איראן: למה זומנו 54 עו”ד לספק הסברים?

חודשיים ליום השנה לרצח שהצית מחאה, והמשטר מגביר את הלחץ.

בפוסט מלפני שבוע בדיוק, סיפרתי לכם על האישה האמיצה שעומדת ושרה במגדל טרוגול, ושאם תיתפס, עורכי הדין שיסכימו לייצגה, גם הם צריכים להיות אמיצים, כי באיראן של המולות גם עורכי הדין עלולים לשלם מחיר, רק כי בחרו לייצג את מי שמוחה או את משפחות הקורבנות.

אזכיר שבאיראן של המולות, ולא משנה כנגד מה מוחים. בעיני המולות המוחים נתפסים כאיום, וכך גם עורכי הדין המייצגים אותם, או המביעים תמיכה במוחים ובבני משפחת הקורבנות שנעצרו, עונו ונרצחו בידי בריוני המשטר.

ביום שלישי ה 11 ביולי הוגש כתב אישום ע”י התובע המחוזי במחוז מערב אזרבייג’ן, כנגד 54 עורכי דין מבוקאן (بوکان = Bukan) עיר הבירה של נפת בוקאן הנמצאת בדרום המחוז. אציין שבוקאן, בה גרים כ 200 אלף תושבים, רובם כורדים, היא העיר הכורדית השלישית בגודלה באיראן.

עורכי הדין זומנו “לבירור” (חויבו להתייצב בפרקליטות המחוז בבוקאן, ולספק “הסברים”) בגין “פרסום טקסטים, תמונות וחומרים נגד צניעות הציבור”.

عکس هوایی قدیمی بوکان - ژئوماتیکا

קרדיט: ויקיפדיה

 

הסיבה להגשת כתב האישום הייתה שברוב חוצפתם, בספטמבר שעבר, העזו לחתום על הצהרה פומבית, בה הם הביעו תמיכה במשפחתה של מהסא אמיני, שנרצחה ע”י בריוני משטרת המוסר, וסיפור מותה הצית את גל המחאת החופש והדרישה להחלפת המשטר (שמוכר במערב בשם “מחאת החיג’אב”)

ולא פחות חמור בעיני המשטר, היה שעורכי הדין הסוררים שחתמו על ההצהרה, גינו את התנהגותם הבלתי חוקית של מוסדות וארגונים בשירות המדינה, ואמרו שמותה של מהסא אמיני חשוד וכינו אותו “שלילת תחושת הביטחון” בציבור הרחב, היות והאלימות שהובילה למותה הייתה שלא כדין, והעבריינים לא הועמדו לדין.

מאז שעורכי הדין חתמו על ההצהרה, התובע המחוזי החביב בבוקאן, מפעיל עליהם לחץ מתמשך בדרכים שונות, שהגיעו השבוע לשיא של הגשת כתב האישום וחיובם להופיע במשרדי הפרקליטות, חלקם עוד באותו היום, ב 11 לחודש, האחרים במהלך השבוע, והאחרונים “יזכו” להתייצב בפני הצדיקים מהפרקליטות של המולות, מחר ב 16 ביולי.

 

זה המקום לציין שכחלק מניסיונות המשטר הרקוב והרצחני של המולות, לדכא את המחאה, משמשת מערכת המשפט של הרפובליקה האסלאמית ככלי להשלטת אווירת פחד ודיכוי, באמצעות עונשי מאסר ומלקות, וכמובן גזרי דין של הוצאות להורג.

אחד מכלי הדיכוי, הוא גם הניסיון להטיל פחד על עורכי הדין, כולל מעצרם ומעצר בני משפחתם… וכפי שהזכרתי בפוסט הקודם, זה כולל גם ענישה כבדה על עורכי דין “סוררים” שכל חטאם היה שהעזו ברוב חוצפתם לייצג את המוחים ובני משפחותיהם, או חלילה למתוח ביקורת על מוסדות שלטון המולות.

אפשר להניח שבחודשיים שנשארו על לציון יום השנה לרציחתה של מהסא אמיני ופריצת גל מחאת החופש, אנחנו נראה שהמשטר האיראני, מגביר את הלחץ כנגד האזרחים, כולל התנכלות לבני משפחת הקורבנות, שנרצחו בירי, במכות ובעינויים, ברחובות, בבתי הכלא, ובתאי החקירות והמעצר, שמזומנים לחקירות ונעצרים, וגם כנגד עורכי הדין ובני משפחותיהם, וסביר להניח שנמשיך לראות עוד הוצאות להורג.

شهرستان بوکان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה