החום במזרח התיכון מתקרב לגבול הסיבולת האנושית

כשהטמפרטורות עולות לרמות שיא במהלך הימים האחרונים, החום בוחן את גבולות ההישרדות האנושית באזורים החמים ביותר על פני כדור הארץ, שמתחממים בגלל משבר האקלים המחמיר.

באזור המשקיף על המפרץ הערבי, הטמפרטורה הגיעה ל-66.7 מעלות צלזיוס, שהיא קרובה או עולה על הרמות הקיצוניות ביותר שגוף האדם יכול לשאת, על פי דיווח ארוך של ה-"וושינגטון פוסט " .

מומחים אומרים שתנאי מזג אוויר כאלה הם מעבר ליכולתו של הגוף לווסת את הטמפרטורה הפנימית שלו, ולספק הצצה לסכנות שצפויות להיות נפוצות יותר ככל שההתחממות הגלובלית תגבר על רקע חום ולחות קיצוניים.

"אנחנו יודעים שהטמפרטורות הקיצוניות האלה עלולות להרוג אנשים עכשיו", אמר קאסקייד טוהולסקי, עוזר פרופסור באוניברסיטת מונטנה סטייט.

ללא סיוע של מיזוג אוויר, מאווררים או צל, לגוף יש רק מערכת קירור משלו כדי לשרוד בחום. ניתן להעביר חום אל מחוץ לגוף אם טמפרטורת האוויר נמוכה מטמפרטורת הגוף.

אחרת, הזעה היא הדרך היחידה להתקרר, העברת חום מהגוף לאוויר כשהוא הופך מנוזל לאדים. אבל גם לזה יש גבולות.

"הזעה יעילה בקירור גופנו רק אם היא מתאדה", אמר לארי קיני, פרופסור בפן סטייט שחוקר תגובות פיזיולוגיות לחום. הוא הסביר שהזיעה הנאספת על העור או נוטפת ממנו "מייצגת התייבשות, ללא כל אפקט קירור".

מחקרים מסוימים הראו שגוף האדם מאבד את יכולתו לקרר את עצמו על ידי הזעה ב-95 מעלות פרנהייט (35 מעלות צלזיוס), וזה מושפע גם מלחות, מהירות הרוח, זווית השמש וצל ענן.

קני הסביר שאם הטמפרטורות והלחות גבוהות, הדבר עלול לגרום עומס על הלב ולגרום לחום הגוף לעלות. זו הסיבה שחום קיצוני מסוכן ביותר לקשישים ולסובלים ממחלות לב.

האו"ם הודיע , ביום שלישי, כי העולם צריך "להתכונן לגלי חום קשים יותר", באזהרה שבאה בשעה שגל חום חמור גורם לסבל קשה אצל תושבי חצי הכדור הצפוני.

"עוצמת התופעות הללו תמשיך לעלות, והעולם חייב להיערך לגלי חום עזים יותר", אמר לכתבים בז'נבה ג'ון נירן, יועץ בכיר לחום קיצוני בארגון המטאורולוגי העולמי.

"תופעת אל ניניו שהוכרזה לאחרונה תוביל רק לעלייה בתדירות ובעוצמת גלי החום הקיצוניים הללו", הוסיף.

הארגון המטאורולוגי העולמי אמר, שלשום, כי גל החום בחצי הכדור הצפוני יסלים השבוע, מה שעלול לגרום לטמפרטורות גבוהות יותר בלילה, והוסיף כי הדבר יוביל לסיכון מוגבר להתקפי לב ולמקרי מוות.

קרדיט: אלחורה