מבזקי חדשות ליום 2-9-2023. מתעדכן

*- 42 שנים אחרי, עיראק חוזרת לגרעין?
מועצת השרים לביטחון לאומי בעיראק דנה אתמול בתכניתה של המדינה להקים כור גרעיני "למטרות שלום". לפי הודעת דובר הממשלה, הכור ישמש את עיראק להפקת אנרגיה ובכך יפחית את תלותה בתשומות אחרות ממקורות חיצוניים.

בשלהי השנה שעברה הודיעה עיראק דווקא על ביטול תכניתה להקמת כורים גרעיניים בשל מחלוקות פוליטיות פנימיות. עם זאת, עיראק ציינה כי מדינות זרות כולל רוסיה הביעו עניין לסייע לה לבנות כורים.

יצוין כי בתקופת הרודן סדאם חוסיין לעיראק היו שלושה כורים גרעיניים שאחד מהם הושמד על ידי חיל האוויר ביוני 1981.

*- נתון מדאיג מבחינת סעודיה
השנה שעברה הייתה מוצלחת במיוחד למשק הסעודי בזכות עליית מחירי הנפט אך השנה פחות. לפי נתונים עדכניים, יתרות החוץ של סעודיה ירדו ביותר מ-16 מיליארד דולר במהלך החודש שעבר והגיעו לרמות הנמוכות ביותר שלהן מאז 2009.
בסך הכול הנכסים בחו"ל נטו ירדו לשווי של 407 מיליארד דולר ביולי, כך לפי דו"ח של הבנק המרכזי הסעודי, שפורסם ביום שני. הירידה מיוחסת לירידת ערך המט"ח והפיקדונות בחו"ל לכ-148 מיליארד דולר ביולי, לעומת כ-164 מיליארד דולר ביוני.

*- התפתחות מעניינת במחאה נגד אסד
ביום התשיעי ברציפות יצאו אלפי סורים באזור סווידא בדרום סוריה למחאה נגד משטר אסד על רקע המצוקה הכלכלית. המוחים משתייכים ברובם המוחלט לעדה הדרוזית שעד כה הייתה נאמנה למשטר אסד ולא הצטרפה לאינתיפדה נגדו בשנת 2011.

אתמול נרשמה התפתחות מעניינת כשהמפגינים החלו לקרוא לסילוקה של בת הברית הקרובה לאסד, איראן. המפגינים קראו לבטל הסכמים שנחתמו עם איראן בשנים האחרונות והעבירו לידיה נמלי ים ותעופה במדינה.

המשטר הנמצא בבעייה ומעדיף להימנע מדיכוי אלים מנסה לצמצם נזקים. רפיק לוטף, עיתונאי מקורב למשטר טוען כי כל מפגין שיוצא לרחוב מקבל כ-20 דולר. עוד הוא הוסיף כי אתר החדשות המרכזי בסוויידא המדווח על המחאה מופעל מישראל והולנד…

*- הדרמה בלוב: שרת החוץ כבר הושעתה בעבר…
בלוב מתקשים להירגע מפרסום אודות הפגישה שקיימה שרת החוץ נגלאא' אלמנקוש עם שר החוץ אלי כהן בתיווך שר החוץ האיטלקי. לפי הדיווחים, אלמנקוש הושעתה ונפתחה נגדה חקירה. מסתבר כי אין זו הפעם הראשונה שזה קורה. בשלהי 2021, מסר דובר ממשלת לוב כי השרה מושעית וחקירה נפתחה נגדה בשל מה שהוגדר "מדיניות עצמאית" ללא תיאום עם שאר גורמי הממשלה. אז היה מדובר בהבטחה לאמריקאים להסגיר לידיהם איש מודיעין לובי שהיה חשוד במעורבות בפיצוץ המטוס בלוקרבי במהלך שנות השמונים.

ובינתיים הביטחון הכללי בלוב מכחיש דיווחים שסייע לאלמנקוש לברוח הלילה לטורקיה. לפי הודעה רשמית שמה של השרה צורף ל"רשימה השחורה" של אלה שיציאתם מלוב נאסרה.

אלמנקוש היא ד"ר למשפטים, התחנכה בארה"ב ושימשה בתפקידה ממרץ 2021.

*- הסכנה הרצינית המאיימת על המזרח התיכון
נתונים חדשים שפרסם מכון WRI מתארים תמונה עגומה לגבי מצב משק המים בעולם בכלל והמזרח התיכון בפרט. לפי הנתונים, 25 מדינות – המאכלסות רבע מאוכלוסיית העולם – מתמודדות מדי שנה עם לחץ גובר על מקורות המים, ומנצלות באופן כמעט מלא את כל אספקת המים הזמינה שלהן.

לא פלא שהמחקר מצביע על שש מדינות, כולן במזרח התיכון, כמאויימות ביותר מבחינת מחסור המים והן בחריין, קפריסין, כווית, לבנון, עומאן וקטר. במדינות אלה היצע מים נמוך המלווה בביקוש גבוה לשימוש ביתי, חקלאי ותעשייתי. המחקר קובע כי המזרח התיכון וצפון אפריקה, הוא האזור המועד ביותר למחסור במים כשכבר היום 83% מהאוכלוסייה חשופה למחסור כזה או אחר במים,
המכון מזהיר כי אם לא יינקטו צעדים כמו ניהול טוב יותר של משק המים, החדרת טכנולוגיות וכד' 100% מאוכלוסיית האזור תהיה חשופה למחסור במים עד 2050. המחסור במים צפוי לא רק לפגוע בתנאי המחייה והכלכלה אלא גם לערער את היציבות האזורית.

*- התבטאות מעניינת מוקדם יותר השבוע של צאלח א-ג'אסר שר התחבורה והשירותים הלוגיסטיים של סעודיה. הוא הצהיר כי נמשכים המגעים עם ירדן בדבר חיבור רכבת בין שתי המדינות. התשתית בצד הסעודי מוכנה אולם פרויקט הרכבת בירדן כולל זה המגיע לגבול עם סעודיה די תקוע בשל בעיות מימון.

עיתוי ההצהרה מעניין שכן כידוע ישראל במסגרת הדיבורים על הנורמליזציה האזורית מקדמת מזה שנים את רעיון הרכבת שיחבר בינה למדינות המפרץ ובראשן סעודיה. כדי שזה יקרה מישהו יצטרך לקחת על עצמו את מימון העבודות בצד הירדני שכן לממלכה ההאשמית אין את מיליארדי הדולרים הנחוצים להשקעה.

*- הבכירה בחיזבאללה זועמת
רנא א-סאחלי היא אשת תקשורת לבנונית שידועה כאחת הבכירות במחלקת ההסברה והתקשורת של חיזבאללה. לפני ימים אחדים היא גילתה שגישתה לאפליקציית ווטסאפ נחסמה על ידי חברת מתא. לדבריה, היא ניסתה ליצור קשר עם החברה אך ללא הצלחה.

א-סאחלי טוענת שהיא משתמשת זמן רב באפליקציה כדי לפרסם את החומרים של חיזבאללה לעיתונאים בלבנון. בעקבות החסימה היא פתחה ערוץ חדש בטלגרם.

א-סאחלי אינה הראשונה מחיזבאללה המתלוננת על כך שגישתה לווטסאפ נחסמה וקדמו לה כמה דמויות נוספות המזוהות עם הארגון שהתלוננו על כך בשבועות האחרונים.

*- יום היסטורי בלבנון
אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון מחר (חמישי) תתרחש היסטוריה קטנה בלבנון. חברת טוטאל הצרפתית תחל בקידוחי הגז בבלוק 9 וזאת בעקבות הסכם הגבול הימי שנחתם עם ישראל באוקטובר 2022.

בלבנון ישנן ציפיות גדולות שתוצאות הקידוח יהיו חיוביות והיום צולמו במסוק מעל האסדה בלב ים ראש הממשלה הזמני מיקאתי ויו"ר הפרלמנט, נביה ברי.

אם יימצא גז בכמויות מסחריות זה ייתן אופק כלכלי מסוים ללבנון אם כי הפקה בפועל צפויה להתחיל רק בעוד שנתיים – שלוש לפחות.

*- ישראל "תציל" את הייצוא המצרי
בכוונת מצרים להגדיל את יבוא הגז מישראל בכ-30%, החל מאוקטובר הקרוב, כך לפי מקור מצרי ממשלתי שמצוטט על ידי רשת "א-שרק". הדבר ייעשה במקביל לירידה בביקוש המקומי לגז בישראל ולגידול אפשרי בתפוקה המצרית. בכך מצרים צפויה לחזור שוב לייצא גז לאירופה אחרי הפסקה של מספר חודשים. כפי שכבר דיווחתי לכם פה לאחרונה, מאז יוני מצרים לא מייצאת גז בשל ירידה בתפוקה המקומית ועלייה בביקוש בשוק המצרי במהלך הקיץ הלוהט.
הגז הישראלי משולח לאירופה דרך מפעלי ההנזלה המצריים באידקו ובדמייטה.

לפי המקור המצרי, מצרים מייבאת מישראל כ-800 מיליון רגל מעוקב ביום מאז יולי. הכמות המיובאת מישראל תעלה ל-1.050 מיליארד רגל מעוקב ביום החל מאוקטובר.

*- חלם נוסח מצרים…
הסכם שחתמה ממשלת מצרים עם האמירויות לאספקת חיטה מעורר סערה במצרים נוכח מה שנראה כעוד דוגמה לניהול הכלכלי הכושל של ארץ הנילוס. לפי ההסכם, הלוואה מהאמירויות למצרים בשווי 500 מיליון דולר שתיפרס על פני חמש שנים תממן למצרים רכישת חיטה אותה תספק לה חברה אמירותית בשם "אל ט'אהרה".

לכאורה עסקה מסחרית רגילה לכל דבר, אבל הבעיה מבחינת המצרים היא שהחברה האמירותית מגדלת את החיטה בשטחים חקלאיים שרכשה לפני מספר שנים בעסקה מפוקפקת במצרים….במילים אחרות מצרים "מייבאת" חיטה שגדלה במצרים.

מצרים היא יבואנית החיטה הגדולה בעולם – בין 12 ל-13 מיליון טון בשנה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון     קרדיט לתמונה: