מדוע קנתה גרמניה מישראל את מערכת ההגנה האווירית ארוכת הטווח "חץ 3"?

גרמניה החליטה להזמין מישראל את מערכת הטילים "חץ 3", שהיא מערכת הגנה נגד טילים בליסטיים, הטיל הראשון שפותח על ידי ישראל וארה"ב ותוכנן במיוחד ליירט ולהשמיד טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ.

ראש ממשלת ישראל דאז יאיר לפיד הכריז על המשא ומתן במהלך ביקורו בגרמניה בספטמבר 2022, ואמר כי ישראל תמלא תפקיד בבניית כוח הגנה גרמני חדש, בעיקר בתחום ההגנה האווירית.

אחת הסיבות לרכישת מערכת החץ 3 של גרמניה היא חיזוק ההגנה שלה על ידי רכישת מערכות הגנה אוויריות נוספות בעתיד, במיוחד לאחר המתקפה הרוסית על אוקראינה בפברואר 2022, שהעלתה חששות באירופה לגבי האיומים הרוסים. גרמניה גם רוצה לחזק את יחסיה עם ישראל, את מחויבותה לבטיחונה של ישראל ואירופה ואת יכולתה להגן על עצמה.

בנוסף, מערכת החץ 3 נחשבת לאחת ממערכות ההגנה האווירית החדישות והמתקדמות בעולם, והוכיחה את יעילותה בניסויים רבים, ומסוגלת ליירט טילים בליסטיים וטילי שיוט ארוכי טווח. גורם רשמי גרמני אמר לרויטרס כי מערכת החץ 3 "הוכחה כבעלת ביצועים ברמה גבוהה".

גרמניה רוכשת את מערכת ההגנה הישראלית נגד טילים בליסטיים "חץ 3".
חץ 3 מערכת הגנה ישראלית נגד טילים בליסטיים (קרדיט: תעשיה אווירית לישראל)

לכן, ניתן לסכם את הסיבות לרכישת מערכת החץ 3 מישראל על ידי גרמניה כדלקמן:

• שיפור יכולות ההגנה שלה מפני איומי טילים.
• חיזוק יחסיה עם ישראל וארה"ב.
* רכישת טכנולוגיה מתקדמת בתחום ההגנה האווירית.
• מערכת מתקדמת להגנה מפני טילים, שפותחה בשיתוף פעולה בין ישראל לארה"ב.
• מסוגל ליירט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה של כדור הארץ.
• יש לו טווח של 2400 ק"מ.
• משתמש בראשי נפץ ניתקים כדי לפגוע במטרה.
• משתלב במערך ההגנה האווירית המשולבת של ישראל תוך טיפול באיומים המגיעים מהשכבה העליונה של האטמוספירה.

 

גרמניה רוכשת את המערכת הזו מישראל, בעסקה המוערכת ב-3.5 מיליארד דולר. ארצות הברית אישרה את העסקה הזו, וישראל וגרמניה צפויות לחתום על החוזה עד סוף 2023.

חץ 3 היא מערכת מתקדמת להגנה מפני טילים המשתמשת בטכנולוגיית התנגשות ישירה ליירט טילים בליסטיים ארוכי טווח בחלל החיצון. החץ 3 פועל בשילוב עם מכ"ם Uran YROC, שיכול לזהות ולעקוב אחר טילים הנכנסים לאטמוספירה ממרחקים ארוכים. כשהרדאר מאתר מטרה, טיל החץ III משוגר מפלטפורמה קרקעית המצוידת בשש מכולות. הטיל מכיל ראש נפץ ניתק ומצוייד בחיישן מתוחכם שיכול להבחין בין ראש נפץ אמיתי למטרה מזויפת. הטיל משתמש במערכת ההנחיה Crane Pine (Green Pine), מערכת בקרה מבוססת אינפרא אדום שיכולה להתאים את מסלול הטיל בדיוק רב וכאשר הוא מתקרב למטרה, הוא מתרסק לתוכה ומשמיד אותה באנרגיה קינטית.

חץ 3 הוא חלק ממערך ההגנה מפני טילים רב-שכבתי של ישראל, הכוללת גם את "חץ 2" ליירוט רקטות לטווח בינוני וקצר, "קלע  דוד" לרקטות טקטיות ופגזי ארטילריה וכיפת ברזל ליירוט רקטות  לטווח קצר מאוד. מערכת זו שואפת לספק שכבות מרובות של הגנה מפני מתקפת טילים אפשרית.

החץ 3 הוא מערכת הגנה מפני טילים חדשנית ויעילה המשקפת את ההתפתחות הטכנולוגית והאסטרטגית של ישראל בתחום הביטחוני.

ארה"ב מאפשרת לישראל למכור את מערכת הגנ"א ארוכת הטווח "חץ 3" לגרמניה -  Nziv.net

קרדיט: ערביכ דפנס   קרדיט לתמונה: התעשיה האווירית לישראל