האם איראן נסוגה מרכישת מטוסי קרב מסוג Su-35SE מרוסיה?

העיתונאי האיראני באבאק טגוואי אמר כי מפקד חיל האוויר האיראני, תת-אלוף וחידי, אמר למקורות המקורבים לו כי “כרגע, המטה הכללי של הכוחות המזוינים מתנגד לרכישת מטוסי קרב רב-משימתיים מסוג Su-35SE מרוסיה, מכיוון שממשלת רוסיה מסרבת להעביר טכנולוגיה לייצור חלפים עבורם באיראן וגם מסרבת שאת תחזוקת המטוסים יעשו באיראן לפחות ב- 30 השנים הבאות”.

לדברי וואחידי, הרוסים מוכנים למכור רק את 25 מטוסי ה-Su-35E , אותם אלו שהוזמנו בעבר על ידי מצרים, ללא תחזוקה נאותה, וללא מערכות נשק למטוס וללא תמיכה בחלקי חילוף. הם גם מסרבים לספק את הסימולטורים הדו-מושבים של דגמי המטוס Su-35SE ו-Su-30SME2, ​​לאחר שאיראן ביקשה לרכוש 12 מהם.

תא”ל מוחמד רזה גריי אשטיאני, שר ההגנה של איראן, אישר כי כרגע אין כל תוכנית לרכוש מטוסי קרב מסוג Su-35SE מרוסיה.

 

העיתונאי טען עוד כי על סמך לקחים שנלמדו ממכירת ומסירת מטוסי קרב מסוג Su-30SM לארמניה והחלטת ממשלת רוסיה שלא לאפשר לארמנים להפעיל אותם נגד הרפובליקה של אזרבייג’ן במהלך מלחמת קרבאך האחרונה, לא ניתן לסמוך על הרוסים .

הוא אמר שאותו סיפור עשוי לחזור על עצמו עם חיל האוויר האיראני אם ירצו לעשות שימוש  במטוסי -Su-35SE בעת מלחמה.

הערה: על פי הכתבה נראה כי הרוסים חוששים כי בעת מלחמה עם ישראל יופלו חלק ממטוסים אלו ושרידיהם ילקחו למעבדות טכנולוגיות מתקדמות ביותר בינסו לעקוב אחרי מרוכבות החומרים והמנגנונים שנשארו לפליטה , הנחשבים לסודות כמוסים אצל הרוסים. שלא לדבר שהם חוששים כי בעת משבר קיומי של משטר האייטולות ינסו חלק מהטייסים לברוח למערב ויביאו כ”נדוניה” את המטוס למערב שכך יוכל להתחקות אחרי נקודות תורפה במטוס החדיש ביותר של חיל האוויר הרוסי.

Image

קרדיט: דפנס ערביכ   קרדיט לתמונה: משרד ההגנה הרוסי