טורקיה השתלטה על מאגר מידע עם שמות 10,000 אנשי דאעש ברחבי העולם

דו"ח ביטחוני חשף כי טורקיה החרימה מאגר מידע יקר ערך של דאעש, הכולל שמות ומידע על 9,952 "זאבים בודדים" של חברי הארגון הפועלים ברחבי העולם, לאחר מבצע מוצלח שביצעה משטרת איסטנבול שנמשך חודשים.

העיתון " סבאח ", המקורב לממשלת טורקיה, מסר כי אגף הטרור במשטרת איסטנבול הצליח, במבצע מוצלח שבוצע באיסטנבול בחודשים האחרונים, להשיג רשימה המכילה שמות ומידע מפורט על אלמנטים אלו.

 

המודיעין האיראני ביקש להשיגו ב-9 מיליון דולר

בכתבה צוין כי המבצע החל מבית קפה באיסטנבול והסתיים במעצר של חשוד שנשא את מאגר המידע ששירותי המודיעין המערביים חיפשו, בעוד המשא ומתן הוביל גם לקבוצה הפועלת עבור המודיעין האיראני להשיג אותו תמורת יותר מ-9 מיליון דולר.

המאגר כולל, על פי האמור בדו"ח, שהכין מנהל האגף למלחמה בטרור במנהלת הביטחון של איסטנבול, עבד אלרחמן סווקסו, מידע על הביוגרפיות של הזאבים הבודדים, מכישוריהם ועד למקומותיהם, מקום מגורים ומידע על זהותם.

מהדיווח עולה כי קיומו של המאגר היה ידוע לרוב סוכנויות הביון, משירות הביון הבריטי "MI6" דרך ה-CIA ועד המוסד הישראלי. סוכנויות מודיעין הקצו 40 סוכנים בטג'יקיסטן, אוזבקיסטן ופקיסטן כדי לאתר מאגר מידע שידוע שמכיל מידע על חברי דאעש במדינות אלה.

המאגר היה ברשותו של מנהיג הארגון, אבו בכר אל-בגדאדי, שנהרג בפשיטה אמריקנית ב-2019, לפני שהמודיעין האמריקני גילה כי "בסיס הנתונים" נמצא ברשותו של ח'ליפה אל-בגדאדי, אבו איברהים אל- האשמי אל-קורשי.

 

 

סוכנויות הביון הטורקיות גילו שיחות חשודות בין אנשים הנתונים להאזנתם, והשיחות היו קשורות למשלוח "סחורה" השייכת לארגון מבלי שהסוכנויות ידעו את תוכנן, והשיחות שהתקיימו בין לוחם דאעש זר לבין משתפי פעולה מקומיים הובילו להידוק המעקב. 

העיתון ציטט את סאווקסו שאמר כי השיחות התקיימו בין חמישה אנשים הקשורים למודיעין האיראני שנפגשו בבית קפה באיסטנבול ודיברו על גניבת "הסחורה", וכי הגנבים השייכים לארגון המנהל משא ומתן עם החמישה למכירה, וזאת מבלי לדעת שזה יגיע בסופו של דבר לאיראן, תמורת 8.5 מיליון יורו (9.33 מיליון דולר).

העיתון הוסיף כי שני הצדדים הסכימו לסיים את עסקת המכירה באיסטנבול, וכאשר הגיע המוכר של דאעש לאיסטנבול, משטרת העיר פתחה במבצע, ואיש דאעש נעצר באולם הנכנסים בנמל התעופה של איסטנבול והמאגר נמצא אצלו. 

 

10,000 זאבים בודדים

המשטרה גם עצרה את החמישה, ביניהם אזרבייג'ני ממוצא איראני שעובד בחשאי בפיתוח מל"טים באיראן, איראני שמנהל חברה להובלת סחורות בין טורקיה למדינות במרכז אסיה, ושני אנשי עסקים המספקים חלקי חילוף לפרויקטים ביטחוניים איראניים. העיתון לא ציין את אזרחותם, אך משמותיהם עולה כי הם טורקים.

העיתון ציין כי אל-קוראשי שלח את מאגר המידע עם איש דאעש כדי למסור אותו למדינה שאינה סוריה, בה התגורר אל-קוראשי, והוא התאבד במהלך פשיטה אמריקנית על המבנה בו שהה בשנה שעברה. מורסל ידע מה יש במאגר המידע והחליט למכור אותו ולאחר שנעלם לזמן מה מצא אותו הארגון ואז הוא טען שהמאגר אבד, שוביו עינו אותו וכרתו את רגליו, אך הוא התעקש לא לגלות, וכן הארגון הוציא להורג שלושה בני אדם החשודים בסיוע לשוד. מהדיווח של העיתון לא היה ברור אם השליח הוא אותו מחבל דאעש שנעצר בנמל התעופה באיסטנבול.

העיתון הוסיף כי הנהגת הארגון לא האמינה שהמאגר פשוט אבד, רדפה אחרי חשודים פוטנציאליים שלדעתם גנבו את המאגר, ולבסוף הוציאה להורג איש דאעש באוזבקיסטן ושניים נוספים בסוריה בחשד למעורבות בגניבה, אך ההנהגה נכשלה לאתר את הרשימה היקרה של הזאבים הבודדים הטרוריסטים.

העיתון קבע כי הזאבים הבודדים הם מהלוחמים המסוכנים ביותר של דאעש, שכן הם הרגו מאות בפעולות שכללו התקפות על מועדון לילה במדינת פלורידה בארה"ב ב-2016, בעיר ניס בצרפת באותה שנה ומועדון לילה טורקי בשנת 2017. מספר קורבנות דאעש בטורקיה לבדה נאמד ביותר מ-300 הרוגים ועוד מאות פצועים היו ב-10 פיגועי התאבדות, שבעה פיגועים עם מטענים וארבעה פיגועים בעזרת אקדחים.

קרדיט: אוריינט ניוז