מצרים ואתיופיה אופטימיות: הסכם סכר הרנסנס יושלם בתוך 4 חודשים

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, וראש ממשלת אתיופיה, אבי אחמד, הסכימו ביום חמישי לסיים, בתוך ארבעה חודשים, הסכם על מילוי והפעלת סכר הרנסנס שאדיס אבבה בונה, וגם קהיר וגם חרטום חוששים מהשפעתה עליהם.   

לפי הצהרה משותפת שפרסמה הנשיאות המצרית, "שני המנהיגים דנו בדרכים להתגבר על הקיפאון הנוכחי במשא ומתן על סכר הרנסנס הגדול באתיופיה".

הם הסכימו, לפי ההצהרה, "ליזום משא ומתן דחוף להשלמת ההסכם בין מצרים, אתיופיה וסודאן למילוי סכר הרנסנס והכללים להפעלתו… בתוך ארבעה חודשים".

פגישתם של שני המנהיגים הגיעה בשולי פגישת המדינות השכנות לסודן בניסיון לפתור את המשבר אצלה כתוצאה ממאבק הכוחות בין הצבא לכוחות התמיכה המהירה.

מצדו, מובארק ארדול, מנהיג לשעבר של אחת מקבוצות המורדים בסודן ונחשב מקורב לצבא, כתב בחשבון הטוויטר שלו, "למרות היעדרותנו (סודאן), אנו תומכים לחלוטין בהצהרה הדו-צדדית הזו בנוגע לסכר הרנסנס. "

 

"סודאן בוודאי תצטרף בקרוב כדי להפוך את ההסכם למשולש, ללא מתווכים חיצוניים", הוסיף.

יו"ר ועדת האיחוד האפריקאי, מוסא פאקי, שיבח גם את פגישת שני המנהיגים ואת "החלטתם המשותפת לחזק את היחסים הבילטרליים, לרבות חידוש המשא ומתן לפתרון הבעיות הבעייתיות בנוגע לסכר הרנסנס הגדול באתיופיה לטובת עמיהם. "

מאז 2011 מנהלות מצרים, סודן ואתיופיה משא ומתן להשגת הסכם על מילוי והפעלת סכר הרנסנס, אך סבבים ארוכים של משא ומתן בין שלוש המדינות טרם הניבו הסכם.

למרות שמצרים וסודאן דחקו שוב ושוב באתיופיה לדחות את תוכניותיה למילוי מאגר הסכר עד להשגת הסכם כולל, הודיעה אדיס אבבה, ב-22 ביוני, על נכונותה להתחיל את השלב הרביעי של מילוי מאגר הסכר, בעל קיבולת של כ-74 מיליארד קוב מים.

בהקשר זה, על פי הודעת יום חמישי, "אתיופיה הבהירה את מחויבותה, במהלך מילוי הסכר במהלך השנה ההידרולוגית 2023-2024, שלא לגרום נזק משמעותי למצרים ולסודן, על מנת שניתן יהיה לספק את צורכי המים של שתי המדינות. "

מצרים מסתמכת על נהר הנילוס עבור 97 אחוז מצרכי המים שלה.

אתיופיה השיקה רשמית, בפברואר 2022, את ייצור החשמל מהסכר, שהוא נחשב כאחד הגדולים באפריקה. יעד הייצור שלה עודכן מ-5,000 ל-6,500 מגה וואט, פי שניים מהייצור הנוכחי של אתיופיה, והוא צפוי להגיע למלוא כושר הייצור שלו ב-2024.

קרדיט" אלחורה   קרדיט לתמונה: אתיופיאן ניוז