״המזרח הפרוע״ – עימותים אלימים בסוריה

עימות חדש שפרץ בדיר א-זור שבמזרח סוריה הינו בעל פוטנציאל לערער את האזור המתוח ממילא. עימותים פרצו בסוף אוגוסט בין הברית הכורדית-ערבית הנתמכת על ידי ארה״ב (SDF) לבין שבטים ערביים מקומיים, וכבר גבו את מותם של עשרות.

העימותים החלו בעקבות מעצר שביצע ה-SDF של מנהיג מיליציה ערבית מקומית, אשר עד כה פעלה בשיתוף פעולה עם הכורדים במחוז דיר א-זור. מנהיג המיליציה, הידוע בכינויו אבו ח׳ולה, שימש כמפקד במועצה הצבאית של ה-SDF בדיר א-זור והואשם בסחר בסמים, ניצול לרעה של מעמדו וכן בכישלון בלחימה בדאעש באזור. מיד לאחר המעצר, ה-SDF הודיעו כי פתחו במבצע נגד תאי טרור של דאעש, אך הדברים התפתחו לכדי עימותים אלימים בין השבטים הערביים המקומיים לבין ארגון ה-SDF.

קרדיט: רשתות חברתיות

 

על פי הדיווחים מעל ל-50 אזרחים נהרגו במהלך העימותים, שהתרחבו לאזור אל-חסכה שבצפון ואף עד מחוז חלב. מספר ימים לאחר מכן, קריאה של השייח׳ המקומי אבראהים אל-הפל, אשר במשך שנים הביע תמיכה ב-SDF, להצטרף לקרבות נגד הארגון, הוסיפה למתיחות והציתה עימותים נוספים.

ערעור הברית בין הנהגת ה-SDF לשבטים המקומיים עלול לטמון בחובו פוטנציאל שלילי, בראש ובראשונה לכוחות האמריקאים הפועלים בסוריה בשם המאבק בדאעש, על שיתוף הפעולה עם הברית. כמו כן, המרוויחים הפוטנציאליים מהתפנית הם המשטר הסורי, איראן ורוסיה – שמעניינים לדחוק את ארה״ב ממזרח סוריה, וכן הוואקום שנוצר עלול להקל על מאמצי ההתבססות האיראנית באזור.

מנגד, תאי דאעש עלולים גם כן לנצל את חולשת הברית ולחזק את מעמדם באזור. ארה״ב, מצידה, מוטרדת מהשפעות האירועים על פרויקט הלחימה נגד דאעש, וכבר החלה במאמצים לגשר בין הצדדים על מנת להביא לסיום מהיר של העימותים ולמנוע את התפרקות הברית החשובה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם INSS – המכון למחקרי ביטחון לאומי  – חוקר המכון, טל אברהם