גם בלארוס תייצר מל"טים מתאבדים Shahed-136 ברישיון איראני

שר ההגנה הבלארוסי ביקר בטהרן כדי לתאם את ייצור מל"טי שאהד באזור גומל שבדרום מזרח בלארוס, השטח שלה הקרוב ביותר לקייב.

אנליסטים מערביים אמרו שבלארוס רוצה להשיג הסכם עם איראן לייצור מל"טים מתאבדים מדגם שאהד במפעל באזור הדרום-מזרחי של גומל, על הגבול עם אוקראינה ומצפון למאגר המים בדניפרו.

על פי אנליסטים של המכון לחקר המלחמה (ISW), שר ההגנה של בלארוס לוטננט גנרל ויקטור חרנין הגיע לאיראן ב-31 ביולי ונפגש עם שר ההגנה האיראני בריגדיר גנרל מוחמד רזא אשטיאני, כדי לחתום על מזכר הבנות ותוכנית דו-צדדית של שיתוף פעולה צבאי לשנת 2023.

כשר ההגנה של איראן, אשתיאני נושא באחריות ראשית למשא ומתן על רכישות צבאיות ומכירות של ציוד צבאי ונשק לגורמים זרים.

לפי ה-ISW, ייתכן שחורנין ואשתיאני דנו בעסקאות נשק במהלך הפגישה. בלארוס ביקשה גם להשיג אישור לייצור מל"טים איראניים מדגם שאהד בבלארוס לאחר דיווחים שאיראן ניסתה להסב מפעל באזור גומל בבלארוס למפעל לייצור מל"טים מדגם שאהד.

זה לא הניסיון הראשון של בלארוס ואיראן לייצר נשק במשותף. בנובמבר 2022, קירילו בודאנוב, ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, חשף את תוכניותיה של בלארוס לייצר פגזים עבור משגרי ארטילריה ורקטות MLRS .

זמן קצר לאחר מכן, בסוף נובמבר 2022, ביקרה באיראן משלחת בלארוסית. לפי המודיעין האוקראיני, רשימת הנושאים לדיון עם האיראנים מתייחסת לכל מחזור הייצור – מהטכניקה של התכת פלדה עבור רכיבי תחמושת ועד לסימונים המופעלים על הפגזים והמיכלים המשמשים לאריזתם.

מרכז ההתנגדות הלאומי של כוחות המבצעים המיוחדים של אוקראינה אישר בחודש מאי כי מהנדסים איראנים ביקרו במפעל גומל בבלארוס, שאכן הוסב לייצור מל"טים.

קרדיט: ערביכ דפנס