מומחה צבאי ירדני: בעיית הגבול עם סוריה מתפתחת לאיום ביטחוני רציני

  • צבא ירדן יירט מזל"ט שהגיע מסוריה שנשא חומרי נפץ.
  • מומחה צבאי ירדני אמר שייתכן שהמזל"ט היה מבחן לצבא ירדן, או שנשלח לאנשים מסוימים כדי לבצע פעולות טרור.
  • המומחה סבור כי הודעתה של ירדן על החרמת חומרי נפץ שהיו על הכטב"מ היא "מסר מקודד" למעצמות האזוריות לפיו בעיית הגבול עם סוריה "מתפתחת לאיום ביטחוני רציני על הממלכה".

מומחה צבאי ירדני תיאר את ההודעה האחרונה של ארצו על הפלת מזל"ט שהגיע מסוריה הנושא חומרי נפץ כ"הודעה מוצפנת" ששלחה עמאן למעצמות האזוריות, וקבע כי בעיית הגבול עם סוריה הפכה ל"איום ביטחוני חמור" על הממלכה.

העיתון "The National " ציטט את האנליסט הצבאי הירדני, סעוד אל-שורפאת, שאמר כי המזל"ט, שנשא את חומר הנפץ (TNT), יכול להיות מבחן "כדי לראות אם הכוחות המזוינים הירדני יצליחו ליירט אותו, או אולי הוא נשלח" לאנשים מסוימים לבצע פעולות טרור ולערער את הביטחון הפנימי הירדני".

שרפאת מוסיף, "בניגוד לשאר מדינות הלבנט, שהן כאוטיות, השגת חומרי נפץ בירדן היא קשה, אפילו לשימוש לגיטימי, כפי שקורה במחצבות סלעים".

המומחה, העומד בראש מרכז שרפאת לחקר גלובליזציה וטרור, סבור כי הצהרת עמאן על תפיסת חומרי נפץ היא "מסר מקודד" למעצמות האזוריות לפיו בעיית הגבול עם סוריה "מתפתחת לאיום ביטחוני חמור על הממלכה". 

אזורי פעילות של מיליציות הנתמכות על ידי איראן

מאז שכוחות המשטר הסורי, יחד עם חיזבאללה הלבנוני והמיליציות האיראניות, חזרו לשלוט באזור ב-2018, הפכה דרום סוריה למעבר ראשי וייצור סמים. ירדן אומרת כי כוחות המשטר הסורי ומיליציות הנתמכות על ידי איראן מפקחים על זרימת הסמים, במיוחד אמפטמינים, סוג הסמים הרווחי ביותר, שחוצה את הגבול.

מאז ינואר 2020, הצבא הירדני החל להקשיח את תגובתו להברחות על ידי תגובה מהירה יותר ותגובה בכוח אש גדול יותר, שכן ארצות הברית ובעלות בריתה המערביות שלחו מאות מיליוני דולרים למודרניזציה של הגנות הגבול של ירדן. באותה שנה, לאחר דיונים ירדניים עם הרוסים, החלה ירדן בצעדים לקראת התקרבות לבשאר אל-אסד, מה שהוביל לתמיכה בהחזרתו מחדש לליגה הערבית במאי האחרון.

ראש המשטר הסורי מצדו טען בראיון בטלוויזיה בשבוע שעבר כי "למדינה אין שום קשר להברחת סמים". הוא האשים את המדינות השכנות, שלא ציין את שמותיהן, בבום הסמים, והאשים אותן בכך ש"זרעו כאוס בסוריה".

קרדיט: סוריה טי וי