התקופה שבין ה-25.8.23 ל- 31.8.23 אצל שכנינו הפלסטינים

הטרור הפלסטיני ממשיך לפגוע ולהכות. הבוקר נרצח חייל צה"ל, ו3 נוספים נפצעו, בפיגוע דריסה במחסום מכבים שעל כביש 443, ע"י נהג משאית מהכפר דיר עמאר הסמוך. המפגע נוטרל בהמשך במחסום חשמונאים ע"י חיילי צה"ל. קודם לכן, נדקר ונפצע קל אזרח ישראלי בתחנת הרכבת הקלה בירושלים. המחבל חוסל ע"י שוטר מג"ב. בנוסף נהרג מחבל לאחר שניסה לבצע פיגוע דריסה כנגד חיילי צה"ל באזור הישוב בית חגי.

הנה תמונות מאתר הפיגוע במחסום מכבים:

והפעילות של מחבלים חמושים ברחבי איו"ש בדגש על גזרות השומרון נמשכת, וכל ההתחייבויות של הרש"פ לרסנם באמצעים שלה נראות כחסרות ערך, ספק אם אנשי הרש"פ האמינו לעצמם כשהשמיעו הבטחות אלה, שעל בסיסן צה"ל נמנע כמעט לחלוטין מפעילות באזור ג'נין, ומצמם למינימום את הפעילות בשאר גזרות השומרון. כאשר כוחות צה"ל כן נכנסים לערים והכפרים מלווה הדבר בחילופי אש קשים, וזאת לצד תקריות ירי בלתי פוסקות לעבר ישובים ישראליים ומתקנים צבאיים כמו לדוגמא הישוב אבני חפץ, ומחסומי דותן וג'למה. בלט הירי והפעלת מטעני חבלה לעבר כוחות צה"ל ומתפללים בעת כניסה נוספת לתפילות בקבר יוסף, כאשר במסגרת זו נפצעו קצין וחייל ממטען נפץ שהוטמן לאורך הציר. בהמשך דווח על מות מחבל מכפר קליל הסמוך לשכם בתאונת עבודה, וחבריו טענו, כי המחבל שנהרג הוא שהניח את המטען ממנו נפצעו חיילי צה"ל בשכם.

הנה תמונות מפיצוץ המטען בשכם:

ברקע לדברים, נמשכת פעילות מצומצמת של מנגנוני הרש"פ כנגד הגורמים האסלאמיים בשטח. התקרית הבולטת היתה במחנה הפליטים טול כרם, שם פרצו עימותים קשים בין חמושים אסלאמיים לאנשי המנגנונים שהגיעו לסלק מתרסים שהציבו האסלאמיסטים במחנה, כדי לשבש פעילות ישראלית. במהלך העימותים נהרג אחד המחבלים, לטענת מנגנוני הרש"פ מאש שירו עמיתיו, ולטענת החמא"ס מירי אנשי המנגנונים.

הנה תמונות:

https://www.facebook.com/reel/3732744560277080

בד בבד, בחמא"ס מאיימים בתגובה קשה אם ימומש האיום הישראלי להתנקש בבכירים בתנועה בדגש על צאלח אלעארורי, מי שנתפס כמנחה הראשי של גל הטרור באיו"ש. אלעארורי היה מייסד "גדודי אלקסאם" באיו"ש, וכיום משמש סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמא"ס. על רקע זה הודיעו אנשי החמא"ס על הכשרה מחודשת של המחנות ששימשו את "מצעדי השיבה", כשלב בדרך לחידוש פעילות זו, ואיתות לצד הישראלי על כך שלארגון יש מחסנית טעונה לתגובה. זאת לצד ירי רקטות מהרצועה לעבר הים.
לצד זאת, טוענים הפלסטינים (ללא שניתן לכך אישור מהצד הישראלי), כי ישראל הסכימה לצמצם את היקף ניכוי הכספים שהיא מקזזת מכספי המסלקה ל"רשות", וכן להעביר לרש"פ את כספי אגרות המעבר בגשר אלנבי, מה שיאפשר לרש"פ להגדיל את אחוז השכר שמקבלים עובדי המנגנון הציבורי מ- 85% ל- 90%.
בהקשר זה יצויין, כי נוכח איומי המורים לחדש את השביתה בבתי הספר אם לא יקבלו שכר מלא, הכריז מרואן עורתאני, שר החינוך באיו"ש על התפטרות, בטענה שאין בכוחו לשאת עוד באחריות לנעשה בבתי הספר.

הנה תמונות מהחזרה ללימודים בבתי הספר ברצועה:

בתוך כך, נטען, שראש הממשלה מחמד אשתיה מתכנן לבצע בימים הקרובים סבב חילופי גברי בממשלה.שר אחר בממשלה, הלא הוא שר התחבורה הכריז במהלך כינוס עם נכבדים בשכם, כי מאז נכנס לתפקידו קלט 250 עובדים בני המחוז, על בסיס מדיניות העדפה מובהקת של האזור. דבריו עוררו סערה ציבורית ודרישה לפיטוריו המיידיים, ומחמד אשתיה הבטיח לחקור את הנושא לעומק.

הנה סרטון:

המועצה המהפכנית של הפת"ח שכונסה בראמאללה החליטה על כינוס ועידת התנועה ב-17 לדצמבר. יצויין, כי הכינוס נדחה מספר פעמים בעבר בשל הרגישות וההערכה שהוא יהווה תחנת דרך משמעותית ב"קרבות הירושה", לאחר הסתלקות אבו מאזן.
בכפר רנטיס שממערב לראמללה, נרצח איש דת בתוך המסגד במהלך תפילת יום השישי על רקע סכסוך כספי. בעקבות הארוע הוצתו בית הרוצח ורכבו, בעוד הוא נעצר בידי המשטרה הפלסטינית.

הנה תמונות מהכפר:

בחברון ירו קיצונים אסלאמיים לעבר קבוצת רוכבי אופניים, בטענה שמדובר בפגיעה בערכי האסלאם. 6 מהרוכבים נפצעו קל, בהם חבר מועצת העיר חברון פארוק עאשור. המש"פ עצרה את אחד היורים וזהות חברו ידועה.

הנה תמונות:

ובמחנה הפליטים שאטי פרץ גם כן סכסוך חמולות שכלל שימוש בנשק חם. משטרת החמא"ס עצרה את אחד היורים, איש מנגנוני החמא"ס, כדי להפגין שמבחינתה אין מי שנמצא מעל החוק (פרט למיוחסים במיוחד, כמובן).
בראמאללה שורה של הפגנות של בני משפחת עליאן בתביעה לועדת חקירה, בעקבות מות בת המשפחה בבית החולים יומיים לאחר לידה תקינה, בטענה של רשלנות רפואית. כמו כן, פרסמה שרת הבריאות תוצאות תחקיר בדבר רשלנות רפואית, שהובילה לכריתת כליה מאישה בריאה בבית החולים הממשלתי בראמאללה, לפיו אכן נעשו טעויות קשות שגרמו לתוצאה העגומה. טענה לרשלנות רפואית גם בעזה לאחר פטירת תינוקת שהגיעה לבית חולים. בעקבות זאת, הכריז איגוד הרופאים על עיצומים וביטול ניתוחים לא דחופים במחאה על השמצת הרופאים ללא כל הוכחה.
ובחזרה לרצועה: גורמים מקומיים מדווחים על התרחבות תופעת ההגירה מהאזור, נוכח המצוקה הכלכלית. בהקשר זה, פירסם צעיר עזתי ברשתות החברתיות, תמונה של 24 צעירים מהעיירה בית להיה שנצפו בשדה התעופה בקהיר, כולם בדרך לעבודה במדינות המפרץ. יצויין, כי ממשלת כוית קלטה לאחרונה כמה אלפי פלסטינים לעבודה במשרות הוראה בשטחה.

עד כאן להשבוע: שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונת השער: ויקיוואנד