אודות המו”מ הסעודי-חות’י

כלי התקשורת במזרח התיכון ובעולם מדברים על סיום הביקור בן חמישה ימים של משלחת של החות’ים בריאד, והמתווכים העומאנים, שבאו לממלכה הסעודית להמשיך את המו”מ על הפסקת האש בין ערב הסעודית למיליציות החות’יות.

עם הגעת המשלחת החות’ית לבירת סעודיה, יצאה הודעה רשמית מטעמו של ג’ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה”ב, ובה הוא בירך על הגעת המשלחת, וציין שזה הביקור הרשמי הראשון של נציגי החות’ים בריאד, מאז החלה המלחמה בתימן, וציין שהביקור מגיע לאחר כמעט 18 חודשים רצופים של רגיעה שהחלה לאחר שבאפריל 2022 נכנסה לתוקף שביתת הנשק שאותה תיווך האו”ם.

עוד נאמר בהודעתו של סאליבן, שכבר בשבועות הראשונים של הנשיא ביידן בתפקידו, נתן עדיפות במדיניות החוץ האמריקאית להפגת המתיחות ולסיום המלחמה בתימן, ושארצות הברית גאה להעניק את תמיכתה הדיפלומטית למאמצי השלום בתיאום עם הצדדים התימנים והאו”ם, והוסיף שארה”ב משבחת את ההנהגה הסעודית על היוזמה הנוכחית, ומודה להנהגת עומאן על תפקידה החשוב.

 

בששת הימים האחרונים, גם בדיווחים השונים בתקשורת, כמו מר סאליבן, כולם סיפרו לנו שזו הייתה המשלחת החות’ית הראשונה שמגיעה לביקור בריאד מאז 2015, ובחלק מהדיווחים הוסיפו שזה הביקור הפומבי הראשון מאז 2015, ואם בתחילת השיחות בריאד, היו דיווחים שהביעו אופטימיות זהירה, בדיווחים על סיום הביקור של המשלחת החות’ית, כבר היו לא מעט דיווחים שידעו לספר שלדברי מקורות רשמיים לא הושגה התקדמות לסיום המלחמה שהורסת את תימן וגובה קורבנות כבר שמונה שנים.

אני מניח שקוראי הערוץ לא מופתעים על שעוד סבב שיחות במו”מ להפסקת אש, בין החות’ים הנתמכים ע”י איראן לבין הסעודים, לא ממש נגמר עם בשורות על חתימת הסכם לסיום הלחימה, ואתם בוודאי זוכרים שגם לאחר חתימת הסכמי הפסקת האש בתיווך האו”ם, הלחימה לא באמת פסקה, וגם לאחר הודעות משמחות ואופטימיות בעיתונות שהנה עוד מעט, החות’ים והסעודים יחתמו על הסכם הפסקת האש המיוחל, שמחכה לחתימה ממש מעבר לפינה, החות’ים אמנם קיבלו וקיבלו וקיבלו, אבל לא נתנו דבר, והאש לא פסקה, גם אם בעיתונות המערבית הפסיקו לכתוב על הפרות הפסקות האש החות’יות ועל שהחות’ים ממשיכים לירות בתימן לא רק על כוחות צבאיים, אלא גם על נשים וילדים.

حسين العزي on X: "العودة إلى حضن الوطن مستمرة وهذا لاشك من أحب الأعمال إلى  قلبي. سنعيد تأهيلهم ليكونوا رجالا صالحين في خدمة بلدهم وشعبهم . الشكر  للإخوة العاملين على هذا الملف

 

על אף שכולם סיפרו לנו שמאז פרוץ המלחמה בתימן, זה היה ביקור ראשון של משלחת חות’ית בריאד, מי שמקשיב ללחישות הרוח המניעה את גרגרי החול בדיונות של שכונה, יודע שמה שמסתתר מאחורי המילים “ביקור רשמי ראשון” או “ביקור פומבי ראשון” שעלו בחלק מהדיווחים (ובדברי מר סאליבן) זה שלא מדובר בביקור הרשמי הראשון מאז 2015, של משלחת חות’ית בריאד.

ואספר לכם שכבר בתחילת נובמבר 2019, ביקרו שני נציגים חות’ים רמי דרג, חוסיין אל-עזי (حسين العزي) סגן שר החוץ של החות’ים, והגנרל עלי מוחמד אל-קהלני (علي محمد الكحلاني) עוזר שר הביטחון החות’י לענייני משאבי אנוש, וישבו עם הסעודים לשיחות על הפסקת אש, שהייתה אמורה לכלול נסיגת הכוחות החות’ים למרחק של 40-50 ק”מ מהגבול הסעודי. (מיותר לציין שגם בשיחות ההם, לא הושג דבר והאש לא פסקה.)

 

כבר אמרתי לכם בעבר שעל אף שמתנהל מו”מ בין החות’ים והסעודים להסכם הפסקת אש מסוג זה או אחר, הדרך רצופה מכשולים ואין הרבה אמון בין הצדדים, וזה שמדברים, זה לא אומר שנעצרת האש או שההסכם באמת מחכה מעבר לפינה. למי שעוד לא קרא, אציע לקרוא את הפוסט על אחד הסבבים הקודמים למו”מ המתוקשר, ולעבור ממנו אחורה לפוסטים הקודמים בנושא.

על אף הצהרות מהבית הלבן, ועל אף שכל ידיעה על סבב שיחות נוסף, יוצרת שלל כתבות אופטימיות בעיתונות (בעיקר המערבית), אמליץ לכם להתאזר בסבלנות מזרח תיכונית, ולא לעצור נשימתכם עד לחתימת ההסכם הכל כך מדובר, גם אם אתם מקווים למען העם התימני, שסוף סוף תגיע רגיעה למדינה שסועת המלחמה הזו.

حسين العزي يكشف سرا خطيرا ويتحدث عن "المرابطين في فم الموت"!! من هم هؤلاء؟  - المساء برس

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונה: אלמסאא’ פרס