שר ההגנה האיראני יותר מרומז כי עסקת מטוסי סו-35 עם רוסיה קרסה

שר ההגנה של איראן אישר בשתיקה כי עיסקת הרכישה המיוחלת של מטוסי סוחוי Su-35 מרוסיה קרסה.

מוחמד רזא גריי אשטיאני נשאל ביום רביעי שעבר על מצב העסקה – שלכאורה נסגרה בשנה שעברה. הוא השיב כי למדינה יש יכולת לייצר מטוסי קרב מקומית, מה שמעיד על שינוי אפשרי בתוכניות של המדינה.

גורמים איראנים הודיעו במספר הזדמנויות במהלך השנים האחרונות כי רוסיה תמכור לאיראן מספר מטוסי קרב מסוג סוחוי Su-35, אך טענות אלו לא הגיעו לידי מימוש.

“בשלב מסוים עשינו עסקת רכישה, אבל הגענו למסקנה שיש לנו יכולת לייצר (מטוסי קרב) בארץ”, אמר אשטיאני, שנראה שלא שש למסור כל פרט. עם זאת, הוא גם הצהיר כי הרשויות “בודקות את המצב” ויכולות לשקול מחדש את הרכישה אם יראו בכך צורך.

בשנת 2018, איראן אמרה שהיא החלה בייצור של מטוס הקרב “קוסאר” המעוצב באופן מקומי לשימוש חיל האוויר שלה. כמה מומחים צבאיים מאמינים שהמטוס הוא עותק מדוייק של ה-F-5 שיוצר לראשונה בארצות הברית בשנות ה-60.

מטוס F-5 איראני התרסק בבסיס דזפול בדרום איראן, והרג שני טייסים

קרדיט: אירנ”א

 

תרחישים שונים הועלו באשר למה העסקה עם רוסיה קרסה. ישנה השערה כי ייתכן שישראל השפיעה על החלטתה של רוסיה למנוע מאיראן מטוסי קרב מתקדמים. ממשלת ארה”ב גם הביעה דאגה לגבי שיתוף הפעולה הצבאי האינטנסיבי בין רוסיה לאיראן, ורואה בכך פוטנציאל לפגיעה ביציבות האזורית.

הסבר הגיוני יותר הוצע על ידי מומחה התעופה והסופר Babak Taghvaei, שאמר שהמשוכה היא סירובה של רוסיה להעביר טכנולוגיה קריטית לייצור חלקי ה-Su-35 של איראן ולספק ידע לתחזוקה ביתית במהלך 30 השנים הבאות.

 

בספטמבר אמר וחידי כי רכישת ה-Su-35 עומדת על סדר היום של חיל האוויר, אך למדינה אין תוכניות לרכוש את ה-Sukhoi Su-30, שניהם פותחו מה-Sukhoi Su-27, מטוס קרב דו-מנועי מתוצרת סובייטית.  לפי הדיווחים, חיל האוויר האיראני זקוק לפחות ל-64 מטוסים, 24 מהם היו אמורים להיות מסופקים מההזמנה של מצרים, שלא נמסרה בשל הלחץ האמריקני על קהיר.

סוחוי "למטה" סוחוי!  מטוס קרב סו-35 רוסי "מפיל" מטוס קרב ידידותי מסוג Su-30 SM2

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט לתמונה: משרד ההגנה הרוסי