"לאור ההרעה ביחסים אפשר ואיראן תחזור לפעילות רחבת היקף נגד סעודיה"

יממה לאחר נאומו של מנהיג איראן, עלי חמינאי, נגד כל נורמליזציה של היחסים בין ממשלות האזור וישראל, חלק מהעיתונות העולמית סקרה את עמדת איראן נגד נורמליזציה אפשרית של היחסים בין ערב הסעודית לישראל.

העיתון לה-פיגארו, המתפרסם בפריז, כתב בדיווח ביום רביעי, כי לאחר תקופה של התעלמות מדיווחים על נורמליזציה אפשרית של היחסים בין ריאד לישראל, איראן רואה כעת את "הסיכון הזה" כ"רציני מספיק"; כך ש"קולן של הרשויות הגבוהות הורם".

לה-פיגארו, לאחר שנזכר בהצהרותיו של חמינאי ביום שלישי, כמו גם בשתי עמדותיו האחרונות של אברהים ראיסי נגד היחסים עם ישראל, הצביע על הצהרותיו של שר החוץ של הרפובליקה האסלאמית של איראן לפני מספר חודשים, שטען: "אין שום סימן לנורמליזציה ביחסים בין סעודיה וישראל".

חוסיין אמירבדולהיאן העלה טענה זו לפני ארבעה חודשים בראיון לעיתון לה-פיגארו.

 

לה פיגארו כתב כי איראן בעיקר מקווה לנצל את הקשר עם סעודיה כדי שתשקיע בכלכלתה הגוועת. כמו כן, דיפלומט אירופאי עלום שם שבסיסו בטהרן אמר לעיתון כי בגלל היחסים עם סעודיה, מנהיגי איראן מאמינים ש"מתקפה ישראלית [על מתקני הגרעין של איראן] אינה סבירה".

למרות ש"לה-פיגארו" הוסיף שהתקיפות האפשריות הללו של ישראל "הפכו מסובכות יותר עם ההפשרה ביחסים בין איראן וסעודיה", הוא ציין כי גורמים ישראלים הביעו שוב ושוב דאגה מהתקדמות תוכנית הגרעין של איראן בשנים האחרונות אך הם ממשיכים לאיים עליהם. הם שומרים על אפשרות של עימות צבאי בגלל זה.

עיתון לה-פיגארו כתב כי כעת ההצהרות האחרונות של מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, בראיון לפוקס ניוז, "מעלות את הסיכון להקמת חזית אנטי-סעודית מחדש באיראן".

בראיון זה אמר בן סלמאן כי ארצו וישראל "מתקרבות לנורמליזציה של היחסים בכל יום".

גם הביטול לאחרונה של משחק הכדורגל בין מועדוני שתי המדינות על רקע התקנת פסלו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר של משמרות המהפכה, העלה את האפשרות להגברת המתיחות בין טהראן לריאד.

על פי דיווחים ברשתות החברתיות, לאחר ביטול המשחק הזה, עיריית טהראן הציבה תמונות של סולימאני ברחובות טהראן.

 

 

"הכל יהיה תלוי בעומק היחסים בין ערב הסעודית לישראל", כתב פיגארו וציטט מומחה אלמוני במפרץ.

המומחה הוסיף כי אם הקשר הזה יוביל רק להשקעה ישראלית באזור החופשי של ערב הסעודית ולפתיחת שגרירות ישראל בריאד, זו "לא  תהיה בעיה גדולה" עבור טהראן. אבל אם גם נושאי ביטחון ונשק ייכללו בהסכם השלום, "לאיראן יהיה יותר מסובך לעכל".

מומחה זה הדגיש כי "הקו האדום" של איראן הוא התיאום בין ישראל וסעודיה לגבי מדינות כמו לבנון וסוריה, שבהן לאיראן יש כעת "מעמד חזק" באותן מדינות. (קרדיט: רדיו פרדה)