האם ירדן נמצאת ערב מלחמת אזרחים שלאחריה יודח המלך חוסיין?

היום, יום ראשון, 13 באוגוסט, תיאר מפקד צבא ירדן לשעבר, רב אלוף בדימוס מחמוד פריחאת – محمود فريحات, את משטרו של בשאר אל-אסד כמשטר הדיקטטורי והפושע ביותר מזה שנים בסיוע איראן, רוסיה וחיזבאללה הלבנוני.

הצהרתו של פריחאת באה במהלך נאום שנשא בשם חמולתו בנפת אג’לון בירדן, בהתייחס לאפשרות שירדנים יחפשו מקלט בסוריה במקרה ותפרוץ מלחמת אזרחים במדינה.

פריחאת אמר שאם הירדנים ילכו מערבה לכיוון פלסטין הכבושה, בנימין נתניהו ישחוט אותם, ואם הם ילכו דרומה לכיוון ערב הסעודית, האחרונה לא תאפשר להם להיכנס, מה שיגרום להם למות מצמא במדבר.

הוא הבהיר כי בקשר לסוריה, משטרו של בשאר אל-אסד הוא המשטר הדיקטטורי והבלתי צודק ביותר, וביצע פשעים לאורך השנים בסיוע איראן, רוסיה וחיזבאללה הלבנוני.

הוא ציין כי הירדנים לא ייצאו לסוריה מוכת המלחמה, שבה יש עשרות פלגים חמושים, בהתחשב בכך שהמצב בעיראק אינו שונה בהרבה מסוריה. 

פריחאת כיהן בתפקיד רמטכ”ל  הכוחות המשולבים (מפקד הצבא) בין השנים 2016 ל-2019. (קרדיט: בלדי ניוז)

 

הערה: לא ברור על איזה רקע  דיבר רמטכ”ל צבא ירדן לשעבר כשהעלה אפשרות של מלחמת אזרחים בתוך ירדן שיגרום לשבטים הבדואים , עליהם הוא נמנה, לנוס על נפשם ולחפש מקלט מחוץ לגבולות המדינה?

האם הרמטכ”ל לשעבר באמת מאמין שירדנים שינסו למצוא מקלט בישראל יישחטו על ידי צה”ל ? הוא הרי מכיר היטב את ישראל!

האם מלחמת אזרחים בין הרוב הפלשתיני בירדן , המונים כ-80 אחוז מהאוכלוסיה , לבין המיעוט הבדואי , המחזיק בשלטון המדינה, ובראשה המלך הירדני , הינה סכנה ברורה ומיידית ? 

האם הרמטכ”ל הירדני לשעבר מעריך כי במקרה של מלחמת אזרחים במדינתו , בנסיבות מסויימות, ארה”ב והמערב לא יתערבו ויתנו לרוב האוכלוסיה להגיד את דברה ולשלוט במדינה לפי עקרונות הדמוקרטיה המנחים את מדינות המערב? 

המיעוט הירדני השולט במדינה מעריך כי איראן עומדת מאחורי הפעילות הפלשתינית בירדן ומסייעת להם בעזרת חיזבאללה והמיליציות האיראניות על הגבול הסורי-ירדני , וכי ניסיון הפיכה בירדן אינו כבר שאלה תיאורתית.

קרדיט לתמונה: צבא ירדן