ביידן: פוטין הפסיד במלחמה באוקראינה…והוא לא ישתמש בנשק גרעיני

נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן העריך ביום חמישי כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין “הפסיד במלחמה” באוקראינה, לאור הקודי של מוסקבה הנובע ממחסור במשאבים ובעיות כלכליות.

“פוטין הפסיד במלחמה”, אמר ביידן במהלך מסיבת עיתונאים בבירת פינלנד, הלסינקי, לאחר שיחות עם מנהיגי המדינות הנורדיות, והוסיף: “אין מצב שהוא ינצח במלחמה באוקראינה”.

מאז יום רביעי בערב מבקר ביידן בפינלנד, שהצטרפה לנאט”ו באפריל, ושם גם הוא יסיים את סיבוב ההופעות האירופי שהחל ביום ראשון בערב בלונדון. ביום חמישי אחר הצהריים בפינלנד, פתח ביידן בפגישה עם מקבילו סאולי נייניסטו, כמו גם עם מנהיגי מדינות אחרות באזור, שוודיה, דנמרק, נורבגיה ואיסלנד.

ביידן אישר כי הוא מצפה שהתקפת הנגד האוקראינית תוביל למשא ומתן עם רוסיה לסיום המלחמה ואמר: “אני מקווה ומצפה, כפי שתראו, שאוקראינה תתקדם משמעותית במתקפה שלה ושזה יוביל להסדר במו”מ בשלב מסוים.”

 

נשיא ארה”ב גם אישר כי אוקראינה תצטרף יום אחד לנאט”ו, אך הבהיר כי הדבר אינו אפשרי כל עוד קייב במצב מלחמה עם מוסקבה.

ביידן אמר במהלך מסיבת העיתונאים, יום לאחר פסגת נאט”ו שבה המדינות החברות לא נתנו לוח זמנים להצטרפות אוקראינה: “זה לא קשור לשאלה אם הם יכולים להצטרף או לא. זה קשור לתזמון, והם יצטרפו לנאט”ו”.

בנוסף, נשיא ארה”ב שלל כי מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, ישתמש בנשק גרעיני, לאחר איומים חדשים על מוסקבה הקשורים לאפשרות שהמערב יעביר מטוסי F-16 לאוקראינה, ואמר: “אני לא חושב שיש אפשרות אמיתית… שפוטין ישתמש בנשק גרעיני. לא רק המערב, אלא גם סין ושאר העולם אמרו את זה: אל תקחו את הבחירה הזו”.

מוקדם יותר ביום חמישי, שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, גינה את התמיכה הצבאית האיכותית שנתן המערב לאוקראינה, וכי נוכחות מטוסי ה-F-16  תהווה איום “גרעיני וקיומי” על ארצו, והדגיש כי רוסיה “תגן על עצמה בכל אמצעי”, והדגיש  כי העדיפות שלו “הוא שלום, לא פעולות איבה”.

בהקשר אחר אמר ביידן כי ראש חברת “ווגנר”, יבגני פריגוז’ין, צריך להיזהר מהאפשרות שירעילו אותו לאחר המרד הכושל בראשות קבוצתו החמושה, והוסיף: “רק אלוהים יודע מה הוא יכול לעשות. אנחנו אפילו לא בטוחים איפה הוא ועם מי הוא בקשר. לו הייתי הוא, הייתי נזהר ממה שאני אוכל”.

קרדיט: קול לבנון     קרדיט לתמונה: אלדואלייה