רוסיה הורתה להעביר טעינת פוספטים לייצוא מנמל סורי לנמל שבשליטתה

משרד התחבורה הסורי הורה להעביר את הטענת משלוחי הפוספט המיוצא מנמל לטקיה, שבבעלות המדינה, לנמל טרטוס שבבעלות חברה רוסית. בכך נשלל מעובדי נמל לטקיה ההטבה הכספית הגדולה שהם מקבלים מהעמסת פוספט ליצוא על ספינות.

ראש איגוד עובדי התחבורה הימית בלטקיה, סמיר חיידר, אישר כי החלטת משרד התחבורה מפתיעה, וכי הוא מחה על כך שטוענים כי העברת טעינת הפוספטים לנמל טרטוס הרוסי נעשה בגלל שהתהליך גורם לזיהום סביבתי, משום שלדבריו, החומר נארז בשקיות אטומות לחלוטין, ואינו מזהם את הסביבה בנמל לטקיה.
חיידר הוסיף בהצהרה לעיתון המקורב למשטר, “אל-וטן”, כי הפסקת ייצוא הפוספט מנמל לטקיה נחשבת לאסון מכיוון שהיא עצרה הכנסות גדולות שתמכו באוצר המדינה במיליארדי לירות. כמו כן הוא טען שיש חוזה שנתי להעמסת כמיליון טון פוספט בשנה שהכנסותיו יוזרמו במלואן לקופת המדינה, בנוסף לכך שההחלטה תגרום לאבטלה בקר תושבי האזור ויגרם נזק למצב החברתי שמטיב עם כולם.
הוא הסביר כי העברת אוניות המעוניינות להעמיס פוספטים מנמל לטקיה, שהוא נמל ציבורי, לנמל טרטוס, בו מושקע המגזר הפרטי, משמעו שחלקו של אוצר המדינה לא יעלה על 25 אחוזים מההכנסות הצפויות במקום שיקבל 100 אחוז מהכנסות נמל לטקיה, בנוסף להעברת מספר ספינות מנמל טרטוס לנמל טריפולי בלבנון עקב הפסקת תנועת השייט לעיתים.
יצוין כי רוסיה השתלטה על נמל טרטוס, בשנת 2019, לתקופה של 49 שנים, שהיא אותה תקופה שנקבעה בהסכמי החכירה הקודמים לבסיס האווירי – חמיימים ליד לטקיה ולמרכז התחזוקה הימי ליד נמל Tartous, שמוסקבה פועלת להרחיבו ולהפוך לבסיס צבאי ימי ענק.
הערה ברקע הכתבה: כל הסימנים מצביעים על כך שאפשר והסטת טעינת אוניות בפוספטים בנמל רוסי “מוגבל גישה” , והקשר הימי שלו עם נמל ביירות , מצביעים על כך שבעלי הספינות אינם בוחלים בלקיחת משימות מזדמנות, אך משתלמות היטב, של העברת נשק איראני ,המגיע למסוף הנפט הסורי הסמוך באמצעות מכליות איראניות , לנמל לבנוני הנמצא בשליטה מלאה של חיזבאללה. ובכך יוכלו לעקוף את הפעילות הישראלית שנועדה לסכל משלוחים כגון אלו.
האם הרוסים נותנים יד לפגיעה בביטחון ישראל או לפחות מעלימים עין בקריצה לאיראן ? שאלה שחייבים לשאול במיוחד בנסיבות הנוכחיות!
קרדיט: זמאן אלווצול