עוד מילה על כדורגל נשים בסעודיה

כבר כתבתי לכם בעבר על ספורט נשים וכדורגל נשים בערב הסעודית, וגם בפודקאסט בנת חלאל, תוכלו לשמוע ו/או לראות את מה שעידית ואני דיברנו בנושא.

היום אספר לכם על החדשות האחרונות על כדורגל נשים בערב הסעודית, שמסעירות את הממלכה ואת מדינות השכונה.

לפני יומיים Ben Jacobs, כתב אתר הספורט הבריטי talkSPORT ריאיין את יאסר אל-משעל (ياسر المسحل = Yasser Al-Misehal) נשיא התאחדות הכדורגל הסעודית, ומהראיון הארוך והמעניין שנמשך 43 דקות, דלו עיתוני השכונה פנינים שונות, ואני אתרכז כאמור, רק בנושא אחד – כדורגל נשים, ומנושא זה דליתי מספר דברים מעניינים.

מדבריו של אל-משעל עולה שלראשונה מונתה אישה לתפקיד סגנית נשיא התאחדות הכדורגל הסעודית (הוא מדבר על למיה בהיאן (لمياء بهيان = Lamia Bahaian) שקודמה ביולי 2022 לסגנית הנשיא, ומפקחת על מחלקת כדורגל נשים, ושהייתה מפברואר 20 עד לקידום, מנהלת מחלקת הנשים בהתאחדות) וכן שעונת משחקי הכדורגל החדשה של ליגת הנשים הסעודית, עונת 2023-2024 שתחל ב 13 באוקטובר, ושהליגה תתרחב מ 16 מועדונים ל 30 מועדוני כדורגל נשים, וכן תיפתח ליגה למועדוני ילדות ונערות מתחת לגיל 17, בהם משחקות כ 48 (!) אלף ילדות ונערות.

Premium Vector | Football brush flag for saudi arabia

 

אציין שהתאחדות הכדורגל בשיתוף עם גורמים נוספים מהרשויות הסעודיות, פתחו במחוזות שונים במדינה, ארבעה מרכזי כדורגל לנערות, ובהתאחדות הכדורגל הסעודית, כבר מדברים על כך שלמרכזים האלה, תהייה תרומה משמעותית לחיזוק קבוצות כדורגל הנשים הסעודית.

לדברי אל-משעל כבר יש 49 שופטות למשחקי ליגות הנשים, שאחת מהן כבר מאושרת לשפוט במשחקים במסגרת FIFA (ובדיקה קצרה העלתה שיש עוד נשים בהכשרת שופטות כדורגל) וכששמעתי אותו אומר שמספר מאמני הכדורגל עלה בשנתיים האחרונות ב 800%, הלכתי לנסות לבדוק על איזה מספרים מדובר, ומצאתי שבערב הסעודית מספר מאמני הכדורגל עלה מ 700 בשנת 2018, לכ- 5,500 כיום, ושבתוכניות התאחדות הכדורגל מדברים להגיע למעל 8,000 ב 2025.

זה המקום להזכיר שמשחקי ליגת הנשים הסעודית החלו רק בשנת 2020, וכפי שעידית ואני סיפרנו לכם בהסכת בינת חלאל, כמעט לא היו מאמנות סעודיות, ושרק לאחרונה החלו להכשיר מאמנות כדורגל.

כבר כתבתי לכם שמועדוני כדורגל נשים החלו לקבל חסויות מחברות מסחריות, ולדברי אל-משעל, בעונת המשחקים הבאה יהיה גידול משמעותי בנותני החסות.

Saudi National Team (@SaudiNT_EN) / X

באדיבות נבחרת סעודיה

 

אבל הסיפור העיקרי של העונה החדשה (שהוא הסיבה לגידול בכמות נותני החסות) הוא שבעונה הבאה ישודרו לראשונה משחרי הכדורגל של ליגת כדורגל נשים בסעודיה, בשידור חי ברשתות הטלוויזיה. דבר זה כבר מעורר מיני סערה בממלכה ובמדינות השכונה, ויש דעות בעד ונגד שידור המשחקים.

אזכיר שבינואר השנה, שודר לראשונה משחק הנבחרת הלאומית בכדורגל נשים, ואציין שהשידור החי הראשון של משחקי מועדוני כדורגל נשים מערב הסעודית, היה ב 23 באוגוסט 2023, כאשר שודר משחק הפתיחה של אליפות מועדוני הנשים בין ירדן לסעודיה (ארבע קבוצות מכל אחת מהמדינות), שהיה בין מועדון עמאן הירדנית ומועדון אל-הילאל מסעודיה.

ואוסיף שבעונת 2023 של משחקי ליגת הנשים בכדורסל, כבר החלו השנה בשידורים חיים בערוץ היוטיוב של התאחדות הכדורסל בממלכה.

Gravitas: Saudi Arabia launches its first women's football league - YouTube

קרדיט: רשתות חברתיות

 

ואסיים בדבריו של אל-משעל, שנוסף לנבחרת כדורגל נשים הסעודית שכבר מייצגת את הממלכה (ושמקבלת תנאים שווים לחלוטים לנבחרת הגברים, ממתקני אימונים, ועד לתשלומים שונים ותנאי אירוח במלונות, בנסיעות לתחרויות) הסעודים עומדים להקים נבחרת נשים עד גיל 20 ונבחרת נערות עד גיל 15.

אנו רואים שפני הסעודים לעתיד בתחומים שונים, רבים ומגוונים, ולא רק בנושאים שמגיעים לעיתונות המערבית כגון מגה פרויקטים, או כוכבי הכדורגל הנוצצים שהחלו לשחק בקבוצות כדורגל הגברים בממלכה, ויצרו כותרות גדולות כגודל החוזים השמנים להם זכו, או מתן האפשרות החוקית לנשים לנהוג בממלכה, אלא גם שפני הסעודים לעתיד עם שינויים בכל תחומי החיים, שאך לפני שנים ספורות, את חלקם לא יכולנו לתאר לעצמנו שנראה קורמים עור וגידים מול עינינו, וכולם מיועדים ליצירת עתיד טוב יותר לכל תושבי הממלכה, נשים וגברים כאחד.

יש לנו מה ללמוד מהסעודים, כולל בהתגייסות המדינה לטובת ספורט נשים.

Saudi Arabian Football Federation - Wikipedia

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה