מבזקי חדשות מהעולם ליום 2-9-2023. מתעדכן

*- מבצע בינלאומי בהובלת סרביה ובתמיכת רשויות אכיפת החוק של האיחוד האירופי נטרל השבוע קרטל גדול שפעל בבלקנים ואשר היה אחראי לסחר נרחב בסמים. במהלך המבצע, בוצעו שישה מעצרים, כולל של אזרח סרבי שהיה בכיר בקרטל, והספרדים לכדו ספינה עם 2.7 טון של קוקאין. המבצע התאפשר בזכות החדירה של רשויות אכיפת החוק למערכות התקשורת המוצפנות ששימשו פושעים ברחבי העולם.

*- המקפת של נאס"א סביב הירח זיהתה מכתש חדש בקוטר של כעשרה מטרים שלפי סוכנות החלל האמריקאית נגרם בסבירות גבוהה בשל התרסקות החללית של משימת לונה-25 הרוסית לפני שבועיים.

*- "ערפילית צוות-7": במבט ראשון זה נראה כמו צילום מרהיב נוסף שסיפק טלסקופ החלל המתקדם ג'יימס ווב, אולם למעשה מדובר בענן של גז ואבק שנגרם במהלך השיגור של הרקטה פלקון 9 של ספייס אקס שהמריאה השבוע עם ארבעת האסטרונאוטים של משימת צוות-7 לתחנת החלל הבינלאומית, כפי שתיעד הצלם מייקל סילי. הצילום התבצע בדיוק בזמן ההיפרדות של השלב הראשון של הרקטה שמתחיל לשוב לקרקע, בעוד השלב השני מאיץ בדרך לחלל.

*- שר החוץ של הולנד וסגן ראש הממשלה, וופקה הוקסטרה, הגיש את התפטרותו לקראת מינויו לנציב החדש של האיחוד האירופי לענייני פעולה אקלימית במקומו של פרנס טימרמנס שינסה להיבחר לראשות ממשלת הולנד מטעם הברית של מפלגת הירוקים ומפלגת העבודה בבחירות הכלליות בנובמבר.

*- הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, החליט שלא להופיע לדיון הקראת סעיפי האישום בבית המשפט של מחוז פולטון שבג'ורג'יה ביום רביעי הבא ומסר כי הוא כופר בכל 13 האישומים נגדו על המאמצים להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות במדינה הדרומית בשנת 2020.

*- חוקר יפני עדכן כי צילומי לוויין מצביעים על כך שרוסיה פינתה סוללות טילים להגנה אווירית משני איים שנמצאים במחלוקת עם יפן באיים הקוריליים הדרומיים, וכל הנראה העבירה אותן לטובת הלחימה באוקראינה.

 

רוסיה הציבה מערכות של טילי קרקע-אוויר S-300V4, מערכות מכ"ם וציוד נוסף במפרץ היטוקפו שבאי אטורופו וליד היישוב פורוקמפו שבאי קונשירי בסוף שנת 2000, אולם לפי יו קויזומי, מרצה ליחסים בינלאומיים מאוניברסיטת טוקיו, צילומים של לוויין של חברת מקסאר הראו כי הם כבר לא נמצאים באיי המחלוקת.

*- ארכיון המדינה משחרר מדי חודש מאות תיקים סרוקים עם מסמכים מגוונים, עוד מלפני קום המדינה ועד השנים האחרונות ממש. בין הכמויות האדירות של החומרים, ניתן למצוא לפעמים גם תכתובות מרתקות כמו המכתב מ-21 ביולי 1961 ששלח שחקן הקולנוע וכוכב "אקסודוס", פול ניומן, לטדי קולק, אז מנכ"ל משרדו של רה"מ דוד בן גוריון.

בתיק אחר, מופיעה התכתבות בין בן גוריון לבין העיתונאי והפעיל ההודי הציוני, פ.ס. גורגיי מ-30 באפריל 1962, ובה ראש הממשלה הישראלי הודה כי "אין לי כוונה או שאיפה להיות שווה לווינסטון צ'רצ'יל", אחרי שגורגיי השווה אותו לראש הממשלה הבריטי הנודע.

*- גרנט שאפס הוא שר ההגנה החדש של בריטניה במקומו של ג'יימס וואלס, שהודיע הבוקר רשמית על התפטרותו אחרי ארבע שנים בתפקיד – כך מסרה לשכת ראש הממשלה בדאונינג 10 אחרי פגישה בין שאפס לבין רישי סונאק.

שאפס, שמכהן בפרלמנט מאז מאי 2005 מטעם השמרנים, שימש השר לביטחון אנרגטי מאז פברואר האחרון וקודם לכן שימש השר לענייני עסקים ואנרגיה (אוקטובר 2022 עד פברואר 2023), שר התחבורה (יולי 2019 עד ספטמבר 2022), השר לפיתוח בינלאומי (מאי-נובמבר 2015), שר ללא תיק (ספטמבר 2012 עד מאי 2015), שר הדיור והממשל המקומי (מאי 2010 עד ספטמבר 2012) וגם שימש שר הפנים למשך שבוע באוקטובר אשתקד. הוא אף שימש יו"ר שותף של המפלגה השמרנית תחת ראש הממשלה, דיוויד קמרון, ביו ספטמבר 2012 למאי 2015.

שאפס, נשוי ואב לשלושה, הוא בן למשפחה יהודית מדרום אנגליה ובעבר שימש הנשיא הלאומי של ארגון הצעירים של תנועת בני ברית.

 

*- התביעה הפדרלית בניו יורק חוקרת את חברת טסלה בחשד שהחברה השתמשה בכספים שלה לטובת פרויקט סודי שנועד לבנות בית זכוכית יוקרתי באוסטין שבטקסס עבור המנכ"ל והמייסד, המיליארדר אילון מאסק – כך חושף הוול סטריט ג'ורנל. לפי הדיווח, משרד התובע במחוז הדרומי אוסף מידע לגבי הטבות אישיות ששולמו למאסק ולגבי הסכומים שהחברה הוציאה במסגרת הפרויקט.

במקביל, גם הרשות לניירות ערך מנהלת חקירה אזרחית באותו נושא. עם זאת, העיתון הבהיר כי שתי החקירות בשלבים מוקדמים ולא בטוח שיובילו גם לאישומים רשמיים.

*- ראש ממשלת פקיסטן לשעבר, עמראן ח׳אן, נדרש להישאר בכלא בשל חשדות הקשורים לחוק הסודות הלאומיים, דקות לפני שהיה אמור להשתחרר אחרי שבית המשפט העליון התיר לו לשלם ערבות והשהה את עונש המאסר של שלוש שנים שהוטל עליו בפרשת שחיתות.

*- נציגים של אומת הניסגה, שבט ילידי קנדי מקולומביה הבריטית, קיימו היום במוזיאון הלאומי של סקוטלנד טקס רוחני לציון השבתו של עמוד טוטם שנגנב מהם לפני קרוב למאה שנה. הוא יגיע למוזיאון של הניסגה מחר, ויוצא לציבור החל מאוקטובר.

אנתרופולוג קולוניאליסט קנדי לקח את העמוד המגולף, שמתנשא לגובה של 11 מטר, מהכפר אנקידה של בני הניסגה בשנת 1929, ולאחר מכן מכר אותו למוזיאון הסקוטי המלכותי, כיום המוזיאון הלאומי, שם הוא הוצג מאז שנת 1930.

"בתרבות של הניסגה, אנחנו מאמינים שהעמוד הזה חי עם הרוח של אבותינו הקדמונים", אמר הצ'יף ארל סטיבנס, חבר המשלחת של בני השבט שהגיעו לטקס. "אחרי קרוב למאה שנה, אנחנו סוף סוף יכולים להביא את קרובינו המתים הביתה כדי שינוחו על אדמות ניסגה".

 

*- היום לפני 15 שנה זכיתי לאחת החוויות הגדולות ביותר שלי בסיקור חדשות חוץ, במיוחד לאור העניין הרב שלי בפוליטיקה אמריקאית ובהיסטוריה אמריקאית – לשבת, בכיסא ליד @talschneider האחת והיחידה, באירוע ההיסטורי באצטדיון הפוטבול של דנבר, כאשר ברק אובמה הפך רשמית למועמד הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב, המועמד האפרו-אמריקאי הראשון של אחת המפלגות הגדולות בהיסטוריה האמריקאית.

האירוע המרהיב, שכלל גם שורה של אמנים מובילים מול עיניהם של עשרות אלפי צופים נלהבים, התקיים בדיוק 45 שנה אחרי הנאום המכונן של ד"ר מרטין לותר קינג "יש לי חלום", ואז הייתה הרגשה שהחלום של הקהילה השחורה אכן עומד להתגשם. התחושה הזו התגברה אחרי הניצחון של אובמה בבחירות עצמן.

אבל 15 שנה מאוחר יותר, המציאות הנוכחית בארה"ב, ורק אם נזכיר את מסע ההרג שבו חמוש גזען לבן רצח שלושה שחורים בג'קסונוויל שבפלורידה ביום שבת, מלמדת שהחזון של קינג עדיין רחוק מהגשמה למרות ההישגים שנרשמו מאז.

*- שתי סופות בצילום אחד: הלוויין גוס-16 (GOES-16) של נאס"א והמינהל הלאומי לאוקיינוסים ולאטמוספרה תיעד את הסופה הטרופית אידליה שעומדת להפוך להוריקן ומתקדמת לעבר פלורידה (במרכז התמונה) ואת סופת ההוריקן הגדולה פרנקלין שנעה לעבר צפון מערב אוקיינוס האטלנטי (בצד ימין).

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות