הכורדים הסורים ממזרח לנהר הפרת חושפים: מפיקים 150 אלף חביות נפט ביום

חסן קוג’אר, סגן נשיא משותף של המועצה המבצעת של המינהל האוטונומי של צפון ומזרח סוריה, אמר כי הממשל מנצל פחות ממחצית מהבארות ושדות הנפט באזורי השפעתו, כלומר הוא מפיק כ-150,000 חביות ביום, לעומת מה שהיה לפני המלחמה בשנת 2011 אז הפיקו  כ-385,000 חביות ליום.  הוא דחה את ההאשמות נגד הממשל האוטונומי וכוחות ארה”ב בגניבת נפט סורי, או מונופול על משאבים אלה, מאחר והם מוכרים חלק מההפקה לסוחרים המזוהים עם המשטר הסורי במחירים סמליים בהשוואה למחיר המקובל בעולם.

בראיון לעיתון “אל-שרק אל-אווסט”, הוסיף קוגר, “הכנסות הנפט שייכות למינהל האוטונומי והמועצות המקומיות המנהלות את האזורים הללו, ונועדו לכסות את הוצאות הצבא וכוחות הביטחון המגנים על גבולותיהם הגיאוגרפיים , והם נכללים בתקציב הכללי למתן שירותים לתושבי האזור ותשלום שכר הפועלים”.

לגבי קנייה ומכירה מול ממשלת סוריה אמר, “אין חוזים וכבישי חיבור  רשמיים, כי כל הגבולות נצורים וסגורים בינינו. אין גם הסכם לקנות ולמכור נפט גולמי, לא עם הממשלה ולא עם שאר הצדדים”, והדגיש את “ההכרח להחזיק במנגנון להכשרת פעולות אלה, כי זו תהיה התפתחות חיובית שתשרת את כל הסורים, ללא קשר למיקומם הגיאוגרפי, כי אנחנו חלק מסוריה ומשאבים אלו שייכים לכל הסורים. 

الإدارة الذاتية لشمال وشرق سوريا - ويكيبيديا

 

הוא הסביר כי “פעולות הקנייה והמכירה מתבצעות באמצעות סוחרים המקובלים על המשטר, והכמויות המופקות כיום בקושי מספיקות לצרכי תושבי האזור, ולמרות זאת חלקן נמכרות דרך הסוחרים של הממשלה, וחלק אחר נקנה על ידי סוחרים כדי למכור לשאר האזורים”.

הוא המשיך, “אנחנו לא מתעשרים מזה כפי שהממשלה ומפלגות האופוזיציה טוענות. כולם יודעים שגורמי הממשל עצמם מתלוננים על משברים חונקים בחלוקת הגז והסולר המקומיים, ואפשר לראות תורים של מכוניות בחסאקה, מנביג’ וקמישלי כשהם ממתינים לתורם לקבל את המנות היומיות שלהם”.

והוא ציין כי המינהל האוטונומי דרש, במהלך פגישות עם המשטר הסורי בין 2018 ל-2019, “לשלוח מומחים ממשרד הנפט, לאבטח חלקי חילוף ולהסכים על מנגנון רשמי לחילופי סחר, אך הוא סירבו לדיונים הללו ודרשו שליטה מלאה בתחומים הללו”.

الاقتصاد السياسي للإدارة الذاتية لشمال وشرق سوريا

קרדיט: רשתות חברתיות

 

הוא הכחיש את הטענות לפיהן הקואליציה הבינלאומית וכוחות ארה”ב גנבו נפט סורי, והדגיש כי הקואליציה אומרת רשמית כי משימותיהן מוגבלות ללחימה נגד דאעש, והצביע על כך שהממשל הציג לקואליציה הבינלאומית תוכנית להקמת בית זיקוק לנפט. בהתחשב בכך שהאזורים שלנו מוקפים מכל ארבעת הצדדים והיעדר מעברים רשמיים לא הצליחו המאמצים להקים תחנה כזו, ועד היום זיקוק הנפט נעשה עדיין בדרכים פרימיטיביות המשפיעות על הבטיחות הסביבתית, כמו גם על המחזור הכלכלי של אזורי צפון מזרח סוריה באופן כללי עקב היעדר השקעות בתחום תעשיית הנפט.

הוא דחה את ההאשמות נגד הממשל האוטונומי על מתן מונופול על חיטה, ואמר, “איננו עושים מונופול על משאבים אלה כפי שממשלת סוריה וחלק מהגורמים הבינלאומיים מקדמים… המטרה העיקרית שלנו היא להגיע לנוסחה לאומית לשיתוף משאבים אלה עם שאר האזורים”, וציין כי “אין ערוצים רשמיים” לקניית חיטה למרות נחיצותם, ואנו מוכנים לדון בכך במסגרת הקיימת. הצגנו היבט זה ביוזמה המדינית שהשיק לאחרונה המינהל האוטונומי, ואנחנו דוחים את כל ההאשמות נגד הממשל כי הוא עושה מונופול על משאבי המדינה.

הוא הדגיש כי נושא הנפט, האנרגיה ושאר העושר החקלאי והכלכלי קשור בעיקר לפתרון מדיני כולל, ולמעורבות כל הסורים בתהליך המדיני.

קרדיט: בלדי ניוז