מבזקי חדשות מהעולם ליום 15-7-2023. מתעדכן

*- בדיוק כאשר השלט הגדול של הוליווד מציין מאה שנה להקמתו, עיר הבידור העולמית משתתקת לחלוטין: ארגון העובדים שמייצג יותר מ-160 אלף שחקנים ואישי בידור הודיע על שביתה בעקבות קריסת המו"מ על האולפנים ושירותי הסטרימינג. זאת הפעם הראשונה מזה 60 שנה שהשחקנים שובתים במקביל לשביתת תסריטאים.

לפי ההנחיות של ארגון SAG-AFTRA, ייעצרו כל הפקות הסרטים ותוכניות הטלוויזיה וחברי הארגון לא ישתתפו בפרמיירות של סרטים או באירועי תקשורת. השביתה גם צפוי לפגוע באירוע הקומיק-קון השנתי שייפתח בסן דייגו ביום שישי הבא, כאשר חברי הארגון נקראו שלא להשתתף בו.

*- אפקט ראשון של שביתת השחקנים בהוליווד: צוות השחקנים של "אופנהיימר", אחד הסרטים המסקרנים של השנה, עזב את הפרמיירה בלונדון בערב, דקות אחרי שארגון השחקנים אישר רשמית את תחילתה של השביתה שצפויה לשתק שורה ארוכה של הפקות קולנוע וטלוויזיה.

*- ועדת המודיעין והביטחון של בית הנבחרים הבריטי פרסמה דוח חמור שמתריע על התגובה הלקויה של הממשלה לנוכח האיום הסיני הגובר. "הגודל של סין, השאיפות שלה והיכולת אפשרו לה לחדור בהצלחה לכל מגזר של הכלכלה הבריטית, ועד מגפת הקורונה, הממשלה קיבלה כסף סיני כמעט ללא שאלות", נאמר בדוח הבין מפלגתי.

"המיקוד חסר הרחמים של סין אינו רק כלכלי: הוא תוקפני באותה מידה גם בפעילות ההתערבות שלה, כדי לקדם את האינטרסים שלה, הערכים והנרטיב על חשבון אלו של המערב", הוסיף הדוח. "על אף שהניסיון להרחיב השפעה הוא לגיטימי, סין עברה את הגבול וחצתה את הקו להתערבות בקידום האינטרסים והערכים שלה על חשבון אלו של בריטניה".

לפי חברי הפרלמנט, הבדיקה הראתה כי "אין ראיות לכך שלמשרדי הממשלה יש את המשאבים הנדרשים, הניסיון או הבנה של האיום כדי להתמודד עם הגישה של סין". "ההתמקדות של הממשלה עדיין מושפעת מאיומים קצרי טווח או אקוטיים. היא לא חושבת על הטווח הארוך – בניגוד לסין", נכתב בדוח. "הגישה של טווח קצר מגבילה באופן חמור את בריטניה".

*- פיטה לימצ'ורנרט, מנהיג מפלגת "לנוע קדימה" שסיימה ראשונה בבחירות בתאילנד לפני חודשיים, נכשל בניסיון הראשון להיבחר לראש הממשלה החדש בהצבעה במושב המשותף של שני בתי המחוקקים. 705 מתוך 749 הצירים השתתפו בהצבעה ופיטה קיבל 324 קולות לעומת 182 מתנגדים ו-199 נמנעים, ולא חצה את הרף הנדרש של יותר ממחצית הקולות.

"אנחנו מקבלים את התוצאה, אבל לא נסוגים. אני לא מוותר", הצהיר פיטה, שהבהיר כי הוא נחוש להתמודד גם בסיבוב הבא ב-19 ביולי וכי הוא לא ישנה את הבטחותיו לבוחרים כדי לזכות בקולות. מנהיג האופוזיציה האזרחית ציין כי היו לחצים על חברי הסנאט, כולם מונו על ידי החונטה הצבאית, וכי הוא ינסה לברר מדוע יותר מ-30 סנאטורים נעדרו מההצבעה.

*- קוריאה הצפונית הכריזה כי השיגור שבוצע היה ניסוי של טיל בליסטי בין יבשתי חדש מדגם הווסונג-18 שטס למרחק של 1,001.2 ק"מ ולגובה מקסימלי של 6,648.4 ק"מ, וזאת תחת עיניו הבוחנות של המנהיג קים ג'ונג-און.

סוכנות הידיעות הרשמית ציינה כי "הניסוי מתרחש בתקופה קריטית כאשר המצב הביטחוני בחצי האי הקוריאני ובאזור מגיע למשבר גרעיני שעוקף את תקופת המלחמה הקרה". "הטיל ידכא איומים במלחמה גרעינית נגד קוריאה הצפונית ומעשי תוקפנות פרובוקטיביים", נמסר.

*- ארגון הבריאות העולמי מתריע כי העלייה במקרי ההידבקות בשפעת העופות בקרב בעלי חיים, בעיקר עופות וציפורי בר אך גם בקרב יונקים מסוימים, מגבירה את הסיכון להעברת הנגיף גם לבני אדם.

