התקופה שבין ה-15.9.23 ל- 21.9.23 אצל שכנינו הפלסטינים

זמן קצר לאחר חתימת הסכמי אוסלו, הועבר ללשכתי בעזה כרוז מוזר ועליו הכותרת: "הזמנה לגן עדן". הבחור העזתי שהביא את הכרוז היה נסער וטען שזהו נסיון לגייס מחבלים מתאבדים. אני לעומת זאת, לא ייחסתי חשיבות רבה לכרוז זה. הוא נראה לי במידה רבה כמו אותם מאמרים של רבנים יהודיים, שקוראים לאנשים לחזור בתשובה, כדי לזכות לעולם הבא, להבדיל. ככה זה, כאשר אתה גדל בתוך עולם מושגים שונה מזה של העולם אותו אתה מנסה לנתח. זמן קצר לאחר מכן, החלו פיגועי ההתאבדות בישראל.
נזכרתי בתקרית זו כאשר דווח על מטען נפץ שהתפוצץ בתל אביב ולכידת חוליה של בעלי ת"ז מזרח ירושלמית שהיו מעורבים בהבאת המטען למקום. לא סוד הוא שהתקופה האחרונה מתאפיינת בגידול ניכר בשימוש במטעני נפץ כנגד כוחות צה""ל באיו"ש, וכל בר דעת מבין שלמטעני נפץ יש אפקט גדול יותר כשהם מוכוונים כנגד מטרות אזרחיות לא ממוגנות, ולא כנגד רכבי צבאיים ממוגנים. לכן, התשובה לשאלה מתי יחלו הנסיונות להחדיר מטעני נפץ לערים בלב ישראל היתה: "זה רק עניין של זמן". תשובה זו זהה לתשובה לשאלה מתי יצטרפו למטענים אלו גם מחבלים מתאבדים. המציאות בה ערי איו"ש הפכו גן עדן ליצרני מטענים והפעילות הישראלית נגד גורמי הטרור נותרת "נקודתית" בלבד, משמעותה שישראל משלימה עם המשך התהליך הכל כך מסוכן הזה. יצויין, כי בכירים בחמא"ס השמיעו השבוע קריאות נוספות לבצע פיגועים בשטח ישראל.

והטרור נמשך לא רק עם מטענים, גם תקריות ירי לעבר כוחותינו לא חסרו בשבוע האחרון. בעיקר בעת פעילות של צה"ל בערים ובמחנות הפליטים. בחילופי אש במהלך נסיון לעצור בכיר בפת"ח במחנה הפליטים ג'נין נהרגו 4 מחבלים, תוך חילופי אש עזים עם כוחותינו, שבחסותם, המבוקש נמלט. מחבל נוסף נהרג בחילופי אש עם כוחותינו במהלך במחנה הפליטים עקבת ג'בר ביריחו. זאת לצד שורה של תקריות חילופי אש עם כוחותינו בגזרות נוספות.

הנה תמונות מפעולת צה"ל בג'נין:

 

לצד זאת, נמשכים נסיונות לפגוע בכוחות צה"ל גם במרחב הכללי. בין היתר: בוצע ירי לעבר הישוב אבני חפץ, עמדת צה"ל בכניסה לכפר דיר שרף, מחסום צבאי ליד מבוא דותן ולעבר רכב צבאי ישראלי סמוך לישוב מירב שבגלבוע. בעקבות התקרית חדרו תושבים ממירב לכפר ג'לבון, מה שיצר עימותים והביא להגעת כוחות צה"ל כדי לפנותם. בהמשך תפס צה"ל מבנה בכפר ג'לבון והציב עליו עמדת תצפית.
בנוסף, נפצע ונעצר מחבל שניסה לבצע פיגוע דקירה במחסום מזמוריה שמדרום מזרח לשכונת הר חומה בירושלים. בחסדי ה' אין נפגעים מצידנו. בתל אביב נעצרו שני פועלים עזתיים עם סכינים גדולות שהסתירו. לא ברור עדיין האם תכננו פיגועים בפועל.
כזכור, אין אנו מאזכרים תקריות של יידי אבנים ובקבוקי תבערה, לא מפאת חוסר חשיבותם, אלא מכיון שמספרם כה רב ולא ניתן לסקרם, ולמרבה הצער, לאחרונה קשה לסקור גם את כל תקריות הירי. ועדיין נציין תקרית בה מחבל שיידה סלע ופטיש לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לכפר עזון שבגזרת קלקיליה, נורה ע"י כח צבאי שפעל בסמוך ונעצר.
וגם הרצועה מתחממת. השבוע חזרו הפורעים לגדר, עם נסיונות נוספים להפעיל מטענים על הגדר ולפרוץ אותה. כמו כן, שוגרו מספר מטחי בלוני נפץ ותבערה לכיוון ישראל, שמסתפקת בדחיה של 24 שעות ביציאת הפועלים מהרצועה. באחת התקריות נהרג מחבל שנפצע מירי שכוון לפלג גוף תחתון. הנה תמונות מפריצת גדר האבטחה במזרח העיר עזה:

https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1455990614967175?idorvanity=357103281849

 

על הדרך, נתבשרנו על שתי תאונות עבודה במתקנים של ארגוני הטרור – חמא"ס וגא"פ, שכתוצאה מהם נפצעו בלבד, 5 מחבלים, וזאת בהמשך לפיצוץ המטען ליד הגדר בשבוע שעבר, שכתוצאה ממנו נהרגו 5 מחבלים. ברקע, מאשימים מתנגדי החמא"ס את אנשי החמא"ס, כי מאחורי חימום הגזרה בעזה עומד נסיון להגדיל את סכומי הכסף הקטרי לאזור ותו לא. טענה שככל הנראה יש בה הרבה מן האמת. בהקשר זה דווח, כי חמא"ס הקטינה את השכר המשולם לעובדי המנגנון הציבורי ברצועה מ- 60% משכרם ל- 55% בלבד, מה שעורר מורת רוח רבה בשורותיהם.
ובירושלים- מתיחות רבה ואיומים פלסטיניים לא נפסקים, על רקע הצפי לעליה יהודית נרחבת להר הבית במהלך חגי תשרי. הפלסטינים קוראים להגעה המונית לבלימת הנסיונות לשינוי הסטאטוס קוו על ההר. נכון לעכשיו, הציבור הפלסטיני הרחב אינו מתגייס למערכה הזו, כיון שההערכה הכללית הינה שמדובר בהפחדות נעדרות בסיס עובדתי.

ובחזרה לעזה: באזור הוקמה ועדה בינאירגונית, בראשות אסאמה אלפרא, ראש עיריית ח'אן יונס לשעבר ומראשי מחנה דחלאן, הכוללת נציגים מפלג דחלאן בפת"ח, החמא"ס, הג'האד האסלאמי וחזיתות השמאל, שתפעל לסייע לפתוח כלכלי של הרצועה. במפגש ההשקה הופנתה קריאה לד"ר חנא נאצר יו"ר ועדת הבחירות המרכזית של הרש"פ לבוא לרצועה כדי לסייע לקדם את תכנית הבחירות המוניציפליות.
במישור הפנימי- 4 שוטרי המכס הפלסטיני נפצעו מירי שבוצע לעבר רכבם בכפר בורקין שבגזרת ג'נין. היורים נמלטו. מנגד, עצרו אנשי מנגנוני הרש"פ מספר פעילי טרור בגזרות ג'נין, טול כרם וחברון, על רקע מעורבותם בירי לעבר מפקדות המנגנונים. בתגובה שוב בוצע ירי לעבר מפקדת המנגנונים בג'נין.

הנה תמונות ממעצר פעיל ג'האד אסלאמי בג'נין:

ברכב סגור בכפר חוארה נמצאה גופה ועליה סימני אלימות המשטרה הפלסטינית פתחה בחקירה.
ובשכם- לאחר הדחת ראש העיר בעקבות תקרית קריסת תל עפר שגרמה למותם של שניים מעובדי העיריה, השבוע התפטר אחד מסגני ראש העיר במחאה.
בחברון: ירו אלמונים לעבר רכבה של סגנית ראש העיר אסמאא' שרבאתי. לטענתה נעשה הדבר על רקע סרובה לקלוט עובדים בעיריה שלא על פי הנהלים.
כמו כן, נדרסה למוות ילדה ע"י משאית פינוי אשפה של עיריית חברון. בעקבות התקרית הופסק ליומיים פינוי האשפה בעיר.

עד כאן להשבוע- שבת שלום, וגמר חתימה טובה
עקב החגים וחופשה מתוכננת לא תצאנה סקירות בשבועות הקרובים.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ויקיוואנד