מבזקי חדשות מהעולם ליום 19-8-2023. מתעדכן

*- מגיש תוכנית האירוח, סר מייקל פרקינסון, מהדמויות המוכרות והוותיקות ביותר בטלוויזיה הבריטית, הלך לעולמו בגיל 88.

*- יפן תשלח לראשונה את מטוסי ה-F-35 שלה לפריסה בחו”ל, כאשר ארבעה ממטוסי הקרב החמקניים, יחד עם מטוס תדלוק ושלושה מטוסי תובלה, יגיעו בשבוע הבא לצפון אוסטרליה כדי להשתתף בתרגיל של ניווט אווירי ותדלוק אווירי שיימשך עד 2 בספטמבר. בחיל האוויר ציינו כי האימון נועד לחזק את שיתוף הפעולה עם אוסטרליה לקראת תרגילים נוספים.

*- שר החוץ ההודי ג’יישנקר אישר שנשיא אוקראינה זלנסקי לא הוזמן לפסגת ה-G-20 שתתקיים בניו דלהי ב-10-9 בספטמבר כי המנהיגים אמורים לדון בסוגיות של צמיחה ופיתוח כלכלי ולא בפתרון סכסוכים. “זו פסגה שבה ידונו בסוגיות של אנרגיה, דשנים ואספקת מזון”, אמר. “אנחנו לא מועצת הביטחון של האו”ם”.

*- התובעת של מחוז פולטון מבקשת מבית המשפט לקבוע את תחילת משפטם של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, ו-18 הנאשמים הנוספים על הניסיון להטות את תוצאות הבחירות לנשיאות בג’ורג’יה ל-4 במרץ 2024, יממה לפני הצבעות סופר טיוזדיי בפריימריז הרפובליקניים ושבוע לפני ההצבעה בפריימריז במדינה הדרומית.

*- הנשיא ביידן הכריז כי הממשל יעניק את כל הסיוע הנדרש לתושבי מאווי בעקבות השריפות הקטלניות וכי כל משפחה שאיבדה את ביתה תקבל מענק חד פעמי של 700 דולר. “נהיה שם ככל שיהיה צורך”, אמר ביידן בהתייחסות פומבית ראשונה לאסון הטבע הקשה בהוואי שהותיר לפחות 99 הרוגים, וזאת אחרי שעורר סערה כאשר השיב “אין תגובה” בעת שנשאל על השריפות במהלך חופשה בסוף השבוע. ביידן גם הבטיח לבקר באזור עם רעייתו “ברגע שנוכל”, וזאת כדי לא להפריע למאמצי השיקום.

*- שירות הביטחון הבולגרי החל לאבטח את ראש הממשלה לשעבר ויו”ר שותף של סיעת “אנחנו ממשיכים את השינוי-בולגריה דמוקרטית”, קיריל פטקוב, וארבעה פוליטיקאים בכירים נוספים, אחרי שהתקבלו איומים נגדם מצד שירותי הביטחון הרוסיים ומצד גורמים אחרים הקשורים לרוסיה בשבוע שעבר – כך דיווח הרדיו הממלכתי. הוועדה הבין-משרדית לענייני ביטחון אישרה את האבטחה המיוחדת, אולם לא נמסר מהו אופי האיום.

*- רגון אל-קאעדה קורא להתקפות נגד שבדיה ונגד דנמרק בעקבות אירועי שריפת ספר הקוראן. “הו, אנשי האסלאם בשבדיה, בדנמרק ובכל אירופה – החובה לנקמה הוטלה עליכם”, נכתב בהודעה שפורסמה בזרוע התקשורת הרשמית א-סחאב וקראה לפגוע בשתי המדינות, באינטרסים שלהן ובדיפלומטים.

“שבדיה ודנמרק הן שתי מדינות קטנות ונתעבות שאינן מהוות יותר מאשר שתי נקודות על מפת העולם, והאוכלוסיות שלהן לא שוות אפילו לעשירית מאוכלוסיית האומה שלנו”, התריסו באל-קאעדה. ההודעה הוסיפה כי שתי המדינות “לא למדו משארלי הבדו”, רמז לפיגוע במשרדי השבועון הצרפתי כנקמה על פרסום קריקטורות מוחמד.

*- משטרת צפון אירלנד אישרה כי טרוריסטים רפובליקנים בדלנים מחזיקים במאגר המידע המסווג על כל השוטרים בחבל שהועלה בטעות לרשת בשבוע שעבר. “אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהם ישתמשו ברשימה הזזו כדי לעורר פחד וכדי להטריד או לפגוע בשוטרים ובאנשי צוות”, אמר מפקד המשטרה, סיימון ביירן.

מוקדם יותר היום, הודבק עותק חלקי של המסמך על מבנה מול המשרד של מפלגת השין פיין בבלפסט יחד עם תמונתו של ג’רי קלי, לשעבר מפקד בכיר ב-IRA שמשמש כיום כדובר לענייני שיטור של המפלגה, והכיתוב “ג’רי, אנחנו יודעים מי החברים שלך”. “זה ניסיון ברור להפחיד אותי”, אמר קלי. “זה איום ממשי על השוטרים ועל הצוות האזרחי”.

 

*- משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על שלוש ישויות מרוסיה, קזחסטן וסלובקיה שמעורבות בקידום של עסקאות נשק בין רוסיה לבין קוריאה הצפונית תוך עקיפת הסנקציות. “הפעולה הזו היא חלק מאסטרטגיה מתמשכת של ארה”ב לזהות, לחשוף ולשבש שחקנים ממדינות צד שלישי שמבקשים לתמוך במלחמה הברוטלית של רוסיה נגד אוקראינה”. 

*- עוד בענייני סנקציות, והפעם עם נגיעה ישירה לישראל:

משרד האוצר האמריקאי הטיל סנקציות על ארגון “ירוק ללא גבולות” הלבנוני ועל המנהל שלו, זוהייר סובחי נחלה, בשל סיוע לחיזבאללה. לפי ההודעה, הארגון הסביבתי לכאורה שהוקם בשנת 2013 “שימש ככיסוי עבור הפעילויות של חיזבאללה בדרום לבנון, לאורך הקו הכחול, שם היו לארגון עמדות שאוישו על ידי פעילי חיזבאללה ביותר מתריסר מקומות”.

“העמדות הללו שימשו כמחסה עבור המחסנים התת קרקעיים של חיזבאללה ועבור מנהרות אכסון התחמושת”, ציינו במשרד האוצר. “תחת המחסה של העמדות של ‘ירוק ללא גבולות’, חברי חיזבאללה ביצעו אימוני כלי נשק במטווחים, סיירו באזורים הסמוכים ושמרו על מכולות למגורים במרחק של 25 מטר מהקו הכחול”.

צה”ל הציג תיעוד של העמדות של “ירוק ללא גבולות” כבר לפני שש שנים.

 

*- נאס”א והמינהל הלאומי לאוקיינוסים ולאטמוספרה: החודש שעבר היה יולי החם ביותר שתועד אי פעם וכנראה גם החודש החם ביותר שתועד. לפי המדענים, החודש שעבר היה חם ב-0.24 מעלות מכל חודש יולי קודם, חם ב-1.18 מעלות מהממוצע ליולי בשנים 1951 עד 1980, וטמפרטורת פני השטח הייתה גבוהה ב-1.12 מעלות מהממוצע ב-174 שנות הרישומים של הממשל הפדרלי.

“המידע של נאס”א מאשר את מה שמיליארדים ברחבי העולם הרגישו פשוטו כמשמעו: הטמפרטורות ביולי 2023 הפכו אותו לחם ביותר אי פעם”, אמר מנהל סוכנות החלל, ביל נלסון. “המדע ברור. אנחנו חייבים לפעול כעת כדי להציל את הקהילות שלנו את כוכב הלכת. הוא היחיד שיש לנו”.

*- בעוד עונת ההוריקנים באוקיינוס האטלנטי עדיין רגועה, במזרח האוקיינוס השקט סוער מאד: הסופה הילארי הפכה להוריקן דרגה 2 עם רוחות של 165 קמ”ש והיא צפויה להתחזק יותר ביממה הקרובה בעוד נעה ליד מערב מקסיקו וחצי האי באחה קליפורניה. ביום שני, על אף שהיא תיחלש, הילרי צפויה להפוך לסופה הטרופית הראשונה מזה 84 שנה שפוגעת ישירות בקליפורניה והחזאים התריעו מפני הצפות גם בדרום קליפורניה ואף בלאס וגאס.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: מרכז החיזוי