלולה להפוך את עמדת הפלסטינים לבלתי גמישה יותר לדורותיה; להרוס את התמיכה העולמית בישראל לטובת אויבי ישראל; ולערער מאמצים ארוכי טווח להשגת שלום ויציבות באזור".

 

בעודו תומך במדיניות של ממשל ביידן בשבועות האחרונים, הוא הוסיף: "לכן חשוב לאלו מאיתנו שתומכים בישראל בעת הצורך לעודד אסטרטגיה שיכולה להשבית את חמאס תוך מזעור אבדות באזרחים".

מאז תחילת המלחמה הזו שלחו גורמים אמריקאים שתי נושאות מטוסים ומערכות הגנה אווירית לאזור והדגישו שוב ושוב את תמיכתם ה"מלאה" בישראל.

ברק אובמה כתב על כך במזכר החדש שלו: "גם כשאנו תומכים בישראל, עלינו להבהיר כיצד ישראל תמשיך במאבק נגד חמאס".

ברק אובמה סיכם והדגיש כי שימוש בכל מאמץ להצלת חיי אזרחים הוא לא רק "נכון מבחינה מוסרית", אלא "שמירה על ערכים אלו היא קריטית לבניית אחדות ועיצוב הדעה הבינלאומית, שכל אלה קריטיים לביטחון ישראל בטווח הארוך".

מאז התגבר המצור על עזה בשבועות האחרונים, קרא גם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש לישראל לאפשר לאלתר לאזרחי עזה גישה למזון, דלק ומים.

هشدار اوباما به اسرائیل درباره‌ نادیده‌گرفتن هزینه‌ انسانی جنگ در غزه |  تلویزیون آمو

 

 

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונות: AMU TV