לרגל חג יום הקמת צבא סוריה: מצבא העם לצבא בשרות משפחת אסד. חלק א'

בראשון באוגוסט, חל יום השנה להקמת "הצבא הערבי הסורי", שעבר מספר שלבים מאז הקמתו ב-1946, שהסתיימו בשירותו לאבטחת המשכיות שלטונו של בשאר אל-אסד, ולפניו של אביו.

האבא, חאפז אל-אסד, שהקדיש את המוסד הצבאי לאינטרס שלו, והפך אותו לכלי פלילי נגד הסורים בעיירותיהם ועריהם, כיצד הסיט משטר אסד את הצבא ממשימתו?, מהם היסודות שעליהם צריך להתבסס על משטר הצבא? וכיצד הצליחו שני אסד להשתלט על הממסד הצבאי. 

במאמר מחקרי שהוציא "מרכז עומרן למחקרים אסטרטגיים" בכותרת "מרכזי כוח בצבא המשטר 2020: הגישה לטוהר העלאווי" צויין כי בתקופה שבין 1970 ל-1997 לא פחות מ-61.3% מהקצינים בפיקוד הצבא היו מעדה זאת, כולל 8 קצינים מחמולת חאפז אל-אסד, ו-4 מחמולת אשתו, וכן נמצא כי 7 מתוך 12 אלו הם קרובי משפחה ישירים של אל-אסד, ומה שתרם לשליטה המוחלטת של של העלאווים על הצבא בתקופה ההיא, זה שהם התמקדו ביחידות הקרביות החזקות ביותר שהיו קשורות ישירות לביצוע הפיכות צבאיות או שהן לסיכולן והעלאווים הצליחו לשלוט בהן. היחידות הללו הן טייסות קרב, יחידות טילים ושריון. חטיבות בבירה ובסביבתה וכן כוחות מודיעין ומודיעין נגדי. 

 

נראה בבירור שמדיניות זו עדיין ננקטת גם לאחר שחלפו חמישה עשורים מאז עלייתה של משפחת אסד לשלטון בסוריה, שם שולטים קצינים עלאווים ב-100% מ-40 תפקידי הפיקוד הבכירים ביותר בצבא סוריה, בנוסף , בשאר אסד שמר את תפקידי הפיקוד על היחידות הספציפיות עבור בני קרדחא (כפר הולדת משפחת אסד) או לאלו השייכים לשבט שלו או לשבט דודיו. 

זה גם מה שתרם לגיבוש חוסר שביעות הרצון אצל הקצינים ה"סונים", שכן הטיה עדתית הייתה מרכזית באסטרטגיית הישרדות המשטר הסורי, ולפיכך צבא הקצינים הסורי נותר נוטה לטובת העלאווים במהלך העשורים האחרונים. המשמעות היא שהקצינים הסונים היו בתת ייצוג בכל הדרגים של צבא הקצינים, במיוחד בתפקידים מבצעיים ומודיעיניים. 

התסכול השתולל בקרב הקצינים הסונים מבחינה מקצועית, והתנכרות המשטר להם התווספה במה שהם תפסו כהזנחה מכוונת של הצבא לטובת יחידות מיוחדות שעליהן פיקדו קצינים עלאווים.

הדבר גרם לעריקתם של הקצינים הסונים בעקבות המרד העממי ב-2011, מה שמשקף את התנכרותם מצעדי המשטר, לצד סירובם לטבוח באזרחים, רובם ככולם מוסלמים סונים, כדי להגן על המשטר. מצד שני, ה"עלאויזם הצבאי" תרם לכך שהצבא נשאר קוהרנטי ונאמן מאז 2011, בהתחשב בכך שרוב הקצינים מגיעים מהכת העלאווית. 

על פי ניתוח מפורט של החלוקה העדתית והאזורית של התפקידים הצבאיים בצבא המשטר באותו פרסום שהוציא "מרכז עומרן ללימודים", 40 תפקידי הפיקוד החשובים ביותר בצבא סוריה מאויישים על ידי קצינים, שכולם הם מהכת העלאווית.

Syrian Armed Forces - Wikipedia

קרדיט: מרכז עומראן למחקרים אסטרטגיים   קרדיט לתמונה: ויקיפדיה