מצרים- סיפור קצר על שאלת צופים בתוכנית דת

בצהרי יום שני האחרון, ה 3 בספטמבר, בערוץ הטלוויזיה המצרית אל-נהר (النهار = Al Nahar TV) בתוכנית תשאל עם דועאא (اسأل مع دعاء) התארח השייח’ מוחמד אבו בכר (الشيخ محمد أبو بكر = Mohamed Abo Bakr), לענות לשאלה חשובה.

לפני שנדבר על השאלה והתשובה, אספר לכם שמדובר בתוכנית העוסקת בענייני דת וחברה, אותה מגישה העיתונאית דועאא פארוק (دعاء فاروق = Doaa Farouq) ובה היא מארחת אנשי דת שעונים לשאלות הצופים בנושאים דתיים וחברתיים.

אציין שהשייח’ מוחמד אבו בכר הוא אימאם ומטיף, שלמד באוניברסיטת אל-אזהר, ובין היתר עובד במשרד ההקדשים המצרי, ומתארח בתוכניות רדיו וטלוויזיה רבות, ועונה לשאלות בענייני הלכה ופוסק הלכות.

 

הפעם ענה אבו בכר לשאלה: “אם הנואף והנואפת יתחתנו, האם ילכו לגיהנום?” (הכוונה בניאוף היא קיום יחסי מין מחוץ לנישואין, האסורים באסלאם גם אם בני הזוג אינם נשואים לאחרים, וגם אם הם מאורסים ומיועדים זה לזו ואמורים להתחתן.)
ואם נסכם את דבריו בקצרה, אז התשובה הייתה: גם אם הנואף והנואפת יתחתנו, הם ייכנסו לגיהנום וילדיהם יהיו פרי באושים.

הרחיב אבו בכר ואמר, שגם אם התחתנו לאחר שנאפו זה עם זו, זה לא פותר אותם מעונש, היות והנישואין לא מכפרים על עבירת הניאוף, והם עדיין חייבים בכפרה וחזרה בתשובה מול אללה.

והוסיף האימאם שאם האישה נכנסה להריון מניאוף, הילד יחשב מלידתו על יום מותו כבן הניאוף.

 

סקרן אותי לדעת אם התשובה שנתן האימאם אבו בכר, היא הפסיקה המקובלת והשכיחה, או שכמו בדברים רבים באסלאם, ישנן דעות מגוונות ופסיקות הלכה שונות, אז חיפשתי תשובות טריות לשאלות דומות, ומצאתי כזו באחד האתרים הדתיים החשובים בערב הסעודית, האתר של השייח’ עבדול עזיז בן עבדאללה בן באז (عبد العزيز بن عبد الله بن باز = Abd al Aziz ibn Abdullah ibn Baz) מי שהיה עד מותו המופתי הגדול של סעודיה, במקביל לעוד שלל תפקידים בכירים בממסד הדתי הסעודי ונחשב בעולם האסלאם, כאחד מהמלומדים הסונים החשובים והמובילים של זמנו.

השאלה שמצאתי תחת החלק באתר המוקדש לפסקי הלכה של המסגד הגדול (فتاوى الجامع الكبير) הייתה דומה אבל מורכבת יותר: “מה ההלכה על אדם שנואף עם אישה, נישא לה, ונולדו להם ילדים, והוא, אשתו וילדיו ביצעו כולם את מצוות החאג’, האם עבירת הניאוף הוסרה מהם על ידי ביצוע החאג’? מהו מעמדם של ילדים, האם ילדים נחשבים לניאוף, בהתחשב בכך שהלידה התרחשה לאחר שהתחתנו, כלומר לא היה הריון לפני הנישואין?”

 

והתשובה הייתה פשוטה: אם הוא חוזר בתשובה ומתחרט על מעשיו, אללה מכפר על החטאים של החוזרים בתשובה, גם לפני ביצוע החג’. זה לא קשור לחג’, החזרה בתשובה מספיקה, אם הוא חוזר בתשובה ומתחרט, אז אללה מקבל את החזרה בתשובה והחרטה, שמחליפה ומכפרת על מה שהיה לפניה. קבלת האסלאם היא חובה וקודם למה שהיה לפניו, והחג’ הוא תוספת טובה.

והמשיב הוסיף שאלה משלו: האם מותר להתחתן עם נואפת?
שעליה השיב: שמותר להתחתן איתה אם היא חוזרת בתשובה, זה חיוני שהיא תבקש מחילה ותזכור (את חטאה), ואם היא חוזרת בתשובה ומראה שחזרה בתשובה, אז זה בסדר.

 

אזכירכם שבאסלאם ישנם אסכולות וזרמים שונים, גם אצל הסונים וגם אצל שיעים, ושאלות המאמינים יכולות לקבל תשובות שונות, כפי שביהדות רבנים שונים יכולים לספק תשובות שונות לשאלות המאמינים.

והסיפור שהבאתי בפניכם היום, מתקשר עם אחד הנושאים עליו עידית בר ואני שוחחנו בפרק הבא של הפודקאסט בנת חלאל, שיעלה לאוויר מחר, ושאותו ניתן יהיה לשמוע בספוטיפיי, ובפלטפורמות פודקאסט נוספות, או לצפות בהסכת המצולם ביוטיוב של הערוץ .

تردد قناة النهار الأولى Al Nahar TV كيفية استقبال الارسال عبر نايل سات -  كلمة دوت أورج

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון