ספרד מבקשת למכור מטוסי תובלה A400M "אטלס" לירדן

תוכנית מטוסי המטען A400 "אטלס", שהושפעה מעיכובים ועלויות נוספות, לא הצליחה בשוק העולמי. איירבוס העריכה שהיא תוכל למכור בין 400 ל-500 מטוסים כאלו למדינות זרות… אבל עד כה המספר הזה עדיין רחוק מהיעד הזה, שכן רק שלושה חוזים נחתמו – מלזיה, קזחסטן ואינדונזיה – בסך הכל רק תשעה מטוסים.

עם זאת, ה-A400M לא הצליח לעורר עניין, למשל בהודו, דרום קוריאה או איחוד האמירויות. על פי הדיווחים, ירדן עשויה להזמין כמה מטוסים כאלו על מנת לחדש את צי מטוסי התובלה של חיל האוויר המלכותי הירדני [RJAF – Royal Jordanian Air Force]. סד"כ מטוסי התובלה מבוססים כיום על שבעה מטוסי C-130E/H בנוסף ל-Ilyushin Il-76, שנכנס לאחרונה לשירות.

בכל מקרה, ספרד מתכוונת לשכנע את הרשויות הירדניות לרכוש את מטוס ה-A400M. ואכן, לצורך כך נפגשה השבוע שרת ההגנה הספרדית, מריה אמפארו ואלקארס, עם הרמטכ"ל, לוטננט גנרל יוסף אחמד אל-הונייטי מהכוחות המזוינים הירדנים.

 

 

משרד ההגנה הספרדי אמר, בדו"ח קצר על פגישה זו, כי הבכירה "אישרה כי התעשייה הביטחונית הספרדית מסוגלת לספק את צרכיה של ירדן". 

מצדו, ובחזרה לפגישה זו בין ולקרס לגנרל אל-הוניתי, משרד ההגנה הירדני לא התייחס לבעית היכולות (הכספיות). הוא סיכם את הפגישה באומרו, "במהלך הפגישה נדונו היבטים של שיתוף פעולה ותיאום משותף בתחומים צבאיים שונים על מנת להשיג את יעדי הכוחות המזוינים של שתי המדינות הידידותיות", לפני סיכום של "תוכניות עתידיות" שמטרתן "פיתוח יכולות לחימה".

בכל מקרה, עבור ספרד, זה עשוי להיות עניין של מציאת קונים לעשרות מטוסי A400M [מתוך 27 שהזמינה] שחיל האוויר הספרדי מחשיב עודפים לצרכיו.

הערה ברקע הידיעה: אלא אם כן ספרד מתכוונת להעניק מטוסי מטען אלו בחינם לירדן אין בסיס כלכלי לעסקה זאת לא רק משום שלירדן אין את הכסף לקנות אותם אלא שארה"ב לא תאפשר לה לקנות זאת אחרי שהיא מזרימה לממלכה ההאשמית סיוע כלכלי וצבאי בסך של מאות מיליוני דולרים מידי שנה. ארה"ב לא תיתן לפגוע בחברות הביטחוניות שלה.

גם מצרים אולצה לבטל עסקת ענק לקניית מטוסי קרב מתקדמים מרוסיה בדיוק מאותה סיבה.

ספרד מבקשת למכור מטוסי תובלה A400M "אטלס" לירדן

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונה: דובר צבא ספרד