מה עומד מאחורי ביקורו של מפקד פיקוד המרכז האמריקאי בסיני?

לראשונה בתולדות סיני המצרית, מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב, גנרל מייקל קורלה, ביקר בנפת צפון סיני, ביום שישי האחרון, באירוחו של מפקד ארמיית השדה השנייה, האלוף מוחמד רביע, שהיה אחראי על "תיק הלחימה בטרור וגירוש ארגון הטרור דאעש ממדבר סיני". לאחר עשר שנים של עבודה ביטחונית וצבאית.

 

ביקור מפקד פיקוד מרכז של צבא ארה"ב

ביקור הבכירים מצבא ארה"ב בא רק כחודשיים לאחר הפיגוע שביצע החייל המצרי בחיילי צה"ל באזור הגבול, ובנוסף הם ביקרו במעבר רפיח עם עזה המהווה  ציר חשוב במערכת היחסים בין מצרים לחמאס.

מקורות מקומיים בצפון סיני אמרו לאתר החדשות אל- ערבי אל-ג'דיד כי "המשלחת האמריקנית ביקרה במעבר רפיח בין מצרים לרצועת עזה, שם התארחה במשרד הצבא המצרי בתוך מעבר רפיח, וכן סיירו באזור הגבול המפריד בין רצועת עזה למצרים. המקורות הדגישו כי זה היה "ביקורו הראשון של בכיר בצבא ארה"ב בנפת צפון סיני, ובמיוחד באזור הגבול עם רצועת עזה ומעבר רפיח".

המשלחת האמריקנית הגיעה למצרים, לפני יומיים, לאחר שסיימה ביקור בישראל.

מאוחר יותר פרסם פיקוד מרכז ארה"ב הודעה, לפיה קורלה ביקר ביום שישי האחרון במעבר גבול רפיח בצפון סיני במהלך ביקורו במצרים. על פי ההודעה: "גנרל קורלה ביקר במצרים ופגש את רמטכ"ל הצבא המצרי, רב אלוף אוסמה עסכר בקהיר, ומפקד ארמיית השדה השנייה, האלוף מוחמד רביע, במעבר הגבול רפיח בצפון סיני".

הסיור התמקד בדאגות ביטחוניות משותפות, כולל אבטחת גבולות, אימון משותף מתקדם, כולל תרגיל Bright Star הקרוב, והזדמנויות לשפר את השותפות הצבאית ארוכת הטווח בין ארה"ב למצרים", נמסר בהודעה.

 

בהודעה נמסר כי הגנרל קורלה "הביע את תודתו לרב אלוף אוסמה עסכר על המשך תפקידה המנהיגותי של מצרים בנושאי ביטחון אזוריים ותפקידה במהלך הפינויים האחרונים של אזרחים מסודן". כמו כן צויין כי המנהיגים "דנו במאמצים מתמשכים לשיפור הביטחון בגבול בין מצרים לרצועת עזה, תוך תשומת לב מיוחדת למעבר הגבול ברפיח".

לאור גודל המשלחת, עיתוי הביקור ומקום ההגעה, עלו מספר שאלות לגבי הסיבות האמיתיות לביקור בגבול מצרים עם פלסטין, בין אם מדובר ברצועת עזה, הנשלטת על ידי חמאס, או השטחים שתחת שלטון ישראל. כמו גם ביקור במעבר רפיח, שהוא המוצא היחיד לפלסטינים מרצועת עזה, לאור המצור שהטילה ישראל , וכן ביקר באזור הגבול שם היה הפיגוע המצרי בחיילי צה"ל, במקביל לסקירת הפרויקטים האסטרטגיים שבוצעו על ידי הכוחות המזוינים המצריים, במשקי האנרגיה, התשתיות, החשמל והמים בסיני.

קרדיט: רשתות חברתיות

 

משמעות הביקור האמריקאי

מוהנאד צברי, חוקר לענייני ביטחון וצבא, אמר לאל- ערבי אל-ג'דיד , "לביקור יש שתי משמעויות:

המשמעות הראשונה שהצבא מצרים הצליח להביא ביטחון לאזור ולדכא את פעילות הטרוריסטים עד כדי כך שהם אינם מסוגלים להוציא לפועל פגיעוי ענק בסיני ביצוע פיגועים גדולים.

המשמעות השנייה היא שכל הדיבורים האמריקאים על מצב זכויות האדם במצרים הם מסך עשן , במיוחד כשמדובר בסיני, במרחק של קילומטרים מהמקומות שבהם ביקר קורלה, מבוצעות הפרות והתעללויות חמורות בתושבי סיני על ידי הצבא המצרי.

הצד האמריקני מודע לכך, אבל נראה שמה שנאמר על הרוגז שלהם מהפרות אלו נותר רחוק ממה שקורה באמת בשטח". תמיד בכל המגעים בין צבא מצרים לארה"ב, אבטחת גבולות ישראל הייתה תמיד בראש סדר העדיפויות של הממשל האמריקני ביחסיו עם הצבא המצרי.

תמונה

 

קרדיט: אלע'ד ניוז