הסכם חדש לאספקת 2 מיליון חביות נפט איראניות לסוריה בכל חודש

דיווחים בתקשורת הנאמנה למשטר אסד חשפו הסכם חדש בין המשטר הסורי לאיראן בנוגע לשלב חדש ב"קו האשראי הסורי-איראני", שאמור להבטיח 2 מיליון חביות נפט בחודש.

דיווח של אתר האינטרנט המזוהה- את'ר פרס – "Athar Press" ציטט מקורות הטוענים כי "יש הסכם חדש בין דמשק לטהראן שצריך עוד לחתום עליו, על שלב חדש לקו האשראי האיראני-סורי, שיבטיח את המשך זרימת ייבוא ​​נפט באופן תקופתי וקבוע בחודשים הקרובים, ויבטיח 2 מיליון חביות נפט בחודש.

המקור צופה כי הדבר ישקף בצורה חיובית את יציבות השוק המקומי, אשר עדים כעת לעלייה במחירי נגזרות הנפט, כתוצאה מהעיכוב באספקה ​​בתקופה האחרונה.

 

מחירו של ליטר בנזין 90 אוקטן בשוק השחור הגיע ל-12,000 לירות סוריות בדמשק, בעוד שמחיר הבנזין בנפת חלב רשם עלייה חסרת תקדים, והביא את מחירו של ליטר אחד ל-15,000 לירות.

יש לזכור כי המחיר הרשמי הוא 3000 לירות לבנזין מסובסד, ו-4900 לירות לבנזין ישיר (לא מסובסד).

באשר לליטר בנזין 95 אוקטן, מחירו הרשמי נקבע שלשום על 10,000 לירות, לאחר התיקון האחרון שהוציא משרד הסחר הפנימי והגנת הצרכן, המזוהה עם המשטר.

הצריכה באזורים שבשליטת אסד נאמד בכ-3 מיליון חביות נפט בחודש, בהערכה הנמוכה ביותר (כלומר 100,000 חביות ליום).

ההסכם החדש הזה מגיע עם הביקור שערכו פקידים סורים בטהראן, שלשום, יום שלישי, 1 באוגוסט, בראשות שר החוץ פייסל אל-מקדאד, ושר הכלכלה והמסחר מוחמד סאמר אל-חליל, ושר התקשורת והטכנולוגיה איאד אל-חטיב.

ביקור המשלחת הסורית בטהרן מגיע גם שלושה חודשים לאחר ביקורו של נשיא איראן איברהים ראיסי בדמשק ב-3 במאי, בראש משלחת שרים רמת דרג שכללה את שרי החוץ, הכבישים, הבנייה, הביטחון, נפט ותקשורת, ראש לשכתו של נשיא הרפובליקה, והעוזר לענייני פוליטיקה בלשכת נשיא הרפובליקה, ונציג המועצה המייעצת האסלאמית.

 

לגבי סוריה, המונח מסגרת אשראי הופיע בהקשר של יחסי סוריה-איראן, כמעין עקיפת הסנקציות שהוטלו על המשטר הסורי, במטרה לספק תמיכה כלכלית, על ידי הצעת שורה של הקלות פיננסיות במסגרת האמנה  "קו האשראי" ב-2012.

בינואר 2013 הושג הסכם על קו אשראי ראשון בין הבנק המסחרי של סוריה לבין הבנק האיראני על סך של מיליארד דולר בריבית נמוכה במיוחד. לאחר מכן הסכם על קו נוסף באותה שנה ב- שווי של 3 מיליארד דולר למימון צרכי המדינה בנפט ונגזרותיו.

במאי 2015 נפתחה שוב מסגרת אשראי, בפעם השלישית, בשווי של מיליארד דולר, בין הבנק המסחרי של סוריה לבין הבנק האיראני Saderat , שממשלת סוריה השתמשה בה למימון יבוא סחורות ויישום של כמה פרויקטים מקומיים.

ב-9 במאי 2022, סוכנות הידיעות הסורית (SANA), המזוהה עם המשטר, אישרה, על פי מקורות שליוו את ביקורו של ראש המשטר, בשאר אל-אסד, בטהראן, באותה עת, כי נחתם שלב חדש בקו האשראי האיראני-סורי, ואמר כי "השלב החדש של מסגרת האשראי סיפקה לסוריה אנרגיה וחומרים בסיסיים אחרים כדי למלא את המחסור בחומרים אלו.

 

בנוסף לקווי האשראי, נחתמו שורה של הסכמי שיתוף פעולה כלכליים בין דמשק לטהראן במספר תחומים, ובראשם חשמל ומסילות רכבת.

איראן חודרת לסוריה מבחינה כלכלית וצבאית, בהיקפים גדולים, בזכויות יתר שהעניק לה אסד, בתמורה לתמיכתם מול ההתקוממות העממית נגד משטרו ב-2011.

המושג "קו אשראי"  מוגדר כ"הסכם שנכרת בין מוסד פיננסי לבין גורם אחר, לפיו נקבע הסכום המקסימלי שניתן להלוות לו, וניתן לו לקבל כספים במסגרת האשראי כל עוד הוא עומד בהתחייבויותיו, כגון תשלום הסכום המינימלי במועד.

קרדיט: בלדי ניוז