"נגיפי שפעת העופות מתפשטים בדרך כלל מתפשטים בקרב ציפורים, אבל העלייה במספר איתורי נגיף H5N1 בקרב יונקים – שקרובים יותר ביולוגית לבני אדם מאשר ציפורים – מעלה חשש כי הנגיף עלול להתאים עצמו כדי להדביק בני אדם בקלות רבה יותר", נמסר בהודעת הסוכנות. "בנוסף, חלק מהיונקים עלולים לשמש ככלי ערבוב עבור נגיפי שפעת, ובכך יובילו להופעת נגיפים חדשים שעלולים לפגוע בבעלי חיים ובבני אדם".

*- הסופר הצ'כי-צרפתי הנודע, מילן קונדרה, הלך לעולמו בגיל 94. קונדרה חי בצרפת מאז אמצע שנות השבעים אחרי שנמלט מהשלטון הקומוניסטי במולדתו, ובין ספריו המוכרים: "הבדיחה", "מחול אחרון ופרידה" ו"הקלות הבלתי נסבלת של היקום". במשך שנים, הוא סירב להתראיין ואמר כי "אם אלוהים היה רוצה שנענה לכל שאלות העיתונאים, הוא היה מכניס את זה בתור הדיבר ה-11".

*- לסלי ואן האוטן (73), חברת הכת של צ'רלס מנסון שנידונה למאסר עולם על הרצח של בני הזוג לנו ורוזמרי לה ביאנקה בלוס אנג'לס בשנת 1969, יצאה היום מבית הכלא בקליפורניה אחרי שהעונש הומתק למאסר על תנאי. בסוף השבוע הבהיר המושל גווין ניוסום כי לא יערער על ההחלטה לשחרר אותה.

*- שלטון הטאליבן הודיע כי הוא משהה את כל הפעילויות של שבדיה באפגניסטן בשל "העלבון לקוראן ולדת המוסלמית בשבדיה". "בהתחשב במעשה החצוף של שבדיה, האמירות האסלאמית של אפגניסטן רוצה שעוד מדינות מוסלמיות ישקלו את הקשר שלהן עם המדינה הזו", נמסר מקאבול.

*- משרד ההגנה של טייוואן הודיע כי 34 כלי טיס של חיל האוויר הסיני זוהו מאז הבוקר באזור האי, כאשר 29 מתוכם, בהם מטוסי קרב מדגמי J-10 ו-J-16, חצו את קו ההפרדה במצר טייוואן או נכנסו לשטח זיהוי ההגנה האווירית. כמו כן, זוהו ארבעה כלי שיט של חיל הים שביצעו פטרול קרבי משותף.

*- ראש ממשלת תאילנד, פראיוט צ'אן-אוצ'ה, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית ב-2014, החליט לפרוש מהפוליטיקה ולא ינסה להתמודד לכהונה נוספת, וגם מפלגת השלטון הודיעה כי היא לא תציב מועמד מטעמה לתפקיד אחרי שספגה תבוסה בבחירות במאי. "כראש ממשלה, עבדתי קשה כדי להגן על האומה, הדת והמלוכה למען העם האהוב", אמר. "התוצאה מניבה פירות עבור הציבור".

*- חום שובר שיאים בטריטוריות הצפון מערביות של קנדה, על סף החוג הארקטי: בעיירה פורט גוד הופ נמדדו 37.4 מעלות בשבת אחר הצהריים, הטמפרטורה הגבוהה ביותר שתועדה אי פעם בצפון הרחוק של קנדה, בעוד שדרומית משם, בעיירה נורמן וולס, נמדדו 37.9 מעלות, שיא של כל הזמנים עבור הטריטוריה והנתון הגבוה ביותר שנרשם מצפון לקו הרוחב ה-65 בחצי הכדור המערבי.

*- סוכנות החלל נאס"א מציינת שנה לפעילותו המדעית של הטלסקופ המתקדם ג'יימס ווב עם צילום מרהיב שתיעד את לידתם של כוכבים חדשים.

בצילום החדש נראית קבוצת הכוכבים "נושא הנחש" (Rho Ophiuchi), ששוכנת במרחק של 390 שנות אור, האזור הקרוב ביותר למערכת השמש שבו נוצרים כוכבים. האזור המתועד כולל כ-50 כוכבים צעירים, כולם עם מסה דומה לשמש או קטנה ממנה, כאשר סילונים עצומים שפורצים מהכוכבים הצעירים פוגעים בגז הבין-כוכבי ומאירים את המימן המולקולרי שמוצג בצבע אדום.

התמונה פורסמה בדיוק שנה לאחר שנאס"א הציגה את הצילומים הצבעוניים הראשונים של טלסקופ החלל המתקדם אי פעם, ומאז הוא סיפק תמונות חסרות תקדים של הגלקסיות המוקדמות ביותר לצד מראות חדשים של מערכת השמש.

"בתוך שנה בלבד, הטלסקופ ג'יימס ווב שינה את מבטה של האנושות על היקום, חדר לתוך ענני אבק וראה אור מפינות מרוחקות של היקום בפעם הראשונה", אמר מנהל הסוכנות, ביל נלסון. "כל צילום חדש הוא גילוי חדש, מעצים את המדענים מסביב לעולם לשאול ולענות על שאלות שפעם לא יכלו לחלום עליהן".

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: באדיבות נאס"